Malawi’s zwemmen onrustig op en neer


Aurélie

New member
Lid geworden
17 september 2021
Berichten
2
Leeftijd
32
Goedenavond allemaal,

Ik heb een juwel200 die inmiddels drie weken ingedraaid is. Vandaag heb ik mijn nbunas in het aquarium geplaatst. Ze hebben inmiddels flink gegeten en ook het aquarium verkend. Zonet heb ik de verlichting van het aquarium gedoofd en de vissen zwemmen sindsdien onrustig op en neer. Ik lees dat dit mogelijk te maken heeft met stress of met een zuurstoftekort. Stress zou kunnen aangezien de Malawi’s nog maar net in de nieuwe omgeving zijn. Ik wil echter zeker zijn dat dit niet om een zuurstoftekort gaat. Welke actie raden jullie aan?

Groetjes
Aurelie
 

Bijlagen

  • IMG_4652.MOV
    33.4 MB
Zo te lezen heb je in ieder geval het beste met je vissen voor, dat is alvast een goed begin! Wat iets minder is: zo te zien is het aquarium een Lido 200? Die heeft wel de capaciteit (200 liter) om kleiner blijvende mbuna's in te huisvesten naar mijn weten, echter maar een kantlengte van 70 cm. Dat is echt (te) weinig voor deze vissen. Op basis van de inrichting zou ik zand i.p.v. kiezel adviseren en meer stenen als verstopplek. Tevens is de standaard Juwel binnenfilter niet echt berekend op deze visbezetting, dus ik zou echt zorgen voor meer filtratie en stroming.
 
Zo te lezen heb je in ieder geval het beste met je vissen voor, dat is alvast een goed begin! Wat iets minder is: zo te zien is het aquarium een Lido 200? Die heeft wel de capaciteit (200 liter) om kleiner blijvende mbuna's in te huisvesten naar mijn weten, echter maar een kantlengte van 70 cm. Dat is echt (te) weinig voor deze vissen. Op basis van de inrichting zou ik zand i.p.v. kiezel adviseren en meer stenen als verstopplek. Tevens is de standaard Juwel binnenfilter niet echt berekend op deze visbezetting, dus ik zou echt zorgen voor meer filtratie en stroming.
Beste bakvis,

Bedankt voor de snelle reactie. Nu begin ik me wel zorgen te maken :-( heb me laten begeleiden door de verkopers van Antwerp Aquaria. Heb de bak - inrichting - soort en aantal van de vissen mede door deze kenners (??) laten samenstellen. Ik kan de bodem zeker nog vervangen door zand en stenen kan ik ook nog toevoegen. Echter maak ik me zorgen over de ruimte waarover de vissen beschikken. Bedoel je dan dat deze vissen nog veel gaan groeien? Kan ik er best enkele terug brengen naar de winkel?

Groetjes
Aurie
 
Ik denk dat deze vissen elkaar zeker op de langere termijn in de weg gaan zitten inderdaad. Zo te zien zijn ze nu al van een aardig formaat. Welk bestand heb je precies zwemmen qua soorten en aantallen?
 

Terug
Bovenaan