Malawi 2mnd


Kciroj_NL

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2021
Berichten
75
Leeftijd
38
Hi, moet ik mij zorgen gaan maken?
Meerdere vissen hebben een witte vlek op de neus. Dacht eerst dat het van een stoot tegen de rotsen kon komen, maar deze heeft echt pluis om de neus, zwemt geknepen vinnen.

125cm breed, 300l. 13 vissen.
 

Bijlagen

  • IMG_20240107_182921.jpg
    IMG_20240107_182921.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 45
Er gaat een bacteriële infectie rond in je bak ben ik bang. Dat moet behandeld worden. Eventuele "pluis" kan saprolegnia zijn, dat is dan secundair (bovenop het bacteriële) aanwezig. Daar zijn ook middelen voor.

Je beste optie is om antibiotica in het voer te geven. In Nederland kom je dan al snel uit op voer genaamd "sera koi bakto tabs". Mijn advies zou zijn om dat z.s.m. ergens te bestellen/af te halen. Niet afwachten, want dit soort infecties kunnen snel gaan.

Specifiek voor eventuele pluis kun je een middel geven met malachietgroen erin (bijv. Esha Exit) of methyleenblauw.

Dit is de "EHBO" die nu te verlenen is. Als je wilt weten hoe in de toekomst dit soort ziekten te voorkomen zijn, kunnen we daar nog verder op inzoomen.
 
Bedankt voor de reactie. Dosering van de tabs?
 
Zoveel als ze willen eten. Het is eigenlijk gewoon voer met daarin het medicijn verwerkt. De dosering komt niet zo nauw. :)
 
Besteld morgen mee aan de slag. De vis van de foto trekt zich terug bovenin weinig zwemmend. Is duidelijk niet lekker.
 
Hou ons maar op de hoogte als je wilt! Fingers crossed.
 
Weekje verder zie weinig effect? Hoe lang is de verwachting dat het minder wordt?
 
Heb je de hele week met het voeren alleen dat medicijnvoer gegeven? En hoe hebben de verschijnselen zich in die periode ontwikkeld? (Gelijk gebleven bijv of is het toegenomen?)

Dit antibioticum geef je een dag of 10. Dus je kunt nog even doorgaan. Langer mag ook. Maar als je na ruim een week nog geen verbetering zou zien, komt de vraag in beeld of de behandeling wel de juiste is / wel compleet is.

Veel bacteriële visziekten zouden wel op dat middel moeten reageren, maar niet per se alle. Ik zou zeggen: blijf het nog even proberen met dit middel, dan weet je het zeker. Andere effectieve antibacteriële middelen zijn eigenlijk niet (meer) op de markt.

Wat je verder nog kunt doen: haal een flesje Esha Exit, of iets vergelijkbaars waar malachietgroen en/of methyleenblauw in zit. Het kan namelijk dat een deel van het ziektebeeld wordt veroorzaakt door saprolegnia, een soort schimmel. Als de vissen al verzwakt zijn zou het ze zomaar kunnen helpen als je ze (naast voor bacteriële dingen) ook daarvoor behandelt.

En: de waterkwaliteit optimaal houden. Even wat grotere verversingen doen, helpt nu.
 
Had Exit meteen meebesteld 🤗. Situatie is hetzelfde. Paar witte neuzen geen verergering.
 
Ik ververs wekelijks 50%
 
Zijn afgelopen week wel erg schrikkerig geworden met langslopen en deur. Komen wel vrij vlot weer kijken. Viel me op.
 

Terug
Bovenaan