Wat is er nieuw

Maanvissen.

Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Leeftijd
59
Wil 6 a 8 maanvissen in een 1.50 meter aqaurium.
Met veel hout en zwaardplanten.
En donker water. Dus ook geen zware verlichting er boven.

Zit tussen 2 aqauriums te twijvelen.

De Aquatlantis Splendid 150x40 Ultra RGBW set.
Of de juwel rio 450 set.

Voordeel van de juwel rio 450 is dat die 50 cm diep is.En dus meer water inhoud heeft.

Aquatlantis is maar 40cm diep.
Voordeel aquatlantis is weer de led verlichting met controler.

Filter wordt een aquael ultramax 2000.
Omdat die zo stil is.

Mvg

Ik heb zelf alleen nog Aquatlantis maar gelet op de diepte zou ik dan voor de Juwel gaan.

Voor maanvissen altijd voor de hoogste bak gaan. Liever nov 60-70 hoog dan 50, hoewel dat voor de “gewone” maanvissen hoog genoeg is. Maar niet voor Altums bijvoorbeeld.

Worden de pterophyllum scalare red back maanvissen.

Allebeide aquarium zijn 60 hoog.

Ja, maar die 60cm is niet de waterhoogte volgens mij.

Is dat niet 60cm inclusief lichtkap?

Denk rond de 55 water hoogte bij beide.

Zou wel hoger willen....maar denk dat er niet veel keuze is in deze prijs classe van beide aquariums.

Ik weet niet of je beter af bent als je een bakkie laat plakken bij van Wolferen of zo? Een offerte vragen kan altijd. Dan kun je de hoogte kiezen.

Ik had ze jaren terug in een Aquatlantis Fusion 150 formaat 150x50x70cm., die had ca 55cm waterhoogte. Dat ging prima.
Dit was het oude tyoe Fusion, met 40mm meubel.
IMG_0190.jpeg

Is dat niet 60cm inclusief lichtkap?
Dat is met lichtkap.
Ik had ze jaren terug in een Aquatlantis Fusion 150 formaat 150x50x70cm., die had ca 55cm waterhoogte. Dat ging prima.
Dit was het oude tyoe Fusion, met 40mm meubel.
Bekijk bijlage 391673
Schitterend.
Jammer dat ze hem niet meer maken in die maat.
Gebruikte je ook co2?
Wil graag zonder co2 werken.

Juwel rio 450 afmetingen: 151 x 61 x 66
Aquatlantis Splendid 150x40 afmetingen: 149x 40 x 61.1
Scheelt dus 5 cm hoogte. Voor maanvissen geldt echt: hoe hoger hoe beter, dus dan heeft de Juwel de voorkeur. Is ook meer water. Zorg voor een dunne laag substraat over iig een deel van de bak.

Dat is met lichtkap.

Schitterend.
Jammer dat ze hem niet meer maken in die maat.
Gebruikte je ook co2?
Wil graag zonder co2 werken.
Ja, want ik hield mn ph zo mooi op peil met het vele water wisselen wat nodig was met jonge opgroeiende maanvissen

Dacht op de bodem filterzand.
En bij de zwaardplanten kleibolletjes.

Fozzy.

Klopt het als ik naar je aquaruim kijk.
Je met 2 filters werkt?

Fozzy.

Klopt het als ik naar je aquaruim kijk.
Je met 2 filters werkt?
Ja klopt, 2x jbl e1502. In de beginjaren had ik 2 stuks eheim Prof 4 erop draaien. Had ze aangesloten met 25mm druk pvc vd Wildkamp

Kan aan een koppel pterophyllum scalare red back maanvissen komen.
Nu begin ik te twijvelen.
1 koppel pterophyllum scalare red back maanvissen nemen.
En er een gezelschap aquarium van maken.

Of toch alleen 6 maanvissen met 10 corydoras sterbai.

Eigenlijk moet je er minimaal 5-6 houden want het zijn ook wel groepsdieren buiten de paartijd om die ze hebben. Ik ben met 5 begonnen maar ja dat was een 120cm bak.
Ik denk dat meer ook mooier tot hun recht komen.

Kan aan een koppel pterophyllum scalare red back maanvissen komen.
Nu begin ik te twijvelen.
1 koppel pterophyllum scalare red back maanvissen nemen.
En er een gezelschap aquarium van maken.

Of toch alleen 6 maanvissen met 10 corydoras sterbai.

Ik zou er ook meer kopen, want hoe bewezen is dat koppel. Als je jonge maanvissen wil, zou ik eens contact opnemen met Jos Hut in Emmen.
Die heeft altijd genoeg jonge zitten als Bewezen huiskweker.

Bewezen...ja....heeft al jongen gehad.

Moeilijk.....

Zoiets in gedachte:

Ook mooi filmpje:

Laatst bewerkt:
Ik zou bij maanvissen een hooggebouwd zalmpje kiezen ipv kardinaaltetra’s, die willen nogeel eens als voer eindigen. Het jan wel als je aan volwassen tera’s kan komen en dan kleine maantjes erbij zet.

Ik zou bij maanvissen een hooggebouwd zalmpje kiezen ipv kardinaaltetra’s, die willen nogeel eens als voer eindigen. Het jan wel als je aan volwassen tera’s kan komen en dan kleine maantjes erbij zet.
Ik had de Keizertetra s erbij en dat ging prima en ik kreeg zelfs jongen bij de Keizertetra s.

Heb je voorbeelden?
Liefst gekleurde. Zodat het goed afsteekt bij maanvissen.

of regenboogvissen?
Bijv Melanotaeniapraecox of M. boesemani. (Niet van een winkel, maar van de regenboogvereniging).

Overigens zijn maanvissen niet erg koppelvast: ik had een koppeltje en dacht ze apart te zetten om in een andere bak hun eitjes & jonkies te laten krijgen, toen waren ze dus géén koppel meer. Overigens start je het best met een grotere groep: het kunnen echte rotzakken zijn.....

Kongozalmen zijn ook mooie vissen om te zien maar ja die worden ook zo n 8-9cm.

Heb je voorbeelden?
Liefst gekleurde. Zodat het goed afsteekt bij maanvissen.
Zoek maar eens naar Hyphessobrycon pyrrhonotos als voorbeeld, of bloedvlektetra’s

Zoek maar eens naar Hyphessobrycon pyrrhonotos als voorbeeld, of bloedvlektetra’s
Zeker mooie vissen.

Is er nog een volgorde van plaatsen.

Eerste bv corydoras sterbai.
Paar weken wachten.
Dan de bloedvlek tetra's.
Weer paar weken wachten
Dan de maanvissen?

Laatste vraag???????

Er er zitten buizen DAY en NATURE led in de juwel rio 450.
Nu wil ik zeker niet de DAY led gebruiken.
Wat is beter?
Nog een NATURE led erbij?
Of de Juwel LED Colour.

Wil de bak een donker uitstraling geven.

Ik heb 1/3e van de standaard Juwelbuizen gedimd met bruin bakpapier, dat doet ook al heel veel voor de kleur én voor algenpreventie. Kun je eerst eens proberen, en als je het niets vind, kun je andere buizen aanschaffen.

Ik heb 1/3e van de standaard Juwelbuizen gedimd met bruin bakpapier, dat doet ook al heel veel voor de kleur én voor algenpreventie. Kun je eerst eens proberen, en als je het niets vind, kun je andere buizen aanschaffen.
Hrb je er een foto van?

Hier sluit ik me bij aan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan