magnesium


Breekt die uv dan niet alle chelaten af in je plantenvoeding Ben? In de sporen zijn de voedingsstoffen gechelateerd dacht ik en niet alleen het ijzer toch?

Hier weet ik gewoon te weinig van af om er iets zinvols over te kunnen zeggen. Maar voor mij is het ook niet van erg belang juist omdat ik de UV-c niet constant gebruik. Maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen die zo'n apparaat 24/7 aan hebben aanstaan van belang is om wél te weten hoe dit precies werkt. Blijft eigenlijk ook wel de vraag, voor mijn althans, hoe je moet bemesten wil je de UV-c lamp 24/7 gebruiken?
 
hoe je moet bemesten wil je de UV-c lamp 24/7 gebruiken?

Inderdaad een goede vraag waar ik ook benieuwd naar ben want anders zou je nooit goed kunnen bemesten met sporen. Zonder chelaten zijn de sporen niet of moeilijker opneembaar.
 
Inderdaad een goede vraag waar ik ook benieuwd naar ben want anders zou je nooit goed kunnen bemesten met sporen. Zonder chelaten zijn de sporen niet of moeilijker opneembaar.

Vanuit dit vreemde feit komt mijn gedachte dat je een UV-c lamp zou kunnen gebruiken als noodmaatregel. Maar dan toch nooit 24/7? Toch zijn er hier ook leden die zweren bij een dergelijk apparaat. Hoe bemesten zij dan?
 
Hier een leuk stukje over chelaten en zover ik begrijp zal zonder een chelaat de voeding voor veel planten niet of moeilijker opneembaar zijn.

 
Ik heb mijn wekelijkse bemesting in 12e geknipt en doseer op de invoer van mijn opvoerpomp.
De pomp van mijn UV-C staat in mijn pompvak en komt ook uit op de invoer van m’n opvoerpomp.

De watergebonden sporen komen dus direct in mijn aquarium terecht, hoeveel er word afgebroken door de UV-C weet ik niet maar het heeft wel een goede kans zich te mengen in het water en opgenomen te worden door de planten.
 
Vanuit dit vreemde feit komt mijn gedachte dat je een UV-c lamp zou kunnen gebruiken als noodmaatregel. Maar dan toch nooit 24/7? Toch zijn er hier ook leden die zweren bij een dergelijk apparaat. Hoe bemesten zij dan?
Dagelijks bemesten. En niet overdreven veel.

Ijzer is het lastigst om gebonden te houden. Dus die breekt als eerste open.
De rest gaat zeer geleidelijk.

Planten hebben ook moeite met chelaten. Dus als een uvc die open zou breken, hebben de planten daar weer wat aan.

Voor de rest geld altijd. Een aquarium is een gesloten systeem. Wat erin gaat, blijft erin.
 
het duurt natuurlijk wel eventjes voor alle chelaten zijn afgebroken door UV-licht, overigens heeft alle licht een negatief effect op de stabiliteit van chelaten UV-licht alleen veel sterker. Ook andere factoren spelen een rol EDTA is stabiel tot pH 6 en DTPA tot 6,5. Hoeveel mensen hier die plantenvoeding doseren hebben een pH onder de 6,5? Bovendien komt verdringing in chelaten veel voor. Bijvoorbeeld een calcium molecuul dat de plaats in neemt van een ijzer molecuul. Waardoor ijzer alsnog verloren gaat.

We doseren in het aquarium zoveel dat zelfs als het leeuwendeel verloren gaat er nog wel wat overblijft. Bovendien kunnen planten veel stoffen behoorlijk goed bufferen en is een constante aanwezigheid van alle voedingsstoffen ook niet perse nodig. Sommige planten scheiden stoffen af die zich aan bijv. een ijzermolecuul hechten waarna ze terug worden opgenomen inclussief ijzer. Ook bacteriën en schimmels in de rhizosfeer kennen dat soort processen in symbiose met planten en zelfs afbraakproducten als fluvine en humuszuren kunnen als natuurlijke chelatoren werken.

Het is zeker niet ideaal om UV-C in een plantenbak te hebben, maar het maakt het ook niet perse onmogelijk.
 
Dagelijks bemesten. En niet overdreven veel.

Ijzer is het lastigst om gebonden te houden. Dus die breekt als eerste open.
De rest gaat zeer geleidelijk.

Planten hebben ook moeite met chelaten. Dus als een uvc die open zou breken, hebben de planten daar weer wat aan.

Voor de rest geld altijd. Een aquarium is een gesloten systeem. Wat erin gaat, blijft erin.
Ik begrijp uit het bovenstaande stukje van John dat de chelaten juist intact moeten zijn om, bijvoorbeeld, ijzer opneembaar te laten zijn door planten. Dus opengebroken chelaten zouden dan juist NIET opneembaar zijn. Chelaten blijken ook een beperkte houdbaarheid te hebben, zo begrijp ik. Dan is het ingebonden product ook niet meer opneembaar door de planten.
 
het probleem met ijzer is dat het snel oxideert. IJzer(II) zijn goed opneembaar voor planten ijzer(III) verbindingen niet meer en ook onoplosbaar in water. Het chelaat voorkomt dat ijzer oxideert, reageert met zuurstof, tot een ijzer(III) vorm.

sowieso zorgen chelaten ervoor dat sporenelementen niet reageren met elkaar of andere elementen en veel beter oplosbaar zijn.

chelaten zijn grote moleculen die niet zomaar opgenomen kunnen worden door de plant. ze zijn te groot om door de deurtjes in de celmembramen te passen. losse moleculen voedingstoffen kunnen dat vaak wel. Het kost de plant daardoor meer energie om de molecuul op te nemen. Maar zonder chelaten zijn de voedingstoffen vaak al snel niet meer opneembaar omdat ze bijv reageren tot een onoplosbare verbinding. Voor de plant is het altijd beter om iets meer energie in de opname van voedingstoffen te moeten steken, dan om een tekort aan voedingstoffen te hebben omdat ze voor de plant niet beschikbaar zijn.
 
Ik begrijp uit het bovenstaande stukje van John dat de chelaten juist intact moeten zijn

Dat is ook wat ik altijd heb geweten en volgens mij kunnen planten voeding zonder een chelaat veel moeilijker en vaak helemaal niet opnemen.
 
Ik heb mijn wekelijkse bemesting in 12e geknipt en doseer op de invoer van mijn opvoerpomp.
De pomp van mijn UV-C staat in mijn pompvak en komt ook uit op de invoer van m’n opvoerpomp.

De watergebonden sporen komen dus direct in mijn aquarium terecht, hoeveel er word afgebroken door de UV-C weet ik niet maar het heeft wel een goede kans zich te mengen in het water en opgenomen te worden door de planten.
ik heb helaas beide pompen naast elkaar staan, dan kan ik het ijzer beter in de uitlaat van de pomp doseren, maar ook dat zal nog niet eens fatsoenlijk effectief zijn.
In mijn geval, 3000 liter opvoerpomp op 550 liter aqauriuminhoud.
 
Klopt Ben.

Bij fosfaat gehaltes boven de 0,5 ppm kan ijzer neerslaan met fosfaat.
Doordat de uvc het ijzer chelaat stuk maakt, komt er dus los ijzer in het water.
Dit bind aan de fosfaat en zakt uit.
Dat is dus de mist.

Maar goed. Als je de artikelen van wijlen Adriaan Briene leest.
Dan weet je ook dat er geen hoge gehaltes ijzer nodig zijn.
0,05 is al ruim voldoende tot een nitraat van 20.

Info.

Dan zou het doseren voor de EI gebruikers eigenlijk eeen beetje onzinnig zijn, immers er is wekelijks een 50% verversing
 
Zou het dan een beteere oplossing kunnen zijn om een ander soort ijzer toe te voegen ?
Bij aquarebell zie ik nl dat ze ook ijzer verkopen die "zacht gestabiliseerd "is. wordt direkt opgenomen schrijven....zonder chelaten dan waarschijnlijk.
Maar dat zou dan meteen weer neerslaan bij 1 tot 2 ppm fosfaat.
 
Dat is ook wat ik altijd heb geweten en volgens mij kunnen planten voeding zonder een chelaat veel moeilijker en vaak helemaal niet opnemen.
Mineralen zonder chelaat zijn niet stabiel. Dus blijven niet in de waterkolom.
Als ze niet in het water zitten, zouden planten het niet op kunnen nemen.

Planten hebben in de natuur ook geen chelaat. En kunnen prima aan mineralen komen.

Voor een plant kost het extra moeite om het mineraal van het chelaat los te trekken.
Daarom wordt het voor planten ook moeilijker om voeding op te nemen bij hoge concentraties.
Verdringing van mineralen.
Hoe meer je van het één toevoegt, des te meer is er van het ander nodig.
Immers er blijft een hoge concentratie chelaat over, welke aan de mineralen blijft trekken.
Daarom moeten wij ook best veel doseren in een aquarium.

Voeding via bodem, is veel efficienter. Maar moeilijker te controleren.
Vandaar dat wij het via het water doen.
Maar dan komt de stabiliteit om de hoek kijken. Dus de chelaten.

Verder is het zo, dat alleen ijzer erg moeilijk stabiel te houden is.
De overige sporen hoef je je niet druk te maken. Die zijn veel sterker gebonden.
 
Dan zou het doseren voor de EI gebruikers eigenlijk eeen beetje onzinnig zijn, immers er is wekelijks een 50% verversing
Gaat alleen op bij ‘vrij’ ijzer. Dus zonder chelaat.

Als het chelaat gebonden is, dan is er niets aan de hand.
 
Gaat alleen op bij ‘vrij’ ijzer. Dus zonder chelaat.

Als het chelaat gebonden is, dan is er niets aan de hand.
nee kloptt, maar ik doel op de hoeveelehid die we nodig hebben en wat er via wekelijkse waterwissel weer bij komt.
Is FE dosering dan alleen maar nodig bij de dicht beplante aquaria.
 
nee kloptt, maar ik doel op de hoeveelehid die we nodig hebben en wat er via wekelijkse waterwissel weer bij komt.
Is FE dosering dan alleen maar nodig bij de dicht beplante aquaria.
In iedere plantenvoeding zit ijzer. En zelfs al vaak teveel.
Dus apart ijzer doseren in het water, is mijn inziens volstrekt onnodig.
Als je rode planten dan toch extra nodig hebben. Stop het dan in de bodem.
Lateriet klei bijvoorbeeld.
 
dus zonder chelaten hoeft de plant deze er ook niet af te strippen voor ze die voeding kan opnemen

ps
magnesium voegde ik vroeger toe via patentkali nu al jaren niet meer
 
betere vraag is hoelang duurt het voor ze neerslaan, oxideren
 
Wat gebeurt er dan met deze mineralen als ze geen chelaat hebben?
betere vraag is hoelang duurt het voor ze neerslaan, oxideren

Dat ligt aan het mineraal en de concentratie in het water.
Tevens ook aan de overige mineralen.
Voorbeeld is fosfaat. Bij fosfaat waardes hoger dan 0,5 ppm slaat ijzer al neer met fosfaat.
Hierdoor krijg je een ijzerfosfaat neerslag op decoratie. En andere materialen.
Vaak gaan hier dan weer algen op groeien.
 
Zou dit enkele dagen, uren of weken zijn tegen dat voeding zich bind neerslaat?
 

Terug
Bovenaan