maatvoering leidingwerk


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Ocean Store kan mij niet het antwoord geven, héél merkwaardig, maar dan probeer ik het hier.

Ik heb/ga een acrylaat sump bestellen uit USA. Uiteraard wil ik dan ook alles 1000% netjes hebben, dus geen losse slangen en pijpjes meer, alles netjes aangesloten op de daarrvoor bestemde voorzieningen. De sump heeft meerdere voorgeboorde gaten met bulkheads voor zowel de invoer, de veiligheidsoverloop en de afvoer.
Waar ik nu niet 100% de vinger achter kan krijgen is de maatvoering. Uiteraard wordt die in inches gegeven, en het is sowieso al een hele wetenschap om als je gaat bestellen precies te bepalen welke maat binnen/buiten/kraansocket/slang/ etc etc je moet hebben om tot een netjes geheel te komen.
Maar. Zijn de maten an sich, in inches, gewoon wel met een rekentabel om te rekenen naar milimeters? Of is naast de eenheid, ook de standaard maatvoering in de USA afwijkend van wat we hier hebben.
Als ik ga rekenen kom ik steeds een héél klein beetje niet uit. Soms achter de komma hoor, maar ik wil het gewoon weten. Anders doe ik er misschien goed aan om ook het leidingwerk maar meteen uit USA te bestellen.

pfoeh... toch nog een heel verhaal geworden.

Sorry

Mark
 
zou best kunnen dat het echt afwijkt.
metrische draad past ook niet op spullen van dat handen en voeten volk.

als je het merk wer kan je het uitzoeken
anders kan je het waarschijnlijk inderdaad mee bestellen.
maar dat is wel lastig als er iets stuk mocht gaan of je er 1 te kort hebt
mischien beter 1 keer oplossen en de rest met spullen van om de hoek uitvoeren.
 
zou best kunnen dat het echt afwijkt.
metrische draad past ook niet op spullen van dat handen en voeten volk.

als je het merk wer kan je het uitzoeken
anders kan je het waarschijnlijk inderdaad mee bestellen.
maar dat is wel lastig als er iets stuk mocht gaan of je er 1 te kort hebt
mischien beter 1 keer oplossen en de rest met spullen van om de hoek uitvoeren.
Ja, want ik zou leidingwerk mee kunnen bestellen, maar de bak en de stelling is er nog niet. Hoe dan ook kom ik ergens in het treintje iets Europees tegen. Nu ja, misschien weet iemand het antwoord. Als ik naar de siliconenslang kijk die ik nu al in gebruik heb, en ik ga héél nauwkeurig met de schuifmaat meten, dan lijkt het wel hetzelfde te zijn, voor de 1 inch in ieder geval, maar dat kan toeval zijn. In de sump zijn meer gaten met andere maten.

gr

Mark

bewerking : de siliconenslang heeft speling natuurlijk, 2 mm maakt niks uit, hard pvc is wel fijn dat alles echt precies past
 
Stel je besteld m en je gaat zodra die hier is gewoon even goed meten welke maatvoering Nederlandse bulkheads ect daarop passen?
Moet toch altijd wel iets passen? denk ik dan....
 
Stel je besteld m en je gaat zodra die hier is gewoon even goed meten welke maatvoering Nederlandse bulkheads ect daarop passen?
Moet toch altijd wel iets passen? denk ik dan....
Dat zal wellicht ook wel Rich. Ligt misschien nu , vandaag, ff aan mij. Ik ben sowieso al vaak onrustig als ik iets nieuws koop. En als je dan een sump van meer dan 600 dollor + weet ik veel hoeveel geld aan verzendkosten gaat uitgeven, tsja... dan wil ik ook dat het echt echt echt 100% mooi gaat worden. Ook van die kitscherige led langs de randjes van de sump... héérlijk.

Als het hele project straks klaar is, over een half jaar, dan gaat er geeneens vis in joh. Kan helemaal niet, dan wordt m'n sump vies.

:giggle::giggle::giggle::giggle::giggle::giggle:
 
Ik zou pvc gewoon hier halen.
De witlof doorvoeren passen gewoon, dat fractie achter de komma maakt niks uit op het gat wat door het glas gaat vanwege de rubberen en nylon verbindingen.

Pvc hier halen heeft als voordeel dat wat je te kort komt snel kan bijhalen.
Hoe goed je het ook van te voren uitkient je komt altijd iets te kort of inzichten wijzigen waardoor je iets anders nodig hebt.

Haal je bij Wildkamp dan staan vaak ook d Amerikaanse maten. Bijvoorbeeld 3/4 of 1/2.
 
Ocean Store kan mij niet het antwoord geven, héél merkwaardig, maar dan probeer ik het hier.

Ik heb/ga een acrylaat sump bestellen uit USA. Uiteraard wil ik dan ook alles 1000% netjes hebben, dus geen losse slangen en pijpjes meer, alles netjes aangesloten op de daarrvoor bestemde voorzieningen. De sump heeft meerdere voorgeboorde gaten met bulkheads voor zowel de invoer, de veiligheidsoverloop en de afvoer.
Waar ik nu niet 100% de vinger achter kan krijgen is de maatvoering. Uiteraard wordt die in inches gegeven, en het is sowieso al een hele wetenschap om als je gaat bestellen precies te bepalen welke maat binnen/buiten/kraansocket/slang/ etc etc je moet hebben om tot een netjes geheel te komen.
Maar. Zijn de maten an sich, in inches, gewoon wel met een rekentabel om te rekenen naar milimeters? Of is naast de eenheid, ook de standaard maatvoering in de USA afwijkend van wat we hier hebben.
Als ik ga rekenen kom ik steeds een héél klein beetje niet uit. Soms achter de komma hoor, maar ik wil het gewoon weten. Anders doe ik er misschien goed aan om ook het leidingwerk maar meteen uit USA te bestellen.

pfoeh... toch nog een heel verhaal geworden.

Sorry

Mark
Wanneer je gaat werken met PVC zullen er geen grote problemen zijn, lijkt met. Je kan zo'n pijp altijd op trompen. Overigens wordt heel veel PVC hier ook in inches aangegeven.
 
Dat zal wellicht ook wel Rich. Ligt misschien nu , vandaag, ff aan mij. Ik ben sowieso al vaak onrustig als ik iets nieuws koop. En als je dan een sump van meer dan 600 dollor + weet ik veel hoeveel geld aan verzendkosten gaat uitgeven, tsja... dan wil ik ook dat het echt echt echt 100% mooi gaat worden. Ook van die kitscherige led langs de randjes van de sump... héérlijk.

Als het hele project straks klaar is, over een half jaar, dan gaat er geeneens vis in joh. Kan helemaal niet, dan wordt m'n sump vies.

:giggle::giggle::giggle::giggle::giggle::giggle:

Jaa ik snap m ook zeker! is heel wat om het "even" hierheen te krijgen, ook nog met dergelijk prijskaartje.

voor mij is een sump iets dat in een kastje staat met de deurtjes dicht.
Die van mij is dan ook donker & vies :DD
 
Jaa ik snap m ook zeker! is heel wat om het "even" hierheen te krijgen, ook nog met dergelijk prijskaartje.

voor mij is een sump iets dat in een kastje staat met de deurtjes dicht.
Die van mij is dan ook donker & vies :DD

Mijn sump staat ook achter gesloten deurtjes..... maar het gaat nu om onderstaand.

Dan WIL je geen deurtjes..... dan zit je alleen maar de hele dag kwijlend naar iets te kijken waarvan bijna niemand enig benul heeft wat het überhaupt is.

HAHA
 

Bijlagen

  • TS34-Red-Mercury-1080-x-1080.jpg
    TS34-Red-Mercury-1080-x-1080.jpg
    332.9 KB · Weergaven: 65
Aquamedic gebruikt vergelijkbare doorvoeren, je kan ze dus gewoon vervangen voor doorvoeren met metrische maten
 
En anders koop je maar een doorvoer van een paat groter, is het enkel kwestie van het gat wat groter te maken.

ps.: btw en invoertaksen heeft mijn levering uit amerika zo'n 40% bovenop de aankoop gekost (excl verzendkosten)
 
En anders koop je maar een doorvoer van een paat groter, is het enkel kwestie van het gat wat groter te maken.

ps.: btw en invoertaksen heeft mijn levering uit amerika zo'n 40% bovenop de aankoop gekost (excl verzendkosten)
Mijne toch wel…
Was er meteen klaar mee
 
Mijne toch wel…
Was er meteen klaar mee
Klopt , zoals ik het nu kan betekenen is het precies wat vis&versa zegt, 600 aanschaf en 400 de shipping en de meuk. Ik heb een offerte lopen bij een usa - Nederland vrachtbedrijfje, particulier, goede Facebook recensies , die hopelijk een betere prijs gaan bieden en geen onverwacht gelul aan koste meer met zich mee brengen.
Ff afwachten nu.

Tnx voor jullie reacties
 
Voor dat geld kan je er 2 of 3 zelf bouwen..
Ben blij dat ik gisterenavond de verleiding heb weerstaan, Tuinkabouter, om nog ff en bijdehandte opmerking te plaatsen in de trant van "schoonheid heeft geen prijs" of zo iets. Want. Vandaag de offerte binnen. Nou dat zat niet veel af van wat het bedrijf zelf ook rekent, maar goed, ik zou dan ook wel ontzorgd zijn.
Lees ik verder in de tekst, waarschuwen ze me wel netjes voor douanekosten. Ik googelen en viel echt van m'n stoel. Na invoerrechten betaal je niet alleen de volle mep btw over het product. NEEN... zo gemakkelijk gaat dat niet.. de dieven hebben bedacht dat de btw ook over alle andere kosten gaat, inclusief transport en inclusief hun eigen eerder in de berekening opgenomen invoerkosten.

Alles bij elkaar is dan precies de helft van het bedrag het product zelf en de helft is bijkomend. Dat is een overheadspercentage van 100%

Ik wor gek. Heeft dus geen enkele zin om al die mooie USA producten te bekijken... je gaat ze toch niet kopen.

droevige groet

Mark
 
Een beetje aquariumbouwer kan zo'n ding toch perfect nabouwen, al dan niet in glas (welke duurzamer is)
 
Wat ik me wel afvraag. Ik heb een bekende in USA. Stel dat zij het product koopt. En vervolgens inpakt in een mooi sinterklaaspapiertje, strik d'r om heen, sticker erop met "hartelijk gefiliciteerd met je verjaardag, Mark" en hopla op het vliegtuig met dat ding.

Zou ik dan alle gedoe lekker omzeilen ? Is dan particulier naar particulier.

gr

Makr
 
goeie tip Rich.... kan ik m'n contact meteen vragen om alle loze ruimte in de sump maar meteen vol te douwen met wat poeder.

:cool:;)

Nou dan heb je m dubbel en dwars terugverdiend.. sterker nog dan kan je wellicht wel een heel mooi vrijstaand huis kopen :juggle:
 
Maar al dat gebabbel over dat witte spul brengt mij wel op een idee.

Het enige wat ik moet doen is een bolletjes slikker vinden die wel wat gewend is....... en een hele sump kwijt kan...

Of overdrijf ik nu een beetje
 
Wat ik me wel afvraag. Ik heb een bekende in USA. Stel dat zij het product koopt. En vervolgens inpakt in een mooi sinterklaaspapiertje, strik d'r om heen, sticker erop met "hartelijk gefiliciteerd met je verjaardag, Mark" en hopla op het vliegtuig met dat ding.

Zou ik dan alle gedoe lekker omzeilen ? Is dan particulier naar particulier.

gr

Makr
Ff alg in laten groeien, opsturen als cadeau en de waarde op het verzendformulier omlaag gooien.
Hier alg eruit soppen met peroxide en klaar.
Zijn iig he douane kosten flink lager
 
Een beetje aquariumbouwer kan zo'n ding toch perfect nabouwen, al dan niet in glas (welke duurzamer is)
Ik kijk in je link op het eerste filmpje naar die blauwe bakken en dat mooie leidingwerk....

Ik zie de offerte wel tegemoed komen denk ik toch ?

:giggle:
 
Ik kijk in je link op het eerste filmpje naar die blauwe bakken en dat mooie leidingwerk....

Ik zie de offerte wel tegemoed komen denk ik toch ?

:giggle:
😆
Wat pvc aan elkaar kleven lukt me nog.
Maar voor ganse bakken heb ik hier de plaats niet (jammer genoeg)
 
😆
Wat pvc aan elkaar kleven lukt me nog.
Maar voor ganse bakken heb ik hier de plaats niet (jammer genoeg)

Ik ben BI-er van beroep, soms spookt er een sql script of powerBI probleem door m'n hoofd, en ik wordt midden in de nacht wakker met de oplossing. Geen idee hoe dit komt, maar het zij zo.

En nu deze.

Op marktplaats ga ik op zoek naar 3 stuks Fluval Flex 34 liter bakjes. Deze schakel ik in serie, indien nodig laat ik de kleine pompjes draaien voor de overloop naar het volgende bakje, ik maak gebruik van de bestaande kleine filterkamertjes en van de ruimte in de bakjes zelf om naar eigen inzicht de flow te regelen en de mecahanische en biologische filteropstelling te doen. Wellicht ergens extra wat boren of juist iets plaatsen. Ik ben dol op plexiglas, de bakjes heben al standaard ledverlichting, hartstikke leuk.
Op deze manier is m'n bioloog modulair opgebouwd, ik het dus nu al kwijt in mijn oude opstelling, ik kan separaat reinigen of vervangen.

Een fractie van de kosten die ik zou gaan maken, en een hartstikke leuk project. Als alles mislukt is er een paar tientjes verloren en wat tijd, maar dat is niet erg.

Ik zeg 100 punten.

fijne zondag

Mark
 
Ik ben BI-er van beroep, soms spookt er een sql script of powerBI probleem door m'n hoofd, en ik wordt midden in de nacht wakker met de oplossing. Geen idee hoe dit komt, maar het zij zo.

En nu deze.

Op marktplaats ga ik op zoek naar 3 stuks Fluval Flex 34 liter bakjes. Deze schakel ik in serie, indien nodig laat ik de kleine pompjes draaien voor de overloop naar het volgende bakje, ik maak gebruik van de bestaande kleine filterkamertjes en van de ruimte in de bakjes zelf om naar eigen inzicht de flow te regelen en de mecahanische en biologische filteropstelling te doen. Wellicht ergens extra wat boren of juist iets plaatsen. Ik ben dol op plexiglas, de bakjes heben al standaard ledverlichting, hartstikke leuk.
Op deze manier is m'n bioloog modulair opgebouwd, ik het dus nu al kwijt in mijn oude opstelling, ik kan separaat reinigen of vervangen.

Een fractie van de kosten die ik zou gaan maken, en een hartstikke leuk project. Als alles mislukt is er een paar tientjes verloren en wat tijd, maar dat is niet erg.

Ik zeg 100 punten.

fijne zondag

Mark
Koop je dan niet beter gewoon 1 (2dehands) bakje en lijm je er wat tussenschotten in.
Of gewoon een glazen bioloog op maat.
Eentje van vergelijkbare inhoud of 3 fluvals zal je amper iets meer kosten dan 1,5 fluvals
 
Koop je dan niet beter gewoon 1 (2dehands) bakje en lijm je er wat tussenschotten in.
Of gewoon een glazen bioloog op maat.
Eentje van vergelijkbare inhoud of 3 fluvals zal je amper iets meer kosten dan 1,5 fluvals

Zeker, maar ik wilde oorspronkelijk in fasen vervangen wat ik nu heb. Als eerste de bioloog omdat deze slecht wordt. Ik begon bij de modulaire kastjes van Bashsea, die bleken niet meer te verkrijgen, dol geworden van al dat moois ging ik toen naar allerlei USA sumps, en bedacht dat ik met wat zaagwerk dat spul toch nog ff tijdelijk kon gaan plaatsen. Nou dat gaat financieel niet ivm al die ellende met importeren. Daarna dacht ik of de Skimz of de Somatic die wel gewoon hier te koop zijn.

Toen keek ik naar jouw fimpje en was weer terug bij "zelf doen" en dan kan het weer wel modulair.

Joh... 5 weken verder... maar het houd me van de straat.

tnx hé

Mark
 

Terug
Bovenaan