Wat is er nieuw

Malawivissen

chantal

Member
Lid geworden
17 maart 2025
Leeftijd
26
Zouden we in een 1.20 lange juwelaquarium toekomstig malawisoorten vissen kunnen houden.
We lezen veel over alles