Wat is er nieuw

Makkelijke Vallisneria?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 22453
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 22453

Guest
Ik zou in mijn nieuwe bak graag Vallisneria willen, omdat je deze mooi kunt laten woekeren. In het verleden ging deze plant altijd kapot bij mij, ik weet niet meer welk soort. Wellicht heeft het ook te maken met het zachte water hier.
Welk soort is relatief makkelijk voor in zacht water en past in een Rekord 800?

Vallisneria moet je niet diep planten. Maar juist zo dat het bovenste deel van de wortelkrans nog net boven de bodem uitkomt. Doe je dat niet dan sterft de plant af.

Dat is helemaal waar. Erg zacht water is ook niet bevorderlijk voor de Valli�s.

Wijlen mijn grootvader gaf ze ook een stukje krijt bij de wortels. Wel echte krijt nemen dan.

MauriceM zei:

Wijlen mijn grootvader gaf ze ook een stukje krijt bij de wortels. Wel echte krijt nemen dan.

Er is een uitzondering; de Vallisneria caulescens!
De soort houdt van een hoog CO2 gehalte en zuurder water. Veel licht vind ze ook fijn.
Dit is wel een moeilijke soort, dat dan wel weer...

Groet,
Ben.

En zo leert en mens weer eens wat.

En lastig (veel vaker niet dan wel) verkrijgbaar via reguliere kanalen.

Overigens zijn er op de typelocatie van Enigmatochromis lucanusi bij pH van 5,8, KH en GH 0 dikke bossen Vallisneria (welke soort in niet aangegeven) gevonden. Zou hee goed (een variant van) de spiralis kunnen zijn aangezien die in Afrika vaker gevonden wordt.

MauriceM zei:

Ik weet genoeg, geen Vallisneria in mijn bak🙂

Ik heb hier Vallisneria (dacht de asiatica) in bakjes gehad met ph verlagende bodem.
Ging gewoon prima,woekert dan niet zo heel snel vergeleken met wat hardere waarden maar lijkt me geen ramp.

In, erg, zacht en zuur water trekt ook die het niet. Maar doorgaans moet het in NL kraantjeswater toch wel lukken.

Ik heb jarenlang bij een PH van 6.3 tot 6.9 de soort V. americana "biwaensis" in mijn bak gehad.

Die doet het uitstekend op zacht water. Blijft alleen een beetje "breekbaar", maar groeit en woekert dat het een lieve lust is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan