Malawi opstart - blauwalg


Blauwalg terug? Weer blauw groene spots op de stenen zie foto. Is dit blauwalg, lijkt mij wel? Het vreemde is het is moeilijk is te verwijderen. Bijv met een tandenborsteltje erover heeft nauwelijks effect. Het breidt zich wel uit maar alleen op de stenen. Bodem (zand) is geheel alg vrij
 

Bijlagen

  • 69175B77-0EAA-49D7-A149-F49B7401BC44.jpeg
    69175B77-0EAA-49D7-A149-F49B7401BC44.jpeg
    213.2 KB · Weergaven: 74
Er van uitgaande dat het blauwalg is (ook een lichte aardegeur boven de bak) maar wederom eens rustig gaan nadenken wat zou de oorzaak kunnen zijn….

Als ik mijn malawi bak vergelijk met mijn zuid amerika bak dan constateer ik dat de malawi bak; schoner is, veel sterkere filters, laag nitraat (toch geen planten), laag fosfaat etc etc. Maar mijn zuid amerika is kraakhelder, alg vrij en stabiel.

Wat zie ik over het hoofd….de verlichting? Deze is inderdaad anders dan bij de Zuid Amerika bak. Ik ben een Malawi beginner en las dat Mbunas geen sterke verlichting nodig hebben. Ik heb de verlichting op een intensiteit van 15% gezet en omdat ik dat mooi vind met veel rood/blauw spectrum. Misschien te extreem? Na wat googlen lees ik dat een oorzaak idd kan zijn een slechte belichting met een te groot roodaandeel. Interessant, aangezien ik vanaf opstart van de bak deze verlichting heb gebruikt. Morgen maar eens een andere belichting instellen…..
 
Vandaag het lichtschema aangepast. De duur en rampup/rampdown tijd hetzelfde gelaten. Echter intensiteit van 15 naar 30% en niet meer het grote rood-/blauwaandeel. Gewoon het normale witte licht.

Wat ik opvallend vond was veel blauwgroene spots op de stenen. Echter niet op die plaatsen waar schaduw was of ook niet op de onderkant van stenen.

Nog even wat manueel verwijderen. Doorgaan met onderhoudschema en waterwissels en 3 weken aankijken…..
 
Blauwalg kun je de baas worden maar elke dag afhevelen is wel aan te bevelen en voldoende verversen. Vaak een kwestie van een lange adem.
 
Water verversen ben ik een fan van. Geen probleem. Maar afhevelen lukt niet echt. Het betreft blauw groene spots op de stenen (geen plakken op het zand). Die spots borstel ik er zo goed als het kan er af, nu 2 maal wekelijks af gevolgd door een waterwissel.
 
Meer licht is wel aan te raden voor een goede algen groei. Mbuna's houden van grazen. Op deze manier zal je ook je blauwalg de baas worden, naast een standaatd wekelijkse waterwissel en onderhoud.

In de Malawi bak die ik in onderhoud heb zit ik op 80% lichtintensiteit. Hier zwemmen Mbuna's en Aulonocara's in.

In mijn eigen hoofdbak zit ik gem. genomen op 12,5%. Hier zwemmen Copadychromissen in (vrijzwemmers) een meer schuchtere vissoort.

Gr. Ed
 
Ik denk dat de blauwalg verdwenen is, of in ieder geval niet meer zichtbaar. Best al enige maanden geen spots blauwalg meer kunnen vinden.

Het vuil achter de stenen ga ik te lijf met een stromingspomp vlak boven de bodem. Stroming van links naar rechts. Bij de oppervlakte eveneens een stromingspompje van links naar rechts. Andere kant van de bak een luchtpompje die ik af en toe aanzet waardoor het eventuele vuil naar boven dwarrelt. Tevens aan de rechterkant bovenin instroom van achter naar voren. Zo is er een flinke kolk door de bak die het vuil op de bodem weinig kans geeft. Vissen zijn lekker actief, tweemaal jong uitgebroed (maigano’s).
 
Als je idd een goede stroming creëert dan heeft vuil geen kans om zich op te hopen. Mooi dat het met deze set up nu goed werkt 👍.
 

Terug
Bovenaan