malawivissen en artemia's


De nauplien zijn erg klein en die zullen ze minder makkelijk kunnen pakken. Dan zijn de volgroeide artemia makkelijker denk ik en die voer ik ook 2x per week levend hier aan de Manen.
 
Ik koop ze kant en klaar bij de lfs want het is me teveel werk maar zelf opkweken is wel goed mogelijk.
 
Voordat je naar de winkel rent om artemia te kopen....wat voor Malawi cichliden heb je? Grotere rovers die vis eten? Wat kleinere? Omnivoren die vleesachtig en groenvoer eten of heb je de herbivoren die alleen groenvoer nodig hebben?

Te term Malawi cichliden zegt nog niets over het voer....
 
Hallo,

Nog niets, tenminste geen malawi.
kheb nu een juwel vision 260 met maanvissen enzo, die staat te koop. e450 euro voor de liefheber.

Als deze bak verkocht is, verven we snel de muur, hihi en dan komt er een juwel vision 460.
Als die er is ga ik pas bepalen welke malawi ik ga nemen.

Ik denk dat ik Mbuna ga houden en keizerbaarsen, maar daar ben ik nu nog niet mee bezig
 
Als je jongen bedoeld die net uit de muil komen.
Die gaan wel artemia naupilii eten.
Dat doen ze trouwens vaak al als ze nog in de muil zitten. Gewoon met een spuit tot vlak voor mama's bek brengen.
 
Hoe hebben jullie de bodem bekleed?
Ik ben een voorstander van zand, zodat ze lekker kunnen graven, maar kan me voorstellen dat anderen grind hebben.
Hoewel zand wel makkelijker schoon te houden is.

Bij mijn orienteren lees ik op de ene site dat de malawi's veel schemer willen, op de andere site lees ik dat ze veel licht nodig hebben, omdat ze normaal vlakbij de evenaar wonen en dus veel licht nodig
 
altijd zand, met grind doe je ze tekort :deal:

Licht is zeker geen vereiste, maar ook in deze: voor welke soort Malawi's ga je?

de kustbewonende Mbuna hebben van nature meer zonlicht dan de dieper in het meer verblijvende vrijzwemmers ect.
Daarom zijn de stenen bij de Mbuna's altijd lekker be-algd, door het zonlicht :)) en dat is dan weer een voedselbron voor die beesten.

Maar dan heb je het dus over een stukje voedselvoorziening, voor de vissen an sich maakt het niet uit.
 
Dat hangt een beetje af van de inrichting en welke soorten je kiest. Sommige Mbuna zijn wat feller dan andere en niet alle Aulonocara zijn even sterk.

Aulonocara zijn meer carnivoren, veel Mbuna zijn echte herbivoren die je niet teveel diepvries mag geven. Je kunt ze overigens vaak wel voeren met vlokvoer. Als je een mix maakt van bijvoorbeeld krill vlokken en spirulinavlokken gaat het vaak wel redelijk goed. Dan alleen spaarzaam voeren met het levend of diepvries voer.

De strikt herbivore soorten hebben een veel langer darmkanaal dan de carnivoren (om toch het lastig verteerbare groenvoer te kunnen verteren). Bij teveel en te vet levend of diepvriesvoer gaat dat rotten in het darmkanaal waardoor de vis ziek kan worden.
 
Dat hangt een beetje af van de inrichting en welke soorten je kiest. Sommige Mbuna zijn wat feller dan andere en niet alle Aulonocara zijn even sterk.

Aulonocara zijn meer carnivoren, veel Mbuna zijn echte herbivoren die je niet teveel diepvries mag geven. Je kunt ze overigens vaak wel voeren met vlokvoer. Als je een mix maakt van bijvoorbeeld krill vlokken en spirulinavlokken gaat het vaak wel redelijk goed. Dan alleen spaarzaam voeren met het levend of diepvries voer.

De strikt herbivore soorten hebben een veel langer darmkanaal dan de carnivoren (om toch het lastig verteerbare groenvoer te kunnen verteren). Bij teveel en te vet levend of diepvriesvoer gaat dat rotten in het darmkanaal waardoor de vis ziek kan worden.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Denk dat het inderdaad de Mbuna gaat worden. Als bv herbivore bij carnivoren zitten gaat dat dan fout bij het voederen of zoeken ze zelf hun eigen voer uit
 
Malawi eten alles wat voor hun neus komt. Je moet er dus rekening mee houden wat je geeft.....Nooit tubifex, heel spaarzaam rode of witte mug en fijngehakte garnalen. Artemia, krill etc. spaarzaam. Verder afwisselend vlokvoer als krill en spirulina, gemengd voer. Als het hoofdvoer bestaat uit vlokken of granulaat met daarin groenvoer dan gaat het meestal wel goed.
 
Malawi eten alles wat voor hun neus komt. Je moet er dus rekening mee houden wat je geeft.....Nooit tubifex, heel spaarzaam rode of witte mug en fijngehakte garnalen. Artemia, krill etc. spaarzaam. Verder afwisselend vlokvoer als krill en spirulina, gemengd voer. Als het hoofdvoer bestaat uit vlokken of granulaat met daarin groenvoer dan gaat het meestal wel goed.
Ik voer mijn manen en andere momenteel ook oa granulaat van dr Basleer, dus dat kan ik blijven voeren.
 
Hout is niet meteen gewenst, zeker hout wat veel looizuren afgeeft kunnen Malawi's slecht op reageren.
maar heb jij een stuk wat al jaren draait, of van een harde houtsoort zoals Talawa dan zal het in theorie geen problemen moeten geven.

let wel dat Mbuna felle rakkers zijn, zorg dus voor zo min mogelijk scherpe zaken in de bak waar ze zich eventueel aan kunnen bezeren.
 
Hout is niet meteen gewenst, zeker hout wat veel looizuren afgeeft kunnen Malawi's slecht op reageren.
maar heb jij een stuk wat al jaren draait, of van een harde houtsoort zoals Talawa dan zal het in theorie geen problemen moeten geven.

let wel dat Mbuna felle rakkers zijn, zorg dus voor zo min mogelijk scherpe zaken in de bak waar ze zich eventueel aan kunnen bezeren.
Bedankt voor je reactie. Het hout draait idd al jaren en ik zie geen donker verkleuring in mijn water.
Waarschijnlijk worden het alleen maar stenen als het zover is
 
Ik zit wat filmpjes te kijken over de bouw. Hebben jullie ook iets onder de rotsen liggen.
Zat zelf aan noppenfo;ie of piepschuim te denken, want het ois toch een heel gewicht al die stenen
 

Terug
Bovenaan