Maken van een heuvel / grot


mike

New member
Lid geworden
21 februari 2024
Berichten
4
Leeftijd
28
Ik wil een heuvel / grot maken in mijn aquarium maar weet niet hoe. Mij is verteld met piepschuim en snel cement. Heeft iemand nog tips of advies hoe ik een grot/heuvel het beste kan maken

Alvast merci
 
Kan je misschien wat meer vertellen over wat je er precies mee wil? Misschien wat voorbeeldfoto's van het internet bijvoorbeeld.
Je kan het doen met een kokosnoot op de kop, of van purschuim, kit en zand, ik denk dat het helpt als we iets beter weten wat je precies voor heuvel/grot wil maken:)
 
Kan je misschien wat meer vertellen over wat je er precies mee wil? Misschien wat voorbeeldfoto's van het internet bijvoorbeeld.
Je kan het doen met een kokosnoot op de kop, of van purschuim, kit en zand, ik denk dat het helpt als we iets beter weten wat je precies voor heuvel/grot wil maken:)
Dat weet ik zelf nog niet haha. Ik heb een juwel Rio 450 en wil er graag een heuvel / berg maken. Hoe en wat weet niet maar kan dat met dat materiaal of is het beter om het met ander materiaal te gebruiken wat goed te doen is voor een hobby boer
 
Ik zag laatst een leuk project waarbij iemand dragonstone in kleinere brokken sloeg met een hamer, en daar met lijm een grot van in elkaar plakte, was erg mooi resultaat. Een grot zou k trouwens anders aanpakken dan een heuvel.
 
haha ja lastig is het dan!

Je kan bijvoorbeeld met stenen en of hout zoiets maken:
1710160150825.png


Maar je kan ook 'gewoon' met zand of eventueel zand/ander bodemmateriaal in filterzakjes een verhoging maken. Dan kan je zoiets maken:
1710160263674.png
1710160332544.png


dit soort grotten is wat lastiger volgens mij, daar zijn wel wat YouTube video's over:
1710160201310.png


Voor een grot zou ik persoonlijk iets maken met stenen/takken, voor een heuvel zou ik iets doen met je bodemmateriaal.

Helpt dit zo?
 
Ik heb pas geleden ook bergen gemaakt met aquarium-pur-schuim, maar dit kwam na verloop van tijd omhoog vanwege de opwaartse druk. Erg zonde. Pur schuim in het water is net als speelgoed-schuim in het zwembad waar je op kunt drijven. De opwaartse druk van het grote brokken pur-schuim kan zelfs schade veroorzaken aan de kunststof dwarsbalk bovenin het aquarium, door daar hard tegen te duwen.

Met stenen de pur verzwaren is weer lastig, want er is erg veel steen benodigd, en die stenen verhogen de ph waarde. Ik weet helaas niet goed hoe je bergen kunt maken in een aquarium....
 

Terug
Bovenaan