MAF-aquarium 150x65x70 met lange kast


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Beste forumvrienden,

ik ben een langetermijnproject aan het uitdenken, ik wil in de toekomst graag naar een groter aquarium gaan. Aangezien dit enkel mogelijk is (lees: ik toestemming krijg voor een groter aquarium) moet het in het interieur passen. We hebben nog geen definitieve meubels, maar door iets zelf te bouwen kan het wel passend gemaakt worden.
Uiteraard is het bouwen zelf ook een mooie bezigheid op zich, al zal ik hiervoor zeker de nodige tijd aan moeten besteden om een mooi resultaat te krijgen.

Ik ben even in Sketchup bezig geweest zodat jullie kunnen meekijken in mijn gedachten. Het is nog maar een ruw ontwerp, maar wel met de juiste maten. De afwerking van de deurtjes gaat er niet zo vlak uitzien, maar met lijsten en gefreesde randen, maar dit krijg ik voorlopig niet gedaan in Sketchup.

Vragen en bedenkingen zijn natuurlijk welkom!


1. Het onderstel voor het aquarium zelf

Knipsel 1.PNG


2. Het aquarium er op

Knipsel2.PNG


3. Het aquariummeubel met de deurtjes

Knipsel3.PNG


4. De kast ernaast

Knipsel5.PNG


5. De kast met de deurtjes

Knipsel6.PNG
 
Tof idee, je hebt links zelfs nog plaats voor een tweede bak in de kast! :thumbs:

bedenkingen zijn natuurlijk welkom!

Een kleine spontane bedenking: je middelste kastdeurtje (onder de bak) lijkt nu niet bruikbaar door de positie van je steunbalk in het frame...

Misschien beter twee bredere deuren of vier smallere deuren voorzien, maar dat heeft dan wel invloed op de uniforme look van het meubel.
Ofwel kan je ook het onderstel aanpassen natuurlijk (met bvb twee steunbalken ipv één centrale).

Voor wat staat de MAF in MAF-aquarium eigenlijk?
Wordt de bak 70cm hoog?
Dat is al serieus, bvb qua verlichting en qua werken in de bak zelf.
 
Bedankt voor de reactie Willem!
Een kleine spontane bedenking: je middelste kastdeurtje (onder de bak) lijkt nu niet bruikbaar door de positie van je steunbalk in het frame...

Misschien beter twee bredere deuren of vier smallere deuren voorzien, maar dat heeft dan wel invloed op de uniforme look van het meubel.
Ofwel kan je ook het onderstel aanpassen natuurlijk (met bvb twee steunbalken ipv één centrale).
Het is inderdaad iets waar ik nog aan zit te denken. Ik heb het eigenlijk zo getekend omdat ik van vooraan de ruimte nodig heb om een bioloog er in- en uit te kunnen halen mocht ik dit willen. Het is dan de bedoeling dat het middendeurtje eigenlijk een vast paneel is dat met magneetjes of een inhaaksysteem op zijn plaats wordt gehouden.

Een andere optie zou kunnen zijn om het zijpaneel rechts afneembaar te maken, ook met magneten ofzo. Ik weet echter nog niet of dit praktisch gaat zijn omdat hier het bankstel tegen komt te staan. Als dit een groot lomp ding wordt is het niet zo gemakkelijk aan de kant gezet natuurlijk... In dat geval is het natuurlijk beter zoals jij zegt 2 steunen te voorzien zodat je 3 echte deurtjes krijgt. Qua uniformiteit zou dit ook uitkomen aangezien elk deurtje ongeveer 50 cm breed is.



Voor wat staat de MAF in MAF-aquarium eigenlijk?
Wordt de bak 70cm hoog?
Dat is al serieus, bvb qua verlichting en qua werken in de bak zelf.

Die term ben ik hier ergens tegengekomen en staat voor Multiplex Aquarium Fabricatie ofzoiets. Gewoon een cool letterwoord voor een houten bak dus ;)
Ik wil graag 70 cm hoog gaan ja om de mogelijkheid te hebben om maanvissen te houden. Ik heb namelijk gelezen dat ze bij deze hoogte mooi tot hun recht komen. (Ik denk ergens in een artikel van Jos Hut?)
 
70cm is alleen “noodzakelijk” als je voor santa Isabella gaat (eimekei)
Maar ik heb red backs in een 70cm en dat ziet er idd heel goed uit.

Maar met lang gereedschap is het goed te doen hoor ;)
 
70cm is alleen “noodzakelijk” als je voor santa Isabella gaat (eimekei)
Maar ik heb red backs in een 70cm en dat ziet er idd heel goed uit.

Maar met lang gereedschap is het goed te doen hoor ;)

Bedankt voor de toelichting tuinkabouter!
Het is prettig om alle opties open te hebben dus ik ga inderdaad dan maar voor het lange gereedschap.
Mijn mouwen worden nu toch al nat met mijn huidige 50 cm dus er is toch al niet veel meer te verliezen :)
 
Na toch even wikken en wegen ben ik naar de bouwmarkt getrokken en begonnen met het meubel voor het aquarium. Hier zitten de meeste variabelen in dus leek het mij het beste om hiermee te starten.
Ik heb gekozen voor L-ijzers, zo heb ik nog de meeste ruimte in de kast.
IMG_20190311_214051989.jpg


Hierna heb ik het aquarium gemaakt van 18mm multiplex. Alles verbindingen goed verlijmd en ongeveer elke 8 cm geschroefd.
IMG_20190314_115158990.jpg


Hierna verder gewerkt aan de deurtjes van de kast. Deze heb ik gewoon verlijmd om geen schroeven te moeten opvullen.
De bovenkast heb ik vandaag gezaagd en in elkaar gezet. Hiervoor moet ik nog een deur maken die naar boven kan openklappen.
IMG_20190318_124848543.jpg


Nu begin ik toch een idee te krijgen waar we naartoe gaan. De komende tijd nog de onderkast netjes op maat afwerken en iets verzinnen om de zijkant te bevestigen. Deze moet er nog gemakkelijk af te halen zijn voor de bioloog te plaatsen.
 
Heb deze gebruikt voor mijn deur luiken bij de 250
Schermafdruk op 2019-03-18 13-20-17.png
in combinatie met
Schermafdruk op 2019-03-18 13-25-15.png

Bevalt prima.
 
Beste vrienden, door omstandigheden gaat deze bouw niet kunnen doorgaan.
Ik ga dus geen verdere updates meer plaatsen.
Hetgeen reeds opgebouwd was ga ik wel zoveel mogelijk recupereren voor in de toekomst.
Bedankt aan degenen die dit tot nu toe gevolgd hebben, hopelijk komt er iets nieuw uit de bus...
 

Terug
Bovenaan