Wat is er nieuw

Malawi Cichliden.

graspol61

Well-known member
Lid geworden
9 december 2018
Leeftijd
63
Website
graspol61.nl
Goede middag allemaal,
Ik ben bezig met een Malawi Cichliden biotoop en het op zetten.
Ben in bezit van een Ferplast 120 cm aquarium 330 liter inhoud.
Vandaag kalkstenen gekocht en gewassen dus morgen in het aquarium gooien .
Ehh neerzetten zo dat er verschillende grotten onstaat.
Tips voor het maken van een grotten stelsel of ideeën ¿

Bijlagen

• steen1.jpg
    steen1.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 10
  • steen2.jpg
    steen2.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 11
  • steen3.jpg
    steen3.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 8
Met stapelen wel zo dat doen dat het niet kan instorten of iets van kit gebruiken misschien.
Ik denk dat Ed daar meer ervaring mee heeft.

Met stapelen wel zo dat doen dat het niet kan instorten of iets van kit gebruiken misschien.
Ik denk dat Ed daar meer ervaring mee heeft.
Ik was ook van plan om te stapelen zodat grotjes ontstaan.
Nader hand kit ik de stenen aan elkander.
En dan komt er laag filterzand .
En dacht aan deze soort Metriaclima bijven redelijk klein .
Dit is een misschien tot dat er anderen zijn die vredelievend zijn naar elkaar.
Misschien hebben jullie wel suggesties.

Ik zou de stenen niet aan elkaar vast kitten, want vuil gaat zich er tussen ophopen en je hebt zo geen mogelijkheid om het goed af te voeren. Echte stenen heb ik in mijn Malawi bakken nooit vast gekit.

Stapel op een manier dat het niet alleen natuurlijk oogt, maar ook dat het goed vast staat. Het valt echt niet zomaar om, of je moet onnatuurlijk gaan stapelen.

Zorg er ook voor dat je met vlakke stenen op de bodem begint. Eventueel iets eronder kan, maar hoeft niet persee als deze betreffende stenen goed vlak zijn. Zelf heb ik het altijd gedaan zonder bescherming eronder. Daarna dan het zand toevoegen. Cichliden zijn gravers, op deze manier krijg je nooit instabiele stapels, doordat ze graven.

Mbt je soort keuze. Je hebt verschillende soorten Metriaclima's. Zeer mooie vissen, maar hou er rekening mee dat ze vrij groot worden. Sommige soorten kunnen de 15 cm aantikken (mannen). Ook houden ze er enorm van om van de stenen te grazen, hun bek en lichaam is daar volledig op gebouwd, dus alg op je stenen is zeker aan te raden.

Verder ga rustig kijken wat je voorkeur is qua soorten en post je kandidaten hier, dan kunnen we ff meekijken en denken 😉.

Ik zou de stenen niet aan elkaar vast kitten, want vuil gaat zich er tussen ophopen en je hebt zo geen mogelijkheid om het goed af te voeren. Echte stenen heb ik in mijn Malawi bakken nooit vast gekit.

Stapel op een manier dat het niet alleen natuurlijk oogt, maar ook dat het goed vast staat. Het valt echt niet zomaar om, of je moet onnatuurlijk gaan stapelen.

Zorg er ook voor dat je met vlakke stenen op de bodem begint. Eventueel iets eronder kan, maar hoeft niet persee als deze betreffende stenen goed vlak zijn. Zelf heb ik het altijd gedaan zonder bescherming eronder. Daarna dan het zand toevoegen. Cichliden zijn gravers, op deze manier krijg je nooit instabiele stapels, doordat ze graven.

Mbt je soort keuze. Je hebt verschillende soorten Metriaclima's. Zeer mooie vissen, maar hou er rekening mee dat ze vrij groot worden. Sommige soorten kunnen de 15 cm aantikken (mannen). Ook houden ze er enorm van om van de stenen te grazen, hun bek en lichaam is daar volledig op gebouwd, dus alg op je stenen is zeker aan te raden.

Verder ga rustig kijken wat je voorkeur is qua soorten en post je kandidaten hier, dan kunnen we ff meekijken en denken 😉.
Heel erg bedankt voor je reactie Ed,
Op de bodem heb ik soort mat gezet om eventuele steen slag te voorkomen.
Als de stenen zijn gestapeld dan laat ik zien dmv foto.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan