Maanvissenbakje (260*75*75) van DannyW.


D

DannyW

Guest
Maanden terug al eens een topic geplaats met wat vragen over een grote bak. Dit omdat ik graag maanvissen wil en die nu eenmaal niet passen in mijn andere bakken. Grootste bak die ik toen had staan is een Rio 240.

Na veel rekenen in december besloten het plan door te zetten: er komt een stuk Amazone rivier in mijn woonkamer.

Gezien het verwachte gewicht moest de bak op minimaal 3 ribben van de betonvloer komen.
Bij het meten bleek het plateau rond mijn openhaard in de weg te zitten, dus was het tijd voor de beitel en de decoupeerzaag.

20160130_190159_zpstash3fva.jpg


Tegelijk met deze actie ook de thermostaat en twee lichtknoppen verplaatst daar deze anders achter de bak zouden zijn gekomen
Best tevreden met het resultaat: een mooie lege hoek voor de bak.
plaats_zps6dbrzzbr.jpg


En toen... werd het wachten, door omstandigheden (ziekte, werk enz) werd de bak uiteindelijk een maand terug geleverd.
Met 5 man het monster op zijn plaats gesleept en dan merk je pas hoe groot 2,6 meter in het echt is...
20160416_153823_zpsewmwx6rh.jpg


De afgelopen weken bezig geweest met het leidingenwerk, het regelen van genoeg kienhout en het uitspoelen van zo'n 175 kg filterzand. Gister kwam mijn bestelling van planten binnen kon ik de bak eindelijk vullen.
De waterhoogte is een dikke 66cm en samen met de bioloog zit er een kleine 1500 liter water in het geheel. Dat heb ik gemerkt, de kraan heeft zo'n 3 uur vol opengestaan :p

20160519_230722_zpsua57qvvj.jpg


Hierna het uiteraard de verwarming en pompen aangesloten en opgestart en vanmiddag met een hulp van een vriend de kap er op gezet en de verlichting aangesloten. Het resultaat:

20160520_183918_zpstr8lqozf.jpg


1 stuk hout wou niet blijven staan en ligt dus tijdelijk onder een steen in te wateren.
Ik ben best tevreden met het resultaat maar denk dat ik er binnenkort nog wel wat extra hout in ga stoppen.

De statistieken:
Afmeting: 260*75*75
Waterhoogte: ~66 cm
Bodem: filterzand (0.4-0.8mm)
Temp: 26 a 27 graden geregeld door 2 300W jager thermostaten
Filters: JBL 1501 voor bodemafzuiging naast een bioloog van 120*50*50 met een Aqua Medic DC runner 5.1
Verlichting: voor: 3x 52 cm SMD led strip, achter: 3* 52 cm RGB led strip gestuurd door een TC 420 controller.
Planten: echidorussen, pistia stratiotes en wat snoeiafval van Hydrocotyle leucocephala als experiment. Geen idee of dat gaat overleven in deze bak.

Toekomstige bewoners:
10 a 12 Pterophyllum scalare red back manacapuru of pterophyllum scalare rio nanay. (Ik was er zeker van dat het Red backs werden maar zag een tijdje terug de Rio Nanay dus twijfel weer :p)
6 a 7 Geophagus winemilleri
15 Brochis splendens of Corydoras Sterbai

Uit het huidige bestand en uitgebreid:
30 Hemmigrammus bleheri
30 Nannobrycon (Nannostomus?) eques
Koppel Mikrogeophagus ramirezi
L204
L201
Ancistrus cirrhosus

Hiernaast komen er in de toekomst nog wat meervallen bij.
Nu eerst de bak een aantal weken laten indraaien en in de tussentijd de knoop doorhakken over welke maantjes ik ga kopen.
 
Wooow dat is wel een flinke bak water! :O

Je heb al meteen een mooie inrichting, dat kan nog wel eens moeilijk zijn bij z'n nieuwe grotere bak. Ik denk dat de maanvissen dit stuk onderwaterwereld wel zullen waarderen. ;)
 
echt een heeeeeeeel mooi aquarium ,ooit hoop ik voor mijn maantjes ook zo iets te kopen ,veel succes met het opstarten maar vooral veel plezier !!!!
 
Prachtig hoor.
 
mooie bak, daar ga je plezier aan hebben.
 
Maanvissen bakJE...OMG! Wat een enorme sloot!

Ziet er prachtig uit en zie de statige Maantjes al rond dobberen... Geniet ervan!
 
Heerlijke maat bak. Fraai ingericht.
Veel plezier er mee.
 
Kijk, hier kan je wat mee als je maanvissen wilt houden.

Heel veel succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Haha, je titel, maanvissenbakje :d

Dat is me een heel aquapark ;)

Je hebt al hele mooie vorderingen gemaakt, en ik ben benieuwd hoe het gaat zijn met wat leven er in. Ik ben alvast benieuwd!
 
complimenten hoor! Mooie inrichting, maar wel een beetje karig in de ruimte!
 
