Mag plantenfilter lager dan vijver staan ?


T

Tokke

Guest
Dag iedereen,

ik ben van plan om van 2 gemetselde bloembakken een vijver en planten filter te maken. Het liefste heb ik in de rechtse bak de vijver zodat deze ter hoogte van de tafel is en we deze goed kunnen zien als we aan tafel zitten en dan links de plantenfilter. Het probleem is dat de linkse bak 15 cm lager is. Ik ben van plan om van de vijver (rechts) naar de plantenfilter(links) een waterval te maken. Is het ok om de plantenfilter lager te zetten dan de vijver en de pomp in de filter te zetten om het gefilterde water terug de vijver in te pompen of is het beter dat de platenfilter hoger is dan de vijver zodat het gefilterde water via een waterval in de vijver loopt ? Alvast bedankt.

IMG_20210622_095004.jpg
 
Ik zie er geen gaten in.
Enkel zou ik de uitstroom van de filter ook waterval achtig maken. Water dat uit het filter komt is vaak arm aan zuurstof.
 
hier filmpje zodat je de filter goed kan in richten je wilt een deel van de gravel schoon houden met geotextile zodat de bio film kan groeien

 
Dag iedereen,

ik ben van plan om van 2 gemetselde bloembakken een vijver en planten filter te maken. Het liefste heb ik in de rechtse bak de vijver zodat deze ter hoogte van de tafel is en we deze goed kunnen zien als we aan tafel zitten en dan links de plantenfilter. Het probleem is dat de linkse bak 15 cm lager is. Ik ben van plan om van de vijver (rechts) naar de plantenfilter(links) een waterval te maken. Is het ok om de plantenfilter lager te zetten dan de vijver en de pomp in de filter te zetten om het gefilterde water terug de vijver in te pompen of is het beter dat de platenfilter hoger is dan de vijver zodat het gefilterde water via een waterval in de vijver loopt ? Alvast bedankt.

Bekijk bijlage 327232
Dit moet idd kunnen, zie het bij koivijvers vaker. Hebben wel een externe filter bijdraaien en een overloop op de plantenfilter mocht het om 1 of andere reden fout gaan.

Je kan ook een waterval vanaf de vijver naar de pomp maken??
 
Waar ik rood getekend heb zou ik een paar stenen weg nemen en een verticale steen(blauwe steen) lijmen waar het water zou kunne langs lopen, waar zwart getekend is zou ik de pomp willen zetten en zoal getekend een darm naar de vijver(rechts) leggen en de uitvoer van deze darm op de grond van de vijver leggen zodat er zeker genoeg circulatie is van het water. Ik ben van plan om de darm te verstoppen achter planten. Overloop is inderdaad een goed idee. Bedankt voor alle reacties.
 

Bijlagen

  • IMG_20210622_095004.jpg
    IMG_20210622_095004.jpg
    595 KB · Weergaven: 109
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan