Makkelijke garnalen


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Wij hebben ons eerste aquarium nu opgestart en hij staat in de te draaien.

Nu ben ik op zoek naar garnalen die een beetje makkelijk te houden zijn. Daarmee bedoel ik, zonder osmose water en ph verlagende bodem. Dat heb ik allemaal niet.

Ik heb een zwarte bodem dus het zou leuk zijn als de kleur een beetje af steekt tegen de bodem zodat ze goed te zien zijn.

Ook zou ik graag meer te weten komen over wat ze eten etc. Nou ik ben benieuwd wat jullie me kunnen aanraden! Even een foto van de bak bijgevoegd. Dan hebben jullie een idee!

898A377C-9240-4059-B5B5-9998829A875A.jpeg
 
De Neocarodina s zijn doorgaans een makkelijke soort en ook moet het wel mogelijk zijn vaak om lage gradaties cr/cb te houden. In het laatste geval moet je wel vragen of ze op kraanwater zitten en of de waterwaarden een beetje overeenkomen.
 
Ik lees op die site dat je een sponsfilter zonder bewegende delen moet hebben.

Ik heb de Aquael turbo 500. Met die keramische ringen in een bakje en daaronder de spons die erbij hoort. Is dit dan ongeschikt? Want erboven zit wel een rotor die draait.
 
Het gaat er om dat het water eerst door de spons gaat, waardoor garnaaltjes niet tot bij de rotor kunnen komen. Dus geen probleem.
 
Het gaat er om dat het water eerst door de spons gaat, waardoor garnaaltjes niet tot bij de rotor kunnen komen. Dus geen probleem.
Gelukkig zou balen als hij ongeschikt was. Vond het best een duur filter.. šŸ™ˆ
 
Knijp je deze veel af want ik denk dat je met max 500 liter per uur al snel teveel aan stroming zal hebben in een kleine nano.
 
Hij is regelbaar en staat nu half open.

Wanneer is de stroming te veel? Ik las dat de blaadjes van de planten moeten bewegen. Maar ja hoe veel?

Maar ik heb niet echt een echte nano. Want hij is 60 liter dus niet een super klein bakje.
 
Ja dat is een lastige vraag en de plantjes mogen gerust iets bewegen maar een golfslagbad is ook niet nodig. Garnaaltjes vinden een beetje stroming vaak wel fijn maar het moet niet te worden.
Zelf gebruik ik de mini pat of een Superfish Aquaflow 100 binnenfiltertje in een 30 liter en dat is al meer dan genoeg en die heb ik zelfs nog niet op max staan.
 
Ja dat is een lastige vraag en de plantjes mogen gerust iets bewegen maar een golfslagbad is ook niet nodig. Garnaaltjes vinden een beetje stroming vaak wel fijn maar het moet niet te worden.
Zelf gebruik ik de mini pat of een Superfish Aquaflow 100 binnenfiltertje in een 30 liter en dat is al meer dan genoeg en die heb ik zelfs nog niet op max staan.

OkƩ nou ik kan hem nog iets verder dicht draaien maar het is geen 30 liter.
 

Misschien kun je het zien aan de hand van dit filmpje?
 
Knijp je deze veel af want ik denk dat je met max 500 liter per uur al snel teveel aan stroming zal hebben in een kleine nano.

Wij hebben hetzelfde filter zonder enig probleem vol open in een bak van 21ltr. De garnalen in dat bakje zwemmen vrolijk rond, nergens last van.

Ik meen me te herinneren dat topicstarter een 60ltr cube heeft? Hoe zou dat een probleem zijn?
 
O ja dat staat na mn post door de TS inderdaad aangegeven maar goed dat is nog bijna netto 10x de inhoudt en niet zuinig. Maar dat zou op 60 liter dan wellicht prima kunnen maar ja op 30 liter heb je het over zo n 17x en dat vindt ik wel heel veel maar goed ik heb zelf geen ervaring met deze filter behalve dan de mini pat.
En de mini pat vindt ik op 30 liter al een aardige stroming geven hoor.
Nu merk ik wel dat de sponzen van een mini pat snel dichtslibben en dat is misschien ook bij de 500 zo waardoor de uitstroom gelijk een stuk minder is.
Je kan die turbo 500 qua aantal liters vergelijken met een Eheim 2213 en dat vindt ik persoonlijk veel op 30 liter zoals ik hier heb.
Maar goed, als de 500 goed werkt op de 60 liter van de TS dan is dat prima natuurlijk.
 
O ja dat staat na mn post door de TS inderdaad aangegeven maar goed dat is nog bijna netto 10x de inhoudt en niet zuinig. Maar dat zou op 60 liter dan wellicht prima kunnen maar ja op 30 liter heb je het over zo n 17x en dat vindt ik wel heel veel maar goed ik heb zelf geen ervaring met deze filter behalve dan de mini pat.
En de mini pat vindt ik op 30 liter al een aardige stroming geven hoor.
Nu merk ik wel dat de sponzen van een mini pat snel dichtslibben en dat is misschien ook bij de 500 zo waardoor de uitstroom gelijk een stuk minder is.
Je kan die turbo 500 qua aantal liters vergelijken met een Eheim 2213 en dat vindt ik persoonlijk veel op 30 liter zoals ik hier heb.
Maar goed, als de 500 goed werkt op de 60 liter van de TS dan is dat prima natuurlijk.

Ik dacht dat jij inmiddels ook wel de ervaring had dat wat ze noemen op die verpakkingen meestal niet meer dan een getal is.

Op de turbo500 zit een veel grovere spons die normaalgesproken zelden dichtslaat. Maar wanneer hij echt 500ltr per uur zou doen, zou dat in onze 21ltr bak echt wel meer doen dan hij in de praktijk doet.
 
Dat van de spons klopt! Want ik had een spons van de mini pat bij besteld en die heeft er veel fijner schuim als de turbo.

Maar kunnen jullie aan de hand van het filmpje zeggen of ik hem te ver open heb staan?
 
Als je fijner schuim hebt zou ik die er op zetten (veiliger voor jonge garnalen). Ik denk niet dat de pomp te hard staat, maar dat is alleen op basis van het filmpje.
 
Als je fijner schuim hebt zou ik die er op zetten (veiliger voor jonge garnalen). Ik denk niet dat de pomp te hard staat, maar dat is alleen op basis van het filmpje.
Nou ik had dat niet gedaan omdat de vorm niet echt klopt. De turbo is rond en de mini pat heeft een vierkant schuimblokje. Ik denk dat die daardoor minder goed afsluit. Dat er dan kieren tussen de spons en filterkamer zitten zeg maar.
 
Okay, dat kan ik zo niet inschatten.
 
Ik dacht dat jij inmiddels ook wel de ervaring had dat wat ze noemen op die verpakkingen meestal niet meer dan een getal is.

Op de turbo500 zit een veel grovere spons die normaalgesproken zelden dichtslaat. Maar wanneer hij echt 500ltr per uur zou doen, zou dat in onze 21ltr bak echt wel meer doen dan hij in de praktijk doet.
Dan doet hij in de praktijk denk ik veel minder dan men aangeeft en vaak is het zo dat je ongeveer de helft overhoudt van wat ze aangeven maar ja dat zou rond de 250 zijn en dat is op 60 liter wel te doen en dat zien we ook. Maar goed de mini pat gebruikte ik en op een 30 liter nano geeft die vol open al een aardige stroming en ik zette hem dan op die 30 liter nooit vol open want dan vlogen de garnalen door de bak. Nu heeft de mini pat een max van 400 liter lees ik net dus heel veel verschilt dat niet van de turbo 500.
 
Nou ik had dat niet gedaan omdat de vorm niet echt klopt. De turbo is rond en de mini pat heeft een vierkant schuimblokje. Ik denk dat die daardoor minder goed afsluit. Dat er dan kieren tussen de spons en filterkamer zitten zeg maar.
Ik heb nooit last gehad dat er garnaaltjes tussen de filter en de spons konden komen want dat vond ik wel goed aansluiten verder.
 
Ik heb nooit last gehad dat er garnaaltjes tussen de filter en de spons konden komen want dat vond ik wel goed aansluiten verder.
Nee ik bedoel wanneer je het minipat filter onder de turbo hangt. Die zijn niet zo goed op elkaar te passen.

Maar bij Aquael geven ze ook aan dat de turbo helemaal veilig is voor garnalen. Dus ga daar maar even van uit.
 
Ja ok dat begreep ik ff niet maar ja dat komt dan inderdaad omdat de spons niet goed is afgestemd op de filter. Ik heb ooit een spons van een SF 100 proberen te gebruiken maar dat werkt echt niet vanwege afwijkende afmetingen.
 
Knijp je deze veel af want ik denk dat je met max 500 liter per uur al snel teveel aan stroming zal hebben in een kleine nano.
Garnalen kunnen wel wat stroming handelen. Zolang het water niet over de randen slaat šŸ˜‹
 

Terug
Bovenaan