Ipv Maanvissen zou ik 10 Boraras maculatus nemen. :D
 
Botia zei:
Ipv Maanvissen zou ik 10 Boraras maculatus nemen. :D
In zo'n klein bakje? En wat van een bosje tulpen? Ik vind dit ECHT t� klein voor vissen.

Grapje natuurlijk, mooie bak(je), ben benieuwd naar de bewoners!
 
Zoo.. Dat is een aquarium hebben! Prachtig. Ik zou er geen hout meer bij doen, is precies goed zo.
 
Weet nog niet over het hout... Zie de linker hoek niet maar ik denk dat daar nog wel iets kan...

Oh en dat stuk rechts is lelijk... je kan het opsturen naar... ;)
 
kijk das nog eens een mooi formaat
en als er iets in de weg zit slopen die hap :D
staat en nu al mooi bij

groet

jaap
 
Ziet er goed uit Danny!

Ik had vorige week nog op het forum gezocht of je al verder was met je plannen. Mooi om te zien dat het aquarium al staat! De sterkteberekening van de vloer is dus niet voor niets geweest.
 
Lekker formaatje hoor. Maak er wat moois van.
 
Peter_K zei:
Ziet er goed uit Danny!

Ik had vorige week nog op het forum gezocht of je al verder was met je plannen. Mooi om te zien dat het aquarium al staat! De sterkteberekening van de vloer is dus niet voor niets geweest.

Klopt Peter, die berekening zorgde ervoor dat ik een bak met dit gewicht aandurfde.
Maar tijdens het vullen zat ik nog steeds de hele tijd te luisteren of ik niet iets hoorde kraken of druppelen hoor :)

Bedankt voor de complimenten allemaal!
 
DannyW zei:
Maar tijdens het vullen zat ik nog steeds de hele tijd te luisteren of ik niet iets hoorde kraken of druppelen hoor :)


Stel je voor zeg.

Dan donder je tijdens het vullen de kelder in. :d
 
Ik woon in een polder dus ik heb alleen een kruipruimte van zo'n 50cm onder de woonkamer, maar houd de bak het liefste boven de vloer :p

Dit is nu mijn uitzicht vanaf de bank:

20160521_220239_zpsaot3ccgy.jpg
 
prachtig, wat een geweldig formaat!
 
Bescheiden bakje dit hoor :)
 
In een woord: GEWELDIG!!!
 
Fantastisch. Deze ga ik volgen.

Je ziet zo dat het een grote bak is, maar foto's bedriegen toch altijd een beetje.
Ik heb toevallig vandaag een grote etalagekast in m'n living gemeten, die 2.5mt is.
Die neemt echt veel plaats in beslag. Het idee dat je aquarium nog eens 10cm langer is...fantastisch dus.
 
Ik stelde deze maat bak net voor aan mijn vrouw en deze ligt nu aan de beademing! Wat een bak zeg! Succes! Ik blijf je zeker volgen. :smitten:
 
Schitterend hoor, neem mijn woorden terug over de linkerkant. Heb hem te klein bekeken.. ziet er ook goed uit!
 
Hmm ik moet nodig dit albumpje updaten.

bak.jpg


De planten hebben het niet overleefd en ik heb een paar maanden terug een aantal vissen verloren door een, naar ik vermoed, bactierele besmetting.

Huidig bestand:

10x Pterophyllum scalare sp rio nanay
16(?) Brochis splendens
16x Hemigrammus bleheri
3x Paracheirodon axelrodi (gaan uit de bak)
3x Nannobrycon eques (gaan uit de bak)
1x Mikrogeophagus ramirezi (oud vrouwtje van nu ong 3.5 jaar)
2x L075 Peckoltia sabaji
1x L177 Baryancistrus xanthellus
1x L201 Hypancistrus inspector
1x L204 Panaqolus albivermis
1x Ancistrus man

Ik heb niet al te lang terug besloten om meer richting een Rio Nanaj biotoop te gaan werken, en het plan is om een groepje Biotodoma cupido toe te voegen en of de bleheri school uit te breiden of om een school Hyphessobrycon erythrostigma toe te voegen.
Ik zit ook te denken om een school Carnegiella strigata toe te voegen ter vervanging van de Nannobrycons.

De Nannobrycons en kardinalen gaan in de zeer nabije toekomst naar een Rio Negro biotoop bak die ik aan het plannen ben.

Nog wat plaatjes:

1.jpg


2.jpg
 
Gave manen, hoe groot zijn ze nu?
 
Hele mooie Manen! Sfeervolle bak ook.
 
Gave manen, hoe groot zijn ze nu?
Het blijft een schatting, maar de ze zijn ondertussen tussen de 20 en 25 cm hoog. De grootste wellicht nog iets meer.
 
Wat een onwijs gave bak! Jammer van de planten, maakten de bak wel meer af. Komen deze er nog in of laat je het zo? Dit voelt een beetje kaal aan namelijk :juggle:
 
Prachtig hoor!
Kijk maar uit dat de gemeente er geen lucht van krijgt. Waarschijnlijk gaan ze dan zwembadbelasting invoeren.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan