Wat is er nieuw

Maanvissen samen met kleine visjes

Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Ik ben momenteel wat brokjes (ervarings)informatie aan het vergaren over vanalles en nog wat, een beetje ingegeven door een mogelijke overhaul van m'n rio 450, en deels gewoon uit nieuwsgierigheid.

Op het moment heb ik onder andere 3 maanvissen met 6 danio kyathit bij mij in de bak zwemmen.
Ik vind die kleine visjes eigenlijk wel heel erg leuk, en zit me af te vragen of zoiets in de toekomst misschien eens uitgebreid kan worden.

Je hoort, leest nog wel eens verhalen dat de manen, als ze wat groter zijn, zich kunnen gaan laven aan de kleinere vissen.
Hoe is jullie ervaring wat dit betreft?
En wat voor kleinere vissoorten raden jullie me mogelijk aan, of mogelijk af, om met maanvissen te combineren?

Het gaat me nu niet om een samenstelling van een geheel visbestand, ik ben gewoon puur benieuwd naar de compatibiliteit van kleinere visjes met maanvissen.
Dank vast voor de reacties!

Mijn maanvissen zien hele kleine visjes als levend voer. Ook garnaaltjes of kreeftjes passen er niet bij.
Wellicht zijn er leden met andere ervaringen., maar in mijn situatie kan ik geen kleine vissen plaatsen bij volwassen maanvissen.

Dank voor je reactie @RobertDJ !
Misschien is het ook handig om te specificeren hoe klein 'klein' eigenlijk is. De danio's zijn rond de 4 cm.
Ik ving vandaag in de LFS een gesprek op van een verkoopster die aan gaf dat danio's en neontetra's er wel bij zouden moeten kunnen. Dat van de danio's kan ik tot nu toe wel beamen, naar de rest ben ik erg benieuwd.

Vissen van 4 cm moeten geen probleem zijn.
Ik kan je niet vertellen wat de minimale lengte moet zijn. Wat vind je van een richtgetal van 2 cm?

Wat vind je van een richtgetal van 2 cm?
Dat vind ik een uitstekend richtgetal!
Alle vis > 2cm it is!

Mijn ervaring is dat volwassen manen nieuwe kardinaaltetra’s als voer zien.

Misschien als je XL versie koopt niet.

De visjes waar ze mee opgroeien eten ze doorgaans niet. Maar zet je dezelfde nieuwe visjes erbij, dan zien ze dat als voer.

De vissen die een wat hoger lichaam hebben (rode rio bv) kunnen er wel bij.

De visjes waar ze mee opgroeien eten ze doorgaans niet. Maar zet je dezelfde nieuwe visjes erbij, dan zien ze dat als voer.
Dit vind ik wel heel interessant. Betekent dat dat ze de vissen waarmee ze zijn opgegroeid als individu herkennen?

Dit vind ik wel heel interessant. Betekent dat dat ze de vissen waarmee ze zijn opgegroeid als individu herkennen?
Dat weet ik niet.

Maar de kardinalen die bij mijn vorige maanvis zaten, werden niet opgegeten. Maar de nieuwe kardinalen werden opgegeten.
Zelfs de nieuwe die even groot waren als degene die er al inzaten.

Ik stel me nu zo'n scenario voor waarin de maanvis in kwestie zich moet verantwoorden voor het gerecht, de vraag krijgt waarom hij de ene vis wel heeft gegeten en de andere niet, en dan zegt 'tsja, ik kon 'm niet eten, ik ken hem nog van school'...

Nou hier hebben de Manen een lekker maaltje gehad aan de Espei s dus te kleine visjes is geen goed idee.

Beter om wat hoger gebouwde vissen te nemen, daar blijven ze vanaf, zelf heb ik er bloedvlektetra;s bij, maar anderen kunnen ook natuurlijk.

Mijn ervaring met maanvissen is de volgende. Het zijn geen roofvissen maar zoals zoveel vissen eten ze ook wel eens kleine visjes wanneer ze honger hebben en de bak te klein is zodat jonge visje of kleine visjes zich niet kunnen verschuilen en de hele tijd voor hun bek heen en weer zwemmen. In mijn bak van 2 meter ( in een bak van minder horen ze niet thuis.) zwemmen jonge Black molley's jonge guppen, jonge killi vissen samen met vier volwassen Maanvissen. De Maanvissen kunnen zonder de stress die ze in te kleine bakken oplopen rustig zwemmen en krijgen voldoende te eten. Dat laatste is m.i. belangrijk. Tubifex, Artemia en Muggenlarven staan dagelijks op het menu. De uitgekomen eitjes en de overige jonge visjes kunnen zich verschuilen maar zwemmen gewoon boven de maanvissen aan het oppervlak van het water. Komen de Maanvissen te dichtbij dan kunnen ze uitwijken en is er niets aan de hand. Worden Maanvissen in een te klein aquarium gehouden wat helaas door hebbers (dat zijn geen liefhebbers met respect voor het dier en de natuur) gebeurd dan is de verleiding wellicht te groot om toch maar eens een visje te verschalken. Dus mijn ervaring is, ruimte, voldoende voedsel en voldoende planten/schuilgelegenheden om het jongbroed en kleine visjes schuilgelegenheid te geven.

@Jackkk, hartelijk dank voor het delen van deze ervaring!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan