Maanvissen


J

Jg123

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een aqauatlantis fusion 120 (ca 250 l, afmeting 120x60x40j en wil hier maanvissen in gaan houden. Het aquarium heb ik overgenomen via marktplaats en er zit een CO2 installatie bij en een eheim professional 3 250 bij. Ik heb al wat planten en vissen in mijn aquarium. Nu vraag ik me een paar dingen af:

Maanvissen en CO2 gaat dat wel of niet samen?
Ik hou wel van planten in mijn aquarium, gaat dat goed met maanvissen?
Is mijn filter sterk genoeg?
Hebben jullie nog andere tips voor mij?
 

Bijlagen

  • 34DF4A65-E149-4C8D-8808-6BC0473CD7CB.jpeg
    34DF4A65-E149-4C8D-8808-6BC0473CD7CB.jpeg
    49.5 KB · Weergaven: 202
Mooie aquarium. Of er maanvissen erin kunnen. Kan ik zelf geen directe antwoord geven.

Ik zou wel even je aquarium laten draaien zonder vissen. Zo'n week of 4.
 
Mooie aquarium. Of er maanvissen erin kunnen. Kan ik zelf geen directe antwoord geven.

Ik zou wel even je aquarium laten draaien zonder vissen. Zo'n week of 4.
Hij draait al 4 weken en met filtermateriaal, zand en water van mijn vorige aquarium.
 
Water van vorige aqua geeft geen zoden aan de dijk.

Zit amper bacteriën in. Maar ik zou denk ik wel als je vissen gaat plaatsen wel ff 50% verversen vanwege de nieuwe mineralen enz.

Maar sws met maanvissen als dat kan en ze zíjn klein dus jong. Dan sws 1x A 2x verversen. Las ik zo.
 
Ik heb er al vissen in. Ik had al adviezen gevraagd toen ik dit aquarium kocht. Ik heb dit aquarium gelijk in gebruik genomen en dus met oa ingedraaid filtermateriaal de vissen overgezet.
 
:foto:
Water van vorige aqua geeft geen zoden aan de dijk.

Zit amper bacteriën in.

Ja, en?
 
:foto:
Water van vorige aqua geeft geen zoden aan de dijk.

Zit amper bacteriën in.

Ja, en?

En, niks en. In mijn mening kon ie net zo goed nieuw water, schoon, enz.

Maar Bertus ik ga niet met jou dit gesprek verder voeren. Ik weet dat je wat tegen mij hebt en dat is voor mij geen probleem. Maar ik ga niet meer in discussie met je. Het loopt toch op niks uit.

Ik gaf mijn mening. En iedereen kan zijn mening geven. Respecteer dat gewoon.
 
De Aquatlantis Fusion is niet geschikt voor maanvissen. Sorry dat ik de brenger ben van slecht nieuws.

Het is wel een leuke uitgroeibak maar daarna heb je 150 of meer nodig.
 
En, niks en. In mijn mening kon ie net zo goed nieuw water, schoon, enz.

Maar Bertus ik ga niet met jou dit gesprek verder voeren. Ik weet dat je wat tegen mij hebt en dat is voor mij geen probleem. Maar ik ga niet meer in discussie met je. Het loopt toch op niks uit.

Ik gaf mijn mening. En iedereen kan zijn mening geven. Respecteer dat gewoon.


Als er niets in het water zit, waar blijven de bacterie die uit het filter komen? .
 
O, die houden de deur dicht?
:D feestje bouwen.
Die komen er ook uit, he, zo plons het water in.
ER zijn er die geen zin hebben , die blijven binnen.
 
O, die houden de deur dicht?
:D feestje bouwen.
Die komen er ook uit, he, zo plons het water in.
ER zijn er die geen zin hebben , die blijven binnen.
Ach Bertus.....
Het is aangetoond dat het aantal bacteriën in de waterkolom substantieel minder is dan in de bodem, filtermedium. Bacteriën hechten zich namelijk aan oppervlakten. Maar laten we nu weer on-topic gaan.

In een aquarium van 250 L kun je volgens mij niet echt goed maanvissen houden. je zou het met een ECHT koppeltje kunnen proberen (misschien dat 2 koppels ook nog lukt). Maar waarom?? De maanvis is wel een groepsvis. Ik zou in jouw geval kijken naar vissen die beter in een bak met jouw afmetingen passen.
 
Alter is gouramis. Persoonlijk vind ik die heel mooi.

Bertus kan jij aantonen dat er in water evenveel bacterie in zit die nuttig zijn dus welke we willen als in filter?
 
Ik denk dat nieuw water wel eens beter is voor vissen dan oud..
 
Ik denk dat nieuw water wel eens beter is voor vissen dan oud..
Zou mij niets verbazen... mbt NO2, NO3 etc Het enige waar we bij nieuw water op moeten letten (in NL. volgens mij niet) is chloor.
 
Alter is gouramis. Persoonlijk vind ik die heel mooi.

Bertus kan jij aantonen dat er in water evenveel bacterie in zit die nuttig zijn dus welke we willen als in filter?
Jij zeurt teveel. stomme vraag , krijg je dus geen antwoord op.
 
O o o bertus wat zeur ik toch, je weet nu gewoon geen antwoord. Dus kap je het maar af.

Als je alleen maar in het rond schreeuwt laat het maar zien, zo niet, reageer dan gewoon niet.

Ok doei x
 
Bertus kan jij aantonen dat er in water evenveel bacterie in zit die nuttig zijn dus welke we willen als in filter?????
Haal je filter weg, kijk wat er gebeurt.
Hoe moet ik dat aantonen> allemaal tellen??? dus , domme opmerking.
 
Bertus kan jij aantonen dat er in water evenveel bacterie in zit die nuttig zijn dus welke we willen als in filter?????
Haal je filter weg, kijk wat er gebeurt.
Hoe moet ik dat aantonen> allemaal tellen??? dus , domme opmerking.
Nee bertus, jij geeft nu gewoon een domme antwoord,

Je praat nu over filter weg halen. Waar CoenB en ik zeggen dat het daar in zit.

Jij beweerd dat het in het water is.

Dus toon maar aan. Want volgens mij is het te verwaarlozen. En is er niet zo veel bacteriën in het water zelf zoals jij aangeeft.
 
Jonge maanvissen kan je best in een groepje in een Rio 240 laten opgroeien zolang je maar veel water ververst. Als ze volwasssen zijn ga je selecteren op gedrag, koppelvorming en ontwikkeling. Een alternatief is dat je er dan voor zorgt dat je aquarium meegegroeid is met de maanvissen. Heb ik ook gedaan: van een opkweekaquarium van 130x50x50 zijn ze verhuisd naar een bak van 200x60x75. En een bacteriecultuur, in een filter, bodem of waar dan ook, is voor deze vissen niet interessant.
 
Nee bertus, jij geeft nu gewoon een domme antwoord,

Je praat nu over filter weg halen. Waar CoenB en ik zeggen dat het daar in zit.

Jij beweerd dat het in het water is.

Dus toon maar aan. Want volgens mij is het te verwaarlozen. En is er niet zo veel bacteriën in het water zelf zoals jij aangeeft.
Het lijkt me allemaal nogal voor de hand liggen.

Wisselen we de bodem is er een kans op het crashen van het aquarium
Maak ik het filter te goed schoon is er een (aanzienlijke) kans op het crashen van het aquarium
Doe ik twee keer achter elkaar een waterwissel van 50% (75%) waarbij we dus 75% van de bacteriën in water ook wegnemen, is er niks aan de hand.

In mijn ogen wijst de praktijk het uit.
 
Het lijkt me allemaal nogal voor de hand liggen.

Wisselen we de bodem is er een kans op het crashen van het aquarium
Maak ik het filter te goed schoon is er een (aanzienlijke) kans op het crashen van het aquarium
Doe ik twee keer achter elkaar een waterwissel van 50% (75%) waarbij we dus 75% van de bacteriën in water ook wegnemen, is er niks aan de hand.

In mijn ogen wijst de praktijk het uit.
Er werd gezegd dat er weinig bacterie in het water zat. Te verwaarlozen dus zo een 4 tot 6 % was een discussie mbt uvc lamp. Weet niet of je dat had gezien
 
Er werd gezegd dat er weinig bacterie in het water zat. Te verwaarlozen dus zo een 4 tot 6 % was een discussie mbt uvc lamp. Weet niet of je dat had gezien
Had die discussie niet gezien, althans niet van de UVC.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als er een weinig/te verwaarlozen aantal baccies in het water zitten, grote waterwissels niet uitmaken en dat zich dat ook on de praktijk laat zien als je de meerheid van deze bacterien wegneemt op die manier.
Lijkt me dat dat daarmee (=geen merkbare invloed op waterwaardes NO2 en NH3/4) aangetoond is dat het aantal baccies in water zeer minimaal is in vergelijking met bodem en filter.
 
Meen mij te herinneren dat JohnP iets had gepost over een onderzoek waarbij ongeveer 7% van de bacteriën in het water zouden zitten.
 
Had die discussie niet gezien, althans niet van de UVC.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als er een weinig/te verwaarlozen aantal baccies in het water zitten, grote waterwissels niet uitmaken en dat zich dat ook on de praktijk laat zien als je de meerheid van deze bacterien wegneemt op die manier.
Lijkt me dat dat daarmee (=geen merkbare invloed op waterwaardes NO2 en NH3/4) aangetoond is dat het aantal baccies in water zeer minimaal is in vergelijking met bodem en filter.
Dat is ook wat ik zei.
 
... En een bacteriecultuur, in een filter, bodem of waar dan ook, is voor deze vissen niet interessant.
Mag ik, uit pure interesse, vragen waarom? Het eerste wat in me opkomt is door het vele water verversen omwille van het vele voeren? Klopt dit?

Verder vind ik het wel triest dat in dit topic persoonlijke issues bediscussieerd worden. Ga dit toch in PM doen...

Verder @ topicstarter: veel succes met je keuze, ik kan je spijtig genoeg geen advies geven aangezien ikzelf een beginneling ben.
 
Mijn ervaring is dat maanvissen prima gaan in een aquarium dat bemest wordt met CO2.
Ik heb een plantenbak met daarin 4 maanvissen. Bijna wekelijks leggen ze eitjes op de Amazone zwaardplant (Echinodorus grisebachis "Amazonicus").
Als ze eitjes hebben gelegd is het mannetje op de rug oranje gekleurd, en zijn gedrag is dan territoriaal t.o.v. andere vissen.
Of je filter stek genoeg zal de toekomst leren. Begin met dit filter en geef je aquarium, en jezelf, de tijd om te leren!
Stap voor stap je aquarium en de bewoners leren kennen is mijn advies.
Succes!


 
Bedankt voor jullie reacties!
De maanvissen zitten er inmiddels in. Het zijn 6 jonge redback maanvissen. ☺️☺️
 
Ga deze discussie eens ergens anders voeren mannen. Er is een mooi topic over bacteriën in Experts Uitgedaagd. TS heeft hier niets aan.

Bedankt voor jullie reacties!
De maanvissen zitten er inmiddels in. Het zijn 6 jonge redback maanvissen. ☺️☺️

Gaaf! Vaak en flink veel voeren en waterverversen. Groeien ze mooi uit. Kan je wel over een tijdje een grotere bak aanschaffen. ;)
 
Hier een paar foto’s. Ze groeien super hard. Ik voer ze nu 3 keer per dag en 2 keer per week waterwissel.


75091003-5783-4D5A-A640-FE05D418633E.jpeg
40D5F8A1-5285-4AE9-87B4-8B91035554EA.jpeg
 
Bak ziet er goed uit onderhouden uit en met de planten gaat het ook goed...Co2 is bij geen enkele vis een probleem (het zit er namelijk standaard al in) enkel de hoeveelheid moet je wel rekening mee houden.

Ik zou dat 3 x voeren per dag wel verhogen na een keer of vijf hoor. Dan trek je ze eerder goed groot
 
Dank je!
Icm werk zou ik niet weten hoe ik 5x per dag moet voeren... heb je tips?
 

Terug
Bovenaan