Maar één plant krijgt bruine bladeren


Vetje26

Active member
Lid geworden
19 oktober 2020
Berichten
26
Hallo!
Ik heb sinds 2 weken een aquarium die aan het opstarten is voordat er visjes in mogen.
Nu is het zo dat ik intotaal 5 planten heb.
1 plant ervan die heeft bruine bladeren gekregen. Alle andere planten zien er nog hetzelfde uit als hoe ik ze gekocht had.
Ik gebruik 1x per week easy life profito.
Is het dan de probleem dat ik geen voedingsbodem heb?
Ik heb 2 fotos
1 van de eerste dagen dat ik die plant had, je zag al wel dat ie een beetje gelig/bruine plekken had.
En dan de ander waar je wel verschil in ziet met eerst.

Iemand weet wat dit kan zijn en wat ik moet doen??

Alvast bedankt!! :)
 

Bijlagen

  • 20201009_225230.jpg
    20201009_225230.jpg
    323.5 KB · Weergaven: 115
  • 20201019_202728.jpg
    20201019_202728.jpg
    227.6 KB · Weergaven: 114
Dat is ook niet de makkelijkste plant, bij mij zit die altijd Onder de alg :LOL: maar goed, daar heb je natuurlijk niks aan maar wilde zeggen: vul dat aquarium wat verder (tot boven de rand, zie stickertje aan de zijkant van je juwel) anders krijg je binnen no time een zeer lelijke kalkrand in t zicht. Ook zal je pomp zo beter lopen. Groetjes!
 
Ik heb wat met moelijke planten uitkiezen haha.
En ik ga dan maar vanavond extra water toevoegen bij het verversen bedankt voor de tip :)
 
Is een plant die zijn voeding uit d ebodem haalt, dus die plantenvoeding die je toevoegt zal weinig helpen, ik zou wat kleibolletjes bij de wortels steken
 
deze plant is bovenwater gekweekt. Dit betekent dat hij momenteel nog moet aanpassen aan de onderwater fase. Dit gaat gepaard met het kwijtraken van sommige bladeren.
Verder zal ik als tip willen geven om de plant uit elkaar te halen, het lijkt alsof er meerdere planten dicht bij elkaar staan en zodoende kunnen ze niet goed groeien. Deze plant houdt ook van voeding bij de wortels, ik kan je aanraden om wat kleibolletjes bij de wortels te drukken.
 
Wat je daar hebt is een zwaardplant (Echinodorus). Het is vrij normaal dat ze het de eerste weken slecht doen. Dat komt omdat deze planten zowel boven- als onderwater kunnen groeien en ze regelmatig droog gekweekt worden. De bladeren zijn dus niet aangepast aan onderwater. Het is geen probleem: het oude blad sterft af maar er komt snel nieuw blad aan. Daarnaast wil deze plant trouwens de voeding uit de bodem halen, maar een bodemtabletje lost dat probleem al op. Is verder niet zo'n moeilijk plantje.
 
een aanvulling, waarom zit je aquarium niet helemaal vol met water? :pp
Dat zie je helaas vaker bij SuperFish bakjes. Om een of andere onverklaarbare reden staat er een max waterniveau indicator op die bak en als je die volgt krijg je dit niveau, waarbij je dus net tegen een randje lucht (en de lamp) aan zit te kijken.
Waarom dit zo ontworpen is... Joost mag het weten. Het zou mij in ieder geval enorm storen.
 
Dat is inderdaad een Echino en die moet wennen aan de onderwater omstandigheden en dat kost even tijd. Wel wil deze voeding bij de wortels.
 
Dat zie je helaas vaker bij SuperFish bakjes. Om een of andere onverklaarbare reden staat er een max waterniveau indicator op die bak en als je die volgt krijg je dit niveau, waarbij je dus net tegen een randje lucht (en de lamp) aan zit te kijken.
Waarom dit zo ontworpen is... Joost mag het weten. Het zou mij in ieder geval enorm storen.
ah, das waar ook. Daar heb ik mij zelf nooit wat van aangetrokken. Vul ze altijd net tot de rand. Zo veel mogelijk liters erin pompen :p
 
Dat is ook niet de makkelijkste plant, bij mij zit die altijd Onder de alg :LOL: maar goed, daar heb je natuurlijk niks aan maar wilde zeggen: vul dat aquarium wat verder (tot boven de rand, zie stickertje aan de zijkant van je juwel) anders krijg je binnen no time een zeer lelijke kalkrand in t zicht. Ook zal je pomp zo beter lopen. Groetjes!
Die kalkrand gewoon met je wekelijkse waterwissel even met een sponsje afnemen, dan zie je er vrijwel niks van ;)
 
Larasophie, heb jij alle bakken dan half vol zitten dat je er ervaring mee hebt? Je zit dan ook zo tegen t licht aan t kijken, ik vind t n lelijk gezicht. Mijn water is ook vrij hard, moet het dagelijks poetsen als ik geen rand wil krijgen.
 
Wat Lara zegt kan ik in zoverre beamen dat bij een gemiddelde bak je niet zo n snelle en dikke laag kalk krijgt en dit is vaak prima weg te poetsen. Misschien ligt het aan jouw water dat je hier meer problemen mee hebt Norion.
 
Het is vooral mijn guppenbak, die hou ik wat harder als mijn andere bakken. En heeft geen kap! Anyways, hoop dat de plant snel mooi gaat groeien
 
Larasophie, heb jij alle bakken dan half vol zitten dat je er ervaring mee hebt? Je zit dan ook zo tegen t licht aan t kijken, ik vind t n lelijk gezicht. Mijn water is ook vrij hard, moet het dagelijks poetsen als ik geen rand wil krijgen.
Nee natuurlijk niet. Gevuld tot de rand, zonder deksel. Hard water maakt het wat lastiger; maar niet onoverkomelijk. Als je je er echt aan stoort kun je altijd nog (deels) met osmosewater werken of een waterontharder in je meterkast laten plaatsen, scheelt ook poetsen in de badkamer ;)
 

Terug
Bovenaan