maatwerk aquarium verstevigingen


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo,

in onze leefruimte hebben we nu een standaard 1m aquarium staan. Ik wil hier een maatwerk aquarium zetten.
de ombouw+deksel maak ik zelf. Dus ik zou enkel de volglas bak willen laten maken.

1300x420x540mm is dus brut 290liter

ik heb een tekening gemaakt en waar de rode strook is kan ik geen versterking bovenaan steken, want boven het aquarium zit er op die plaats een gat in de muur waar de buitenfilter dan in de garage komt te staan. de rode strook wordt dus gebruikt om later een zwart kunststof bakje te maken waar de in en outlet van de filter inkomt alsook de heater.

ik heb in de tekening nu de versterkingen geplaats, maar mijn vraag is is dit voldoende, of te veel? of beter 1 bredere in het midden( is wel makkelijker in onderhoud vermoed ik)

zodat ik de tekening kan aanpassen en ermee naar de winkel gaan zo dat ze exact weten hoe het zou kunnen werken.
aquarium living.jpg
 
zou zeggen kijk een rond bij ervaren bakken bouwers
de rest hangt ook af van de glas dikte die je gaat gebruiken
dit geeft je alvast een in druk hoe een bak bouwer het aanpakt bak is 130x50x50 10mm glas
Schermafdruk op 2021-11-04 08-40-08.png
 
2 dunne of 1 brede strook maakt niet uit... ik denk haast dat je met 1 medium strook in het midden er al bent (in mijn 160x50x55 in der tijd 1 vrij brede strook in het midden).

ik heb op het moment 115x50x45 bakken die überhaupt geen stroken in de diepte van de bak hebben :))

Maar ik ben geen bakkenbouwer, zeker als je speciale wensen hebt zou ik altijd even langsgaan bij een firma.
 
Begrijp ik nou goed dat je een hele strip glas uit de achterzijde wilt weglaten? Dat lijkt me niet nodig. Zou dan eerder iets van een droogkamer maken met daarin doorvoeren op de juiste hoogte.
 
neen op die plaats komen de in en uitlaatbuizen en de heater naar beneden. het spreekt voor zich dat er op die plaats geen versteviging mag zitten, anders zijn de bochten te kort of kan je niet tegen de ruit gaan werken. Om ze mooi weg te werken werk ik meestal met een juwel binnenfilterbox, waar dan mijn techniek ingaat, zo zit alles mooi weg, kunnen er ook geen vissen tussen of achter de heater, en heb ik onderaan aanzuiging + bovenaan een skimmer effect...
 

Terug
Bovenaan