Maanvissen


kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Berichten
938
Locatie
woerden
Hoe groot moeten maanvissen zitten? Ik wil ze zelf niet houden, maar dan kan ik mensen beter informeren als ze maanvissen willen ;)
 
Een groep scalares kun je ook kwijt bij 50 cm waterhoogte . Voor altums 60 cm waterhoogte.
Lengte van de bak voor een groep 150 cm.

Een echt koppel ( uitgeselecteerd uit een groep en duidelijk man/vrouw die elkaar "mogen" , kan in een bak van 120 cm.
 
Je hebt minimaal 50 liter water per maanvis nodig. dat geldt voor Scalares, Peru Altums en Redshoulders. Als je Eimekeis wilt of Orinoco Altums dan is dat 75 liter water per vis. Let wel: dit is minimaal, meer is dus altijd beter. In de praktijk komt het er op neer dat je een groot aquarium nodig hebt met een inhoud van meer dan 300 liter en een water hoogte van minimaal 50 cm maar hoger is veel beter. voor Eimekeis en Orinoco Altums adviseer ik een minimale waterhoogte van 60 cm.
De dikte van de bodem in het aquarium gaat natuurlijk af van de waterhoogte.
Maanvissen houd je in een groep van minimaal 6 dieren. Je kweekt een groep op tot ze volwassen zijn en kijkt dan of er zich koppels hebben gevormd, wat achterblijvers zijn en wat de mooiste dieren zijn.
Dat betekent dat je in een aquarium van 300 liter best 12 jonge maanvissen samen kan laten opgroeien tot ze volwassen zijn. Dat is als ze ongeveer 1,5 jaar oud zijn. Flink voeren en waterverversen is daarbij nodig.
Na 1,5 jaar selecteer je en doe je de overgebleven dieren weg. Het komt vaak voor dat liefhebbers hun maanvissen zo mooi vinden dat er dan al een groter aquarium staat....

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan