Wat is er nieuw

Malawibak rots biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dave078
  • Startdatum Startdatum
D

Dave078

Guest
Ok nou heb ik een malawibak met een flinke rotspartij.
Ik zou graag een mooi groen dekentje over mijn stenen willen hebben.
Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?
Het zijn echte aufwach eters, struinen tussen algen enzo.
Zou ik dan groene alg over de stenen laten groeien of met mos gaan werken.

Veel licht en lang licht... Dan zou er vanzelf alg moeten komen

Ik heb ergens gezien dan iemand zijn stenen een klein bakje water legde en dan in de vensterbank in het volle licht....

Hmm dat laatste is wel een optie.

Veel en lang licht betekend ook al gauw blauw alg.
Wat voor kelvinwaardes aan licht, zit momenteel op 3000 en 4500k heeft ipv 4500k 10000k in gezeten die zorgde voor veel blauwalg.
Ik wil van de week 6500 ipv 4500k er in hangen dit is nu iets te geel.
En een bepaald lichtschema? Welke eerst aan en hoe lang.
En zal ik er kleine beetjes planten voeding bij gooien.

Niet wanneer je een juiste balans hebt tussen fosfaat en nitraat. Daarmee kun je ook groenalg "creeren"

Fosfaat sta altijd onder 1, nitraat 12,5/15mg.
Volgens redfield ratio zit ik in de groene alg zone

Bakje vol in de zon zetten heeft tot nu toe altijd goed geholpen 🙂

Bakje vol in de zon word gegarandeerd blauwalg, malawi's zijn te grote vervuilers dan ga alles in rap tempo vermenigvuldigen net resultaat te veel fosfaat.
Ik zal het echt van mn t8 verlichting moeten hebben.

Dave078 zei:
Fosfaat sta altijd onder 1, nitraat 12,5/15mg.
Volgens redfield ratio zit ik in de groene alg zone

Dave078 zei:
Bakje vol in de zon word gegarandeerd blauwalg
Deze twee opmerkingen kan ik niet rijmen. Bakje vol in de zon betekent veel licht en daar houden algen van, maar hoe kom je aan blauwalg als je volgens RR in de groene alg zone zit? Of was dat maar de helft van het verhaal?

~ Ivo

Dave078 zei:
Bakje vol in de zon word gegarandeerd blauwalg, malawi's zijn te grote vervuilers dan ga alles in rap tempo vermenigvuldigen net resultaat te veel fosfaat.
Ik zal het echt van mn t8 verlichting moeten hebben.

Met bakje in de zon zetten bedoelde ik een apart bakje, waar je dus stenen of iets dergelijks in kan leggen die dan binnen no time bealgd zullen raken.

Verder begrijp ik niet zo goed, hoe je blauw alg zou krijgen van het in de zon staan?? Daar moet wel meer bij komen kijken dan lijkt mij?

Sorry in mijn gedachte was dat genoeg info maar voor sommige kan het ook maar de helft van het verhaal zijn.

Redfield praat alleen over fosfaat/nitraat verhouding en aangzien ik niet boven de 15mg nitraat kan komen met de vissen zit je altijd in een risico zone, ideaal zou een hoog nitraat gehalte.
Ok dan praat Redfield over fosfaat/nitraat maar goed dat is niet alles wat blauwalg veroorzaakt.
Stilstaand water is een goede, stilstaand water hoop vervuiling, volle zon er op en je heb een accelerator vandaar dat je zo vaak niet buiten mag zwemmen in meertjes in de zomer.
Stil staan doen de meertjes elke dag van het jaar maar met de zon erop krijg je uitbraken.

In mijn bak sta verwarming nooit aan als ik dan de bak ook nog vol in de zon zou zetten gaat het dus nooit goed komen.

Blauwalg onze vriend die geen alg is heeft vele manieren om te verschijnen waar van vele nog steeds niet duidelijk zijn het blijft moeilijk om je bak altijd blauwalg vrij te houden.
Bij mij gebeurde het puur door de 10000kelvin lamp.

Ik denk dat ik het eens in een bakje water ga proberen met een enkele steen in de zon.
Verder begrijp ik dat het lastig is om info te vinden aangezien iedereen er vanaf probeer te komen.

Ik ga mn best doen om mn verlichting goed te krijgen misschien nog een tl erbij of t5 er in bouwen er gaat van de week in ieder geval 6500k in ipv 4500k.

Dave078 zei:
Verder begrijp ik dat het lastig is om info te vinden aangezien iedereen er vanaf probeer te komen.
Ik heb ook wel eens met deze gedachte geworsteld. Genoeg mensen met een Tanganyika of Malawi biotoop waarin bepaalde algen juist gewenst zijn. Zou toch een en ander over te vinden moeten zijn zou je zeggen? Algen krijgen is niet zo lastig lijkt me, maar de juiste alg, daar wordt het spannend.

Misschien is een ander subforum een wat betere plek voor deze vraag?

Het krijgen van de juiste alg is inderdaad het verhaal.
Ik denk dat er een hoop zijn die het proberen maar niet lukt en opgeven.
Ik zal eens kijken om het in een ander sub forum te plaatsen.
Dit is trouwens niet het eerste forum waar ik de vraag stel en weinig mensen kunnen antw geven, ik blijf proberen i dont give up

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan