Makkelijk je aquarium laten leeglopen.


D.vdvoet

Well-known member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
247
Leeftijd
30
Goedenavond allemaal,

ik ben opzoek naar een makkelijke en snellere manier om je aquarium leeg te laten lopen. Ik gooi nu een simpele tuinslang in de bak & zuig deze aan (mond vol water..(n)..) en laat het in de tuin lopen. Maar dit duurt eeuwen. Iemand een makkelijke snelle oplossing om dit proces te versnellen?
 
20190609_144056.jpg
20190609_143955.jpg


32mm pvc unit, 25mm (inwendig) slang... +/- 500L in 10 minuten.
 
Hoe heten deze onderdelen?
De slang kan je loskoppelen zo te zien?
Wil ook zoiets maken maar zit alleen nog te kijken naar een makkelijke manier om de slang van het pvc gedeelte te krijgen.

Kan wel een onderdelenlijstje maken hoor als dat gewenst is, zal het is bij elkaar zoeken.
 
Die hele mikmak staat beschreven in een artikel van discuszolder.


Jup maar die gaan naar Gardena en dan kom je weer in tuinslang formaten uit, ze willen juist dikker :))
Naar mijn idee heeft die de slang aansluiting ook onnodig ingewikkeld gemaakt maargoed :DD
 
Och een beetje eigen interpretatie erbij maar als jij een lijst wil maken, prima ;)

Ik zeg gewoon een 1 inch slangtule ipv die gardena aansluiting en je bent al een heel eind.
 
Ik maak gebruik van een stromingspompje, lange slang tot aan de gootsteen en van die bochtjes voor de filteruitllaat. Ideaal. Voor het vullen van het aquarium maak ik gebruik van hetzelfde pompje die ik in een emmer onder de kraan plaats
 
Of je het handig vind weet ik niet maar ik maak gebruik van een drieweg kogelkraan op filteruitgang waar een normale Gardena koppeling op kan. Tuinslang in de wc of tuin hangen en knop om. Snelheid afhankelijk van je pomp...
IMG_20190904_194052.jpg


Voor het vullen de slang met Gardena koppeling op kraan en via uitgang pomp de bak in.
 
De constructie is zeker niet moeilijk, maar om even op weg te helpen (alle artikelen zijn klikbaar):

PVC unit ding is gemaakt van drukpvc 32mm:
2meter pvc buis 32mm
2x knie 90graden 32mm
1x knie 45graden 32mm
1x T-Stuk 32mm
1x kogelkraan 32mm
PVC inzetdraadeind 32mm x 1 1/4''
GEKA koppeling binnendraad 1 1/4''

Alles wat je op de 1e foto ziet is aan elkaar gelijmd (behalve de GEKA koppeling, die zit geschroefd op het draadeind :)))
Op de 2e foto zijn losse delen die ik erin steekt naar gelang de te hoeveel verversen water (maar doorgaans zit altijd dezelfde erop).
De druk is niet zo groot dat deze eraf schiet, en mocht die iets lekken dan hangt dat gedeelte in de bak :))
Het T-Stuk is ervoor dat het water bij het vullen niet de zandbodem in knalt, maar netjes aan de zijkanten eruit komt.
voor het niet per ongeluk aanzuigen van vis heb ik een stukje filternet over dit T-Stuk gespannen en vastgezet met tie-wrap.

IMG_0417.pngIMG_0419.png

dan de slang:
X aantal meter 25mm (inwendig) slang
2x GEKA koppeling slangtule 25mm
2x slangklem
1x GEKA koppeling binnendraad 1/2"

Aan beide zijden van de slang doe je een slangtule incl slangklem (met de klem bind je hem waterdicht af).
De ene kant koppel je aan het PVC unit ding, de andere kant laat je leeglopen in de tuin/wc/douche/wasbak. Even aanzuigen maar gaat heel vlot met dit gebeuren.
Die 1/2" koppeling gebruik ik om hem daarna op de themostaatkraan van de douche te prikken, naar gelang de sanitaire aansluitingen in het huis heb je wellicht een andere maatgeving nodig (buitenmaat of andere hoeveelheid inch), de doorsnee kraan heeft 1/2 inch buitendraad, dus heb je een 1/2 inch binnendraad koppeling nodig.

20190131_143955.jpg20190131_144018.jpg

Je kan uiteraard ook andere maatgevingen gebruiken, maar dit is zoals de mijne in elkaar steekt.
 
En ik heb het weer van Richard overgenomen en het werkte bij mij perfect totdat ik voor een automatische overloop heb gekozen.
Het systeem ligt nu alleen voor backup indien ik een hard reset moet uitvoeren, dwz bak leeg indien paniek.
 
Kijk!! Hier hebben wat aan, Thanks allemaal!
 
Ik mis nog 1 ding in het verhaal van Richard en dat is dat we beiden op de slang geka afsluit deksels gebruiken.
We kunnen zo de slang vol water laten en met water opruimen.
Echt idiaal.

En dat aanzuigen op de slang heb ik zelf nooit gedaan.
In de keuken op de kraan heb ik ook zo'n geka koppeling.

Wanneer ik de boel aansluit en in het aquarium hang dan koppel ik eerst de slang aan de kraan.
Ik laat de kraan een paar seconden lopen zodat er geen lucht meer zit in de slang en in de hevel, je ziet de luchtbellen in het aquarium opstijgen.
Vervolgens doe ik de kraan uit en koppel ik de geka los, op dat moment gaat ie meteen hevelen en zuigt zo het aquarium leeg.
Met een half uurtje is mijn bak dan leeg tot het niveau van de T koppeling.
 
Ja laden duurde lang ?...
 
Yes deze werkt prima.
Ik heb alleen twee liedjes erop gezet.
Staat een foto en video van in mijn album.

Maar ik bemoei niet want Thea heeft Richard een opdracht gegeven.
Liedjes?
Stomme auto correct.
Korfjes bedoel ik
 

Terug
Bovenaan