maavissen aquarium


Joramvd25

Well-known member
Lid geworden
16 november 2015
Berichten
217
Locatie
Utrecht
Goedemiddag iedereen,
helaas de afgelopen dagen wat minder nieuws gehad, er loopt heel langzaam aan de onderkant van mijn aquarium water weg. Nu valt dat wel opnieuw te kitten, alleen moet wel mijn hele aquarium leeg, en dus ook al mijn vissen weg.

Nu geeft dit mij wel de kans om aan een oude droom te beginnen: Maanvissen.

Nu wil ik niks overhaast doen en eerst alles stap voor stap bespreken en tips van jullie ontvangen voordat ik echt naar emmen ga ;).

vissenbestand:
Mijn aquarium is 250x40x60 (60cm is de netto waterhoogte) dus vandaar dat ik denk ik niet voor de Altums of Eimekeis ga aangezien daarvoor 60cm de minimale waterhoogte is, en ik liever niet voor minimaal ga. Ook zal ik van een iets kleinere soort ook misschien een ietwat grotere groep kunnen. Vandaar dat een groepje Pterophyllum scalare Redshoulder me wel geschikt lijkt. Alleen dan nog de vraag hoeveel?

Naast het groepje maanvissen zat ik nog een beetje te denken aan een mooi koppeltje zuid-amerikaanse cichliden (Ik wil wel proberen om het aquarium zo biotoop correct mogelijk te maken). Iemand een ideetje?


Als bodembewoners zat ik een beetje te denken aan een mooi groepje corydora's, alleen zit ik een beetje met de vraag of dit goed zal gaan met het koppeltje. Aquarium is wel 2,5m lang, alleen weet niet of dit lang genoeg voor deze combinatie is.

Daarnaast zou ik er ook nog wel een schooltje van een bepaalde soort bij hebben. Ik weet dat kardinalen nog wel eens opgesnoept kunnen worden door de maamvissen, en dat ze ook niet erg van hele drukke groepen houden, maar wat voor groepje zou wel mooi staan dan?

Als laatste vroeg ik me af of je voor in de bovenste waterlaag nog een koppeltje gourami's kan houden. Ik heb geen idee of dit zou kunnen, heb er ook eigenlijk nog niks over gelezen alleen nu ik toch aan het vragen ben. :)

Inrichting:

Ik heb op dit moment licht bruinig zand in mijn aquarium wat ik opzich wel graag zou willen houden om 2 redenen. 1 omdat het me weer wat geld bespaard (moet over 2 maanden op kamers en zit beetje krap bij kas :oops:) en 2, omdat het me wel mooi lijkt aangezien het aquarium al donker genoeg gaat worden.

Daarbij ga ik er denk ik geen achterwand in doen aangezien het awuarium al maar 40cm diep is, en ga ik mijn achterkant gewoon zwart maken met folie.

Nu heb ik weinig ervaring met planten, alleen heb ik wel gelezen dat je het beste geen co2 kan toevoegen aangezien maanvissen best snel zuurstof tekort hebben. En zat ik als inrichting een beetje te denken aan veel grote planten aan de zijkanten en in het midden van het aquarium, om op die manier 2 open plekken te cree�ren zodat alle maanvissen elkaar niet continu kunnen zien. En dan erg veel drijfplanten.

Als filter heb ik 2 buitenfilters met samen een capaciteit van 2000 l/h.

Zijn er nog dingen die ik ben vergeten? En zijn er misschien mensen die me verder zouden kunnen helpen en nog tips voor me hebben?

Alvast heel erg bedankt!
Joram
 
Ik wil je sws veel succes wensen. Een maanvissenbak is ook nog een droom van mij.
Waar ik je mss wel mee kan helpen is de bijvis. Je zou kunnen kijken naar een wat hogere vis als de zwarte fantoomzalm/bloedvlektetra oid. Ik weet alleen niet of deze soorten vinnenbijters zijn en dus geschikt zijn voor maanvissen, maar het geeft een idee
 
Hallo Joram, mooie bakmaat daar kan je wat mee, leuk dat je maanvissen wilt houden, redshoulders zijn idd hele mooie manen daar kun je wel een mooie groep van houden in die bak.
Ik zou die goeramies weglaten omdat ze vaak wel wat koeler water eisen, en het het Azi� vissen zijn.
Verder zou je bijvoorbeeld een koppel altispinosa kunnen nemen als dwergcihlides zijn mooi en vrij sterk.
Mooie stukken hout zou je er ook nog in kunnen doen dat lijkt ook altijd mooi en natuurlijk.
Zo te lezen heb je al wel een beetje ingelezen op het houden van maanvissen.
 
Dank voor de reacties!

Ik heb zelf ook geen idee of die groepsvissen knagen, of niet te druk zijn voor de manen.

altispinosa vind ik erg mooi, alleen hoor altijd dat het erg gevoelige vissen zijn, zeker als je ze in de dierenwinkel koopt.

Had even niet goed nagedacht over de gourami's inderdaad! Dus die liggen er uit.

Mooie grote stukken hout komen er zeker in, alleen is het nog wel even zoeken naar echt mooie grote stukken.
 
Altispinosa is minder gevoelig dan bijv ramirezi, bloedvlektetra's kunnen prima bij manen, Rio nanay manen zijn ook mooi mischien heeft Jos Hut ze nog wel zitten.(Ik meende btw dat Jos Hut ook wel eens jonge altispinosa's heeft)
 
Bloedvlektetra's zijn wel erg leuk voor erbij, aan welke grote qua groep zou ik dan moeten denken?

En rio nanay zijn ook leuke manen. Zit daar nog verschil in karakter of grootte ?

Ik zie staan dat je apistogramma's kweekt, zou je die ook bij manen kunnen doen?
 
Ik denk wel een stuk of 20 Bloedvlek tetras met jou formaat bak, de Rio nanay zijn iig niet zo fors als bijv de eimekei die ik zelf heb, qua karakter durf ik niet te zeggen, ik heb ze zelf nooit gehad. Jos Hut zal vast nog wel reageren die kan je daar alles over vertellen. Apistogramma kan ook prima, ik heb zelf cacatuoides zitten bij mijn eimekei manen.
 
Ik wacht met smart op jos hut zijn reactie!

Zal ik eens gaan kijken welk koppeltje er mooi bij kan, heb in jos zijn forum ook een keer een paartje voorbij zien komen die er ook erg leuk uit zagen. Kan die alleen nu even niet terugvinden.

Heb trouwens even zitten kijken bij jouw forum over planten zonder co2, ziet er netjes uit! Denk dat ik ook soiets moet gaan doen.
 
Heb even weer zijn hele forum zitten doorspitten en zag ze inderdaad ook voorbij komen! Is ook wel een erg leuk visje, en er hoeft van mij ook niet meer super felle kleuren in te zitten na een malawi aquarium.

Ik heb trouwens nog wat meer zitten zoeken, en er komt nu wel nog een vraagje op: hoe moet ik het doen met al die planten? Ik wil een goed gevulde bak met planten, alleen co2 kan beter niet in combinatie met maanvissen. las ergens anders dat manen het liefst ongeveer 14 uur per dag licht hebben dus dan verbruiken de planten best wel wat. En het wordt een nogal dure hobby als ik iedere dag allemaal plantenvoeding erbij mag gooien.
 
Joram je hebt een pb tje van mij.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan