Wat is er nieuw

Macmasteri-vrouw toch een man??

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Ik heb al een tijdje een a. cacatuoides + vrouwtje. Daar is sinds een maandje een A. Macmasteri koppel bijgekomen. Ze vallen elkaar totaal niet lastig en alles leek goed.

Het vrouwtje van de Caca is laatst overleden, en het mannetje werd nogal lusteloos. Dus vanmiddag naar de LFS geweest en daar 2 vrouwtjes gehaald. beide zijn geel, volgens mij op paargedrag duid?

Nou dat heb ik geweten. Tijdens het overwennen niks aan de hand. maar toen de visjes erin gingen binnen een paar minuten het volgende schouwspel.

Video op Onedrive

De 2 vissen die in het begin naar links zwemmen zijn de 2 macmasteri. het vrouwtje halen ze dan uit de kokosnoot waarna de mannelijke caca zich ook even laat zien.

Dit lijkt mij paargedrag? maar a) de macmasteri gaan achter de caca's aan? kunnen die paren?
en beide macmasteri lijken achter de vrouwtjes aan te gaan... zijn het toch beide mannetjes? want dan zijn het nu 3 mannetjes op 2 vrouwtjes, en dat lijkt me niet erg verstandig...

wie geeft mij uitsluitsel?

Vrij zeker ervan dat de twee vissen die vanaf @00:08 met elkaars staarten naar elkaar slaan twee mannen zijn en het zou ons (M+I) niet verbazen als dat beiden macmasteri mannen zijn.

hmm als ik het zo bekijk hebben m+i gelijk qua geslacht van de a.macmasteri...buiten dat heb je twee nieuwe vrouwtjes caca's hehaald dan neem ik aan? dan zou ik nog is een x goed kijken want volgens mij heb je nu drie soorten in de bak...

2xa.macmasteri(man)
2xvrouw agassizi(de nieuwe)
1xman cacatuoides

buiten dat vind ik ze er maar vrij kleurloos bijzitten...ze zien er naar mijn inziens veel te donker uit waarschijnlijk door slechte kweek of waterwaardes of de inrichting van de bak(veel te open)...

In het echt zijn ze allemaal wat lichter, video is wat onderbelicht. de andere kant is dicht beplant dus daar kunnen ze meer schuilen. En wil nog drijfplanten halen. Maar ik denk dat de macmasteri vooral donkerder is door de zwaete bodem. vorige aquarium was veel donkerder en meer plantenbak, maar ook daar: in de winkel wit, zwarte bodem eronder en ze werden donkerder.

De vrouwtjes kan ik moeilijk onderscheiden. alle vrouwtjes in broedkleed lijken erg op elkaar. waar ik de caca-vrouwtjes vandaag gehaald heb zaten de caca's allemaal bij elkaar. Wel valt me op dat de vrouwtjes dezelfde fluoriserende blauwe stippen hebben als mijn macmasteri...

foto vrouwtje in zak
foto vrouwtje

zal zo even extra fotos plaatsen

wlZmvt76Ud2jZfji79kn_yZiJ0JOF88v.jpeg
Nieuwe vrouwtjes

Zelfde vrouwtje, zie de blauwe luminiserende stipjes

Mannelijke macmasteri, ook met blauwe luminiserende stippen.

Mannelijke en "vrouwlijke" macmasteri.

Cacatuoides

m'n vermoeden wordt helaas bevestigd door de eerste foto,dit zijn twee vrouwen van de a.agassizi...das balen want nu heb je dus drie soorten in je bak+het feit dat je 'vrouw'waarschijnlijk een man is...zou de winkel er is op aanspreken want dit kan natuurlijk niet...

Oke duidelijk. ik zal morgen even contact opnemen met beide winkels ( beide soorten komen van andere winkels). Kijken of een omruil mogelijk is.

Ga helemaal met Nollie mee.
Een van de agassizii vrowutjes (die vanaf 00:22 in het filmpje) heeft ook verdraaid dikke (uitpuilende/opgezwollen) ogen. Geen goed teken.
Lijkt erop dat je niet alleen de verkeerde soort meegekregen, maar ook nog eens een ongezonde/zieke.

~ Ivo

Ik heb even contact gehad, en morgen ga ik een grote ruilactie doen. De 2 vrouwtjes worden dan omgeruild voor 2 cacatuoides dames, en de Macmasteri "vrouw" ruil ik dan ook even om. Beide komen van andere winkels uit Drachten waar ik werk, terwijl ik zelf in Sneek woon. Dus voor het werk direct even omwisselen maar (lang leve flexibele tijden).

Zal gelijk even letten op de ogen van de nieuwe visjes. Ik mocht ze zelf uitzoeken vorige keer (normaal moet ik dat bij andere zaken waar ik kom toch eisen) maar wist het niet van de ogen.

Zou het ook even goed in de gaten houden, wat betreft de ogen. Hopelijk heb je nu wel de goede vissen mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan