Malawi’s gaan dood.


Nash

Member
Lid geworden
10 september 2022
Berichten
5
Leeftijd
28
Hallo iedereen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb sinds januari mijn aquarium draaiende zonder enige problemen. Heb een visbestand van ongeveer 40 malawi cichliden in een aquarium van 150 x70x40 525liter. Mijn waterwaardes zijn al sinds het ingedraaid is stabiel en in orde. Ik doe elke week een waterwissel van 30% a 50% afhankelijk van de nitraat waardes die ik via een druppeltest nakijk. Nu heb ik 1 maand geleden opgemerkt dat ik een aantal vissen had rond zwemmen met een “sunken belly” mijn eerste gedacht was dat de vissen in kwestie niet genoeg eten binnenkregen doordat de rest van mijn bestand hun voor was. Hier ben ik dus op gaan letten en kwam erachter dat ze gewoon allemaal eten wat ze kunne eten. Ook viel me op dat verschillende vissen door het water flitsten of schuurden tegen rotsen en door het zand. Plotseling zijn er vissen beginne sterven waardoor ik ben beginne opzoeken wat het probleem kon zijn en kwam erachter dat dit hoogstwaarschijnlijk door een parasiet zou komen. Hierbij heb ik dan contact opgenomen met een visdokter die mij levamisole 80% heeft meegegeven in poeder vorm. Dit heb ik dan meteen toegevoegd in het water maar merkte niet echt beterschap dus 1 week later nog een dosis toegevoegd. 2 weken later nog steeds geen beterschap. Hieropvolgend heb ik dan 5 vissen uitgevangen en ben ik naar de visdokter gereden voor nader onderzoek. Deze heeft een staal genomen van de slijmhuid en de “poep” en vondt niets terug van parasieten. Hij dacht dat de levamisole zijn werk gedaan had ongeacht dat ze nog steeds symptomen vertonen. Hij zei wel dat een virus of een bacterie niet te zien was onder de microscoop. Het laatste wat hij kon doen was een antibiotica meegeven “antibioticummix”. En malamix voor de weerstand te verbeteren. Zo gebeurd zo gedaan. 3 dagen laten een waterwissel van 30% en dan de malamix toegevoegd. Maar nu ben ik ondertussen weer 3 weken verder en merk nog steeds geen beterschap. Ik ben radeloos en heb geen optie’s meer die ik zelf kan bedenken. Ben bang dat mijn visbestand het niet zal halen op deze manier en heb wel een aantal mooie exemplaren. Hopelijk weet hier iemand meer!
 

Bijlagen

  • A8C82A5B-96DD-4428-9B9B-65956CCBDBC6.jpeg
    A8C82A5B-96DD-4428-9B9B-65956CCBDBC6.jpeg
    413.2 KB · Weergaven: 97
  • D5554564-C719-4404-B0A3-AF679E11E624.jpeg
    D5554564-C719-4404-B0A3-AF679E11E624.jpeg
    414.7 KB · Weergaven: 109
Hoi Nash! Vervelend om te zien dat je vissen iets mankeren, en je geen idee hebt wat er aan de hand is. Je hebt al van alles geprobeerd lees ik.

Kun jij misschien:
- Een foto maken door de zijruit van de bak? Dus dat je de hele 1.5 m van de bak door kan kijken naar achteren. (Doe dit als het kan onder "neutrale" omstandigheden, dus niet direct na het voeren of na een waterverversing.)
- Vertellen wat voor filter(s) je hebt en met welk materiaal ze zijn gevuld? Zo mogelijk ongeveer de verhoudingen aangeven v/d materialen.
- Aangeven hoe vaak en op welke manier je filteronderhoud doet?

Waarom ik deze dingen vraag: een van de hoofdverdachten voor vermagering in dit soort gevallen is zogenoemde vis-TB / Mycobacterium sp. Is op zich niet erg om in je bak te hebben (sterker nog, het schijnt in alle bakken wel te zitten) en je komt er technisch gezien ook niet vanaf. Maar er zijn wel factoren die kunnen maken dat het grip krijgt op je vissen.

PS is dat een Geophagus brasiliensis, linksonder? :DD High five. Uit nieuwsgierigheid: hoe is die in het gedrag t.o.v. de Afrikanen? Net zo dominant bijv?
 
Laatst bewerkt:
Vervelend dat je dit meemaakt. Lijkt er ook op dat je filter(s) niet toerijkend zijn. Je water oogt mistig op de foto's (kan van kuren komen of de foto's zelf).

Bij een dergelijk visbestand hoort goede filtering.

Verder oogt je bak erg vol. Dit geeft doorgaans stress. Ik zie er vissen in rondzwemmen die eigenlijk een grotere bak verlangen. Nimbochromus venustus is er daar 1 van.

De bakmaat die jij opgeeft is mooi, maar je verliest ruimte door de 3d achterwand. Dus lever je in op je zwemruimte. 3d achterwanden zijn schitterend hoor, heb er zelf ook 1 in mijn Malawibak. Maar je levert ruimte in. Doorgaans tussen de 10-15 cm. Hier moet je dus ook rekening mee houden met de keuze van je bewoners en het aantal wat er in rond komt te zwemmen.

Het kan heel goed vis TB zijn, wat Gino hierboven aangeeft en wat makkelijker om zich heen grijpt. Maar gezien je beschrijving neig ik meer naar de stress kant. Oplossing hiervoor is je visbestand kleiner maken, niet leuk misschien, maar op de langere termijn wel beter.

Succes in ieder geval,

Gr. Ed
 
Hoi Nash! Vervelend om te zien dat je vissen iets mankeren, en je geen idee hebt wat er aan de hand is. Je hebt al van alles geprobeerd lees ik.

Kun jij misschien:
- Een foto maken door de zijruit van de bak? Dus dat je de hele 1.5 m van de bak door kan kijken naar achteren. (Doe dit als het kan onder "neutrale" omstandigheden, dus niet direct na het voeren of na een waterverversing.)
- Vertellen wat voor filter(s) je hebt en met welk materiaal ze zijn gevuld? Zo mogelijk ongeveer de verhoudingen aangeven v/d materialen.
- Aangeven hoe vaak en op welke manier je filteronderhoud doet?

Waarom ik deze dingen vraag: een van de hoofdverdachten voor vermagering in dit soort gevallen is zogenoemde vis-TB / Mycobacterium sp. Is op zich niet erg om in je bak te hebben (sterker nog, het schijnt in alle bakken wel te zitten) en je komt er technisch gezien ook niet vanaf. Maar er zijn wel factoren die kunnen maken dat het grip krijgt op je vissen.

PS is dat een Geophagus brasiliensis, linksonder? :DD High five. Uit nieuwsgierigheid: hoe is die in het gedrag t.o.v. de Afrikanen? Net zo dominant bijv?
Hoi gino88, ik filter momenteel met een sun sun HW-704B 2000/h. Ik heb altijd nog met een tweede pomp gefilterd de sun sun HW-703A 1400/h maar die is +- een maand geleden uitgevallen waardoor ik nu enkel met de 704 filter. Het Is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de fluval fx6 erbij op zet. Momenteel filter ik in de onderste “tray” met een grove spons onderaan en een fijne spons erboven, de voorlaatste “tray” heb ik holle keramische ringen, de “tray” erboven heb ik bio bals(plastic balletjes) dan de laatste bovenste “tray” heb ik Eheim Filtermassa Substrat Pro (geen flauw idee hoe je dat juist noemt) en seachem purigen. Mijn filter zuigt het water eerst naar beneden om dan terug naar boven te brengen vandaar de opstelling in mijn filter. Filter onderhoud doe ik om de 2 a 3 maanden afhankelijk van de staat van het filter materiaal. Dit doe ik ook enkel met het afspoelen van alles wat er in zit. Dus ik vervang zo min mogelijk en wring de sponsen ook zeker niet uit…

Wat de Geophagus brasiliensis betreft heeft die ondertussen een nieuwe thuis gekregen, ik had hem van iemand die ze al bij Malawi’s had zitten dus ik vondt het proberen waard. Maar de geophagus is echt wel een dominante vis waardoor veel van mijn Malawi’s hun kleur verloren. Nu heb ik eigelijk nog 3 vissen die niet thuis horen in mijn bestand (2x frontosa,1x Jack dempsey) en die ik dan ook terug eruit ga halen van zodra ik weet dat de vissen terug hersteld zijn van de “ziekte”
 
Laatst bewerkt:

Hoi gino88, ik filter momenteel met een sun sun HW-704B 2000/h. Ik heb altijd nog met een tweede pomp gefilterd de sun sun HW-703A 1400/h maar die is +- een maand geleden uitgevallen waardoor ik nu enkel met de 704 filter. Het Is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de fluval fx6 erbij op zet. Momenteel filter ik in de onderste “tray” met een grove spons onderaan en een fijne spons erboven, de voorlaatste “tray” heb ik holle keramische ringen, de “tray” erboven heb ik bio bals(plastic balletjes) dan de laatste bovenste “tray” heb ik Eheim Filtermassa Substrat Pro (geen flauw idee hoe je dat juist noemt) en seachem purigen. Mijn filter zuigt het water eerst naar beneden om dan terug naar boven te brengen vandaar de opstelling in mijn filter. Filter onderhoud doe ik om de 2 a 3 maanden afhankelijk van de staat van het filter materiaal. Dit doe ik ook enkel met het afspoelen van alles wat er in zit. Dus ik vervang zo min mogelijk en wring de sponsen ook zeker niet uit…

Wat de Geophagus brasiliensis betreft heeft die ondertussen een nieuwe thuis gekregen, ik had hem van iemand die ze al bij Malawi’s had zitten dus ik vondt het proberen waard. Maar de geophagus is echt wel een dominante vis waardoor veel van mijn Malawi’s hun kleur verloren. Nu heb ik eigelijk nog 3 vissen die niet thuis horen in mijn bestand (2x frontosa,1x Jack dempsey) en die ik dan ook terug eruit ga halen van zodra ik weet dat de vissen terug hersteld zijn van de “ziekte”


Hoi gino88, ik filter momenteel met een sun sun HW-704B 2000/h. Ik heb altijd nog met een tweede pomp gefilterd de sun sun HW-703A 1400/h maar die is +- een maand geleden uitgevallen waardoor ik nu enkel met de 704 filter. Het Is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de fluval fx6 erbij op zet. Momenteel filter ik in de onderste “tray” met een grove spons onderaan en een fijne spons erboven, de voorlaatste “tray” heb ik holle keramische ringen, de “tray” erboven heb ik bio bals(plastic balletjes) dan de laatste bovenste “tray” heb ik Eheim Filtermassa Substrat Pro (geen flauw idee hoe je dat juist noemt) en seachem purigen. Mijn filter zuigt het water eerst naar beneden om dan terug naar boven te brengen vandaar de opstelling in mijn filter. Filter onderhoud doe ik om de 2 a 3 maanden afhankelijk van de staat van het filter materiaal. Dit doe ik ook enkel met het afspoelen van alles wat er in zit. Dus ik vervang zo min mogelijk en wring de sponsen ook zeker niet uit…

Wat de Geophagus brasiliensis betreft heeft die ondertussen een nieuwe thuis gekregen, ik had hem van iemand die ze al bij Malawi’s had zitten dus ik vondt het proberen waard. Maar de geophagus is echt wel een dominante vis waardoor veel van mijn Malawi’s hun kleur verloren. Nu heb ik eigelijk nog 3 vissen die niet thuis horen in mijn bestand (2x frontosa,1x Jack dempsey) en die ik dan ook terug eruit ga halen van zodra ik weet dat de vissen terug hersteld zijn van de “ziekte”

De foto’s maak ik later vandaag nog.
 
Hey, thanks voor de uitgebreide reactie. 👍

Hoi gino88, ik filter momenteel met een sun sun HW-704B 2000/h. Ik heb altijd nog met een tweede pomp gefilterd de sun sun HW-703A 1400/h maar die is +- een maand geleden uitgevallen waardoor ik nu enkel met de 704 filter. Het Is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de fluval fx6 erbij op zet. Momenteel filter ik in de onderste “tray” met een grove spons onderaan en een fijne spons erboven, de voorlaatste “tray” heb ik holle keramische ringen, de “tray” erboven heb ik bio bals(plastic balletjes) dan de laatste bovenste “tray” heb ik Eheim Filtermassa Substrat Pro (geen flauw idee hoe je dat juist noemt) en seachem purigen. Mijn filter zuigt het water eerst naar beneden om dan terug naar boven te brengen vandaar de opstelling in mijn filter. Filter onderhoud doe ik om de 2 a 3 maanden afhankelijk van de staat van het filter materiaal. Dit doe ik ook enkel met het afspoelen van alles wat er in zit. Dus ik vervang zo min mogelijk en wring de sponsen ook zeker niet uit…

Zonder dat we helemaal zeker kunnen weten welke ziekte er speelt, vermoed ik wel dat het filtergebeuren in dit verhaal van grote invloed is. Je hebt al een vrij stevig bestand, en als er dan iets met de filtering is...

Je bent dus een filter kwijtgeraakt, dat is één, en wat daar bij komt is dat het overgebleven filter niet optimaal benut wordt. D.w.z. ik zie verschillende filtermaterialen langskomen die een lage capaciteit hebben voor vestiging van filterbacteriën: de keramische ringen, de bioballen zeer waarschijnlijk ook (tenzij ze klein en hol zijn), de eheim substrat pro, en ook de purigen is eigenlijk helemaal geen efficiënt spul. Niet voor de behoeftes van jouw bak, want een beetje kleurstof filteren is optioneel; daadwerkelijk veel bereikbare oppervlakte bieden is veel belangrijker.

Hier een pagina met uitleg over het verschil tussen al die materialen: https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/

Men wil nog wel eens kritiek leveren op die website (en er zijn zeker wel eens dingen voor verbetering vatbaar), maar wat dit onderwerp betreft heeft die man m.i. echt een punt. Filtermaterialen waar mensen voor kiezen zijn veelal bekend geworden (en uiteindelijk dus gekocht) dankzij marketingtrucs, en niet zozeer door een aantoonbaar goede werking.

Overigens op die website ook veel info over het ontstaan van ziektes.
Tip voor de toekomst zou zijn om vooral filterspons te gebruiken. Het is een beetje ouderwets spul, of zo, maar heeft gewoon de beste verhouding tussen beschikbaar oppervlak en openingen voor het water (= voedselvoorziening bacteriën). Het is voor de beperkte ruimte van zo'n potfilter altijd slim om te kijken hoe je die het effectiefst benut.


Wat de Geophagus brasiliensis betreft heeft die ondertussen een nieuwe thuis gekregen, ik had hem van iemand die ze al bij Malawi’s had zitten dus ik vondt het proberen waard. Maar de geophagus is echt wel een dominante vis waardoor veel van mijn Malawi’s hun kleur verloren. Nu heb ik eigelijk nog 3 vissen die niet thuis horen in mijn bestand (2x frontosa,1x Jack dempsey) en die ik dan ook terug eruit ga halen van zodra ik weet dat de vissen terug hersteld zijn van de “ziekte”

Aha... Het verbaast me niet helemaal dat hij zich goed wist te handhaven in jouw bak. Die van mij is ook een klootzak. 🙈 Hij zit in een bak waarin ik alleen maar moeilijke/agressieve gevallen heb en daar is hij de koning...
 
Tip voor de toekomst zou zijn om vooral filterspons te gebruiken. Het is een beetje ouderwets spul, of zo, maar heeft gewoon de beste verhouding tussen beschikbaar oppervlak en openingen voor het water (= voedselvoorziening bacteriën). Het is voor de beperkte ruimte van zo'n potfilter altijd slim om te kijken hoe je die het effectiefst benut.
Hier ben ik het mee eens en ik gebruik ook voor 90% sponzen. Inderdaad zie je veel commecie bij al die nieuwe materialen maar ja dat wil niet zeggen dat het effectiever is en vroeger was dat er ook niet.
 
Ja die amerikanen en rooffrontosas die poepen al uit waar de malawies absoluut niet tegen kunnen
 
Moet ik misschien inderdaad maar even aanpassen dan. Ik heb ondertussen sinds gistere de fluval fx6 mee draaien op de bak en gevuld met wat ik hier nog liggen had (biohome ultimate filter medium) maar moet dan toch maar even eerst een omschakeling maken… wat me vandaag is opgevallen bij 2 van mijn firefishen is het zelfde wat mijn moorii heeft ,ik dacht eerst een bijtwonden maar dat is het dus niet lijkt me nu. Ook heeft mijn Otopharynx lithobates plots 3 vreemde plekjes. Op internet vindt ik best wel overeenkomende foto’s van de gaten ziekte maar ik heb al zoveel gedacht dat ik het helemaal niet meer zeker weet. Hier nog enkel foto’s van de vissen en de zijkant van de bak
 

Bijlagen

  • 3E553AAC-BB8B-44C7-88BF-1360D83EA9CC.jpeg
    3E553AAC-BB8B-44C7-88BF-1360D83EA9CC.jpeg
    241.4 KB · Weergaven: 49
  • 87F48247-5B91-4E7C-88B1-9BC0623C40F8.jpeg
    87F48247-5B91-4E7C-88B1-9BC0623C40F8.jpeg
    246.5 KB · Weergaven: 51
  • C6452C7C-184E-4276-B65B-327C4281B97D.jpeg
    C6452C7C-184E-4276-B65B-327C4281B97D.jpeg
    198.1 KB · Weergaven: 51
  • 404E3764-54C2-4404-B4D8-3321B2FA05E3.jpeg
    404E3764-54C2-4404-B4D8-3321B2FA05E3.jpeg
    183.6 KB · Weergaven: 48
  • E8CDBCC6-8626-43A2-AE42-1B74BDF624A2.jpeg
    E8CDBCC6-8626-43A2-AE42-1B74BDF624A2.jpeg
    176.1 KB · Weergaven: 49
  • E14AC12A-B176-417C-8B50-337B35121564.jpeg
    E14AC12A-B176-417C-8B50-337B35121564.jpeg
    165 KB · Weergaven: 50

Terug
Bovenaan