Wat is er nieuw

Macropodus opercularis buiten houden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stino
  • Startdatum Startdatum
S

Stino

Guest
Hallo iedereen

Ik zou willen vragen of het mogelijk is om de Macropodus opercularis of paradijsvis buiten te houden in een buitenvijver van ca. 3500 liter? Hij is ongeveer 50 cm diep op het diepste punt maar ik zou ze in de winter binnen halen. Zo ja, is het dan ook mogelijk om ze te vangen na de zomer of is er daar geen beginnen aan?
593121stino_0_82_img_20160825_181004865.jpg

Dit is mijn vijver.

Even wat linkjes voor je, maar op de ene pagina staat minimumtemperatuur 10 graden, 16 graden, 18 graden, ...

Ik weet het maar ik heb al zoveel verhalen gehoord dat die vis zelfs de winter kan overleven bij een geschikte diepte natuurlijk.

Ik weet het maar ik heb al zoveel verhalen gehoord dat die vis zelfs de winter kan overleven bij een geschikte diepte natuurlijk.
Dat weet ik niet. Maar als je even gaat opzoeken, kan je zien dat de minimumtemperatuur van 10 graden plotseling op een andere site naar 18 graden gaat.

En dat is wel een groot verschil. En ik weet niet welke de juiste is.

Oké, maar seriouslyfish zegt bv. ook bij een Chinese danio 14-22°C.

En ik denk dat seriouslyfish de meest betrouwbare site is.

Heeft iemand een ervaring met deze vissen buiten?

Ik weet dat er vele mensen zijn die deze soort buiten houden. Dus dat is geen probleem.

Echter is een 3500L vijver erg groot, wat net mooi is, naar zoals je zelf al aanhaalt, kan het wel eens moeilijk zijn om ze uit te vangen.

Over het uitvangen zou ik eens verhaal halen bij Ernst van Genne, aangezien hij cichliden houdt/hield in een grotere vijver en hen ook steeds uitvangt naar de winter toe.

Ik heb alle soorten paradijsvissen buiten gehouden. In de zomer gaat dat prima met al die soorten.
Alleen macropodus ocellatus is bij mij winterhard gebleken.
De opercularis aquariumstam is waarschijnlijk oorspronkelijk afkomstig uit het noordelijkste deel van het verspreidingsgebied (bron van deze informatie: de bewaaarde afrekeningen (begin 20ste eeuw kwamen uit Peking).
ik heb dieren uit die streek geprobeerd zomer en winter buiten te houden. het leek erop dat de winters bij ons te lang duren. Zo rond februari-maart gingen ze dood.
chinese danio's zijn overigens op het randje winterhard. Meestal overleven ze onze winters goed.

Leuk dat iemand zijn eigen ervaringen deelt. Het is een onderwerp waarover ik volgende zomer over na ga denken. Nu is het te laat om paradijsvissen in te steken.

Ik heb sinds 2 zomers de Macropodus ocellatus buiten in de vijver en ze hebben het de afgelopen winter goed gedaan. In het voorjaar heb ik een trio in een speciekuip gezet wat vrij snel voor nakweek zorgde.
De Macropodus operculatus had ik vorige zomer ook buiten in een speciekuip en dat ging goed. In het najaar heb ik deze binnengezet waar ze direct nesten begonnen te maken. In de winter kan de Macropodus operculatus niet buiten.
In een vijver van 3500l zal het niet gemakkelijk zijn om ze uit te vangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan