Wat is er nieuw

Malawi’s gaan niet samen

MalawiHC

Member
Lid geworden
1 november 2023
Leeftijd
25
Hallo,

In mijn 2 meter bak heb ik verschillende soorten Malawi’s zitten, waaronder ook een groepje van Labidochromis caeruleus Yellow. 2 vrouwtjes 1 man.

Nu zag ik een van de vrouwtjes vanmorgen op de bodem liggen en soms naar het oppervlakte zwemmen. Ik heb haar in de gaten gehouden, en zag dat zij door verschillende vissen (het mannetje, maar ook andere Malawi’s) continu achterna werd gezeten en ook zelfs een paar keer aangevallen werd. Het op de bodem liggen is denk ik dus vermoeidheid.

Ik heb nog nooit gehad dat een vis niet binnen de groep geaccepteerd werd en weet dus ook niet of dit nou het geval is. Iemand die hier iets van verstand of ervaring mee heeft?

Ik heb gelukkig meerdere aquaria, dus ik heb het vrouwtje snel apart genomen en in een andere bak gezet

Groet

Waarschijnlijk heeft dit vrouwtje iets onder de leden of heeft ze weken gedragen en is ze verzwakt. Dit merken de overige bewoners idd op, waardoor ze het pispaaltje is momenteel.

Goed dat je haar apart hebt gezet, zodat je haar goed in de gaten kan houden. Had je dit niet gedaan dan was dit met zekerheid fataal afgelopen voor haar.

Eet ze op dit moment?

De zwaksten moeten uit de populatie, zo funktioneerd het om de bio niet ziek te laten.

Nee, eten doet ze niet

nee, bewegen doet ze nog steeds niet veel. ze leeft wel nog

heeft zo'n vis er baat bij om de temperatuur te veranderen of maakt dat niet uit?

heeft zo'n vis er baat bij om de temperatuur te veranderen of maakt dat niet uit?
Zou ik niet doen, geeft alleen maar onnodige stress. Wat je wel kan doen is een waterwissel voor schoon water. 50% zou ik dan aanraden voor dit opvangbakje.

Ik heb het gelezen. Apart zetten is altijd goed. Ik heb eigenlijk alleen nog de gelen en soms een ander die minder agressief is. Ik kreeg de rambam van al het gejaag. Vandaar dat ik niet meer verschillende soorten bij elkaar houd. Ik heb het gezocht in zo veel mogelijk schuilplaatsen. Javavaren voldoet prachtig. Soms gebeurd er toch iets. Wat je nu gedaan hebt is goed. Blijft ze leven mooi en zo niet dan zo zij het. Ik zou meer L caeruleus er bij halen. Wat zijn de andere Malawi cichliden die je hebt?

Hallo,

In mijn 2 meter bak heb ik verschillende soorten Malawi’s zitten, waaronder ook een groepje van Labidochromis caeruleus Yellow. 2 vrouwtjes 1 man.

Nu zag ik een van de vrouwtjes vanmorgen op de bodem liggen en soms naar het oppervlakte zwemmen. Ik heb haar in de gaten gehouden, en zag dat zij door verschillende vissen (het mannetje, maar ook andere Malawi’s) continu achterna werd gezeten en ook zelfs een paar keer aangevallen werd. Het op de bodem liggen is denk ik dus vermoeidheid.

Ik heb nog nooit gehad dat een vis niet binnen de groep geaccepteerd werd en weet dus ook niet of dit nou het geval is. Iemand die hier iets van verstand of ervaring mee heeft?

Ik heb gelukkig meerdere aquaria, dus ik heb het vrouwtje snel apart genomen en in een andere bak gezet

Groet
Ik zou graag een paar dingen aan willen halen. Als van al je vissen nu eentje het niet overleeft dan mag je daar blij om zijn. Je kunt niet alles voor zijn. Ik heb door fouten ook geleerd met als gevolg vissen die dood gingen. Om uit mijn herinnering te tappen.... Ik had een bak die aardig draaide met verschillende Malawi cichliden. Er was sprake van een evenwicht. Ik koop een stelletje er bij en toen brak de pleuris uit. Daarna heb ik als ik een paar nieuwe cichliden toevoegde mijn hele bak aan Lava steen overhoop gehaald en totaal mijn bak anders ingericht. Met als gevolg dat alle vissen moesten opnieuw een plekje veroveren en opnieuw rangorder bepalen. Vaak was het zo dat die ik het mooist vond de grootste etterbakken waren. Melanochromis auratus was mijn favoriet. Van `s morgens vroeg tot `s avonds laat jagen dag in dag uit. Na jaren heb ik toen besloten geen van deze korte palingen nog te tolereren. Mijn smaak is hierdoor ook veranderd. Ik hou meer van vissen die hoger gebouwd zijn zoals L. caeruleus. Dat een vis die het moeilijk heeft door andere vissen aangevallen wordt hoort denk ik bij de natuur. Cichliden eten cichliden. Soms gaat een vis dood en ligt bv ergens tussen de stenen. Het is mij dan niet opgevallen. Na een paar dagen komt het lijkje boven drijven. Wat opvalt is dat zachte delen zoals ogen en buik opgegeten zijn. Als ik een drijvend lijkje zie verwijder ik deze. Dan is het niet anders dat ook vissen oud worden. Precies weet ik niet hoe oud maar schat tussen zeven en tien jaar. Je krijgt vroeg of laat toch met dode vissen te maken.

ik heb werkelijk alles door elkaar heen zitten. Nimbochromis livingstonii, Cyrtocara moorii, Protomelas sp. ‘Taiwan Reef’, Aulonocara rubin red etc

Met genoeg waterwissel kun je ook prakties alles door mekaar doen.
Malawies zijn op zichzelf sterke vissen, wat is bijna alles mogelijk met ze.
Eten elkaar vermoorden elkaar en je kunt ze ook nog in een kleine bak later leven.
In het meer worden ze niet veel ouder.
Ik hield ze vroeger graag 😀 in wel grotere bakken.

ik heb werkelijk alles door elkaar heen zitten. Nimbochromis livingstonii, Cyrtocara moorii, Protomelas sp. ‘Taiwan Reef’, Aulonocara rubin red etc
Ik heb Cyrtocara moorii en ook een paar Aulonocaras gehad. In die tijd was mijn grootste bak 50x50x150cm. Ik ben van het idee afgestapt om een 200cm aquarium aan te schaffen. Dus gestopt met grotere soorten te houden en alleen Mbuna`s te nemen. En dat is uiteindelijk vooral L caeruleus geworden. Een mooie bak hoeft ook niet meer. Het gaat mij alleen nog om de vis zelf. Dat scheelt ook behoorlijk in tijd. Moet ik een bak leeg halen is dat zo gepiept en de lavastenen heb ik in 10 minuten weer op z`n plaats. Ik vind het leuk om mijn mooiste vissen samen te brengen om te zien wat daar uit voort komt. Meer doe ik niet. De wereld klopt niet meer waardoor ik niet meer doe dan noodzakelijk is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan