Leuke video Fred en ik denk dat zoiets via YouTube hier ook wel kan hoor 

Dank je jessicapilon.Leuke video Fred en ik denk dat zoiets via YouTube hier ook wel kan hoor![]()
Geachte frog,Beste graspol
Zie in uw aquarium een zekere platte opbouw van stenen die niet omhoog gaan qua inrichting.
Er zijn er maar weinig liefhebbers ( van een malawi bak) die het aandurven om links of rechts met enkele maas keien ( 3-4) door de waterlijn durven te gaan, dat geeft een diepte werking aan de bak die ik niet kan uitleggen maar een bijzonder effect geeft.
Daarbij gebruikt u scherpe stenen en maas keien, die laatste kan ik waarderen omdat in uw bak ook scherpe stenen liggen, en dat is in het nadeel van malawi's die elkaar niet verdragen en tussen de stenen willen verschuilen maar zich aan scherpe stenen kunnen verwonden, er zijn in de natuur maar weinig stenen die zo scherp zijn als die u gebruikt.
Daarbij moet u rekening houden met de opbouw van stenen en het feit dat de ruimte tussen de stenen groot genoeg is om voor welke Malawi vis dan ook daar tussendoor kan bewegen en daar zich even te verschuilen, dat kan met te kleine stenen en tussenruimte's later een probleem worden wanneer de vissen groter worden.
Vandaag een filmpje gemaakt van etende Malawi Cichliden 🙂
Je ziet de vissen kauwen op de korreltjes.
Hier een link youtube :
Dank je wel 🙂Leuke video Fred.
Geachte Papaguiness en frog,Ik vroeg me af of je bak niet erg vol wordt. Dat komt omdat ik vroeger bang was mijn Malawi bak te overbevolken, uit angst voor problemen door territoriaal gedrag. Pas onlangs las ik over de omgekeerde strategie: bewust overbevolken, of althans dicht bevolken, met het idee dat het voor een vis niet meer te doen is een territorium te handhaven als het maar druk genoeg is, waardoor agressie juist afneemt. De individuele vis geeft het op omdat het geen doen meer is nog een territorium te verdedigen. Dat kan blijkbaar ook werken. Daarmee moet je natuurlijk wel extra alert zijn op je waterkwaliteit en veel verversen.
Met veel vissen zal de agressie meer onderling verdeeld worden maar ja of dit goed is dat weet ik niet maar je leest wel vaker dat als er agressie is dat dit soms komt door een te kleine groep. Aan de andere kant zou ik denken dat te weinig ruimte ook weer tot irritatie en agressie kan leiden dus ik denk dat je een beetje moet uitvogelen wat een goed bestand is.Ik vroeg me af of je bak niet erg vol wordt. Dat komt omdat ik vroeger bang was mijn Malawi bak te overbevolken, uit angst voor problemen door territoriaal gedrag. Pas onlangs las ik over de omgekeerde strategie: bewust overbevolken, of althans dicht bevolken, met het idee dat het voor een vis niet meer te doen is een territorium te handhaven als het maar druk genoeg is, waardoor agressie juist afneemt. De individuele vis geeft het op omdat het geen doen meer is nog een territorium te verdedigen. Dat kan blijkbaar ook werken. Daarmee moet je natuurlijk wel extra alert zijn op je waterkwaliteit en veel verversen.
John daar heb ik over nagedacht.Met veel vissen zal de agressie meer onderling verdeeld worden maar ja of dit goed is dat weet ik niet maar je leest wel vaker dat als er agressie is dat dit soms komt door een te kleine groep. Aan de andere kant zou ik denken dat te weinig ruimte ook weer tot irritatie en agressie kan leiden dus ik denk dat je een beetje moet uitvogelen wat een goed bestand is.
Geachte frog,Voor alle duidelijkheid, ik heb dat zelf ook nooit gedaan, hè. Ik had vroeger een Malawi bak van meer dan 400 liter en had een stuk minder vissen dan @graspol61 nu heeft. Ook nu in mijn veel kleinere plantenbak ben ik veel voorzichtiger; je hoort vaak de norm van 1cm vis per liter water, ik kom nog niet eens aan de helft daarvan en dat houd ik ook zo. Ik wou alleen aangeven dat ik dacht: zo, die douwt er ook een hoop vis in, en in dezelfde periode daar toch ook heel andere opvattingen over las. Het idee is dat je het gewoon onmogelijk maakt een territorium te vormen en daarmee de belangrijkste reden voor agressie wegneemt. Dat je daarmee ook natuurlijk gedrag de kop in drukt, zoals @frog hierboven aangeeft, is natuurlijk ook waar, ik weet gewoon niet wat beter of belangrijker is. Het ging mij er vroeger juist om om het natuurlijk gedrag van de vissen mogelijk te maken, maar ik heb de waarheid niet in pacht dus ik ga niet beweren wat juist is en wat niet. Ik zou zelf ook veel meer verversen dan @graspol61 aangeeft, want waarom niet tenslotte. Bij Malawi's gaat het er vooral om het water schoon te houden, voor de rest is het kraanwater in de meeste Nederlandse regio's toch al best ok voor Malawi soorten, moeilijk doen met waterwaardes is niet nodig dus ik zou gewoon wekelijks de helft verversen.

Tja kwestie van opvoedenZe doen het netjes om de beurt Fred![]()

Ja ik gooide tabltje in het water de vissen schoten er op af geen gedring gewoon netjes ieder zijn of haar beurt.Schijnt goed in de smaak te vallen

Hallo jessicapilon,Ik gebruik meestal spiderwood en dat heeft zover ik werk geen invloed. Ik denk dat je ook wel behoorlijk wat hout moet hebben om iets te merken aan de waterwaarden.
Dat is met blad net zo. Een catappablad heeft op een grote bak amper invloed en om invloed te merken moet je ook flink wat blad toevoegen.
Even terzijde:
https://aquaforum.nl/threads/hoe-worden-catappa-bladeren-gebruikt.182971/

Haha emmer geduld .Dat inwateren ka soms weken duren Fred dus trek maar een potje geduld open![]()
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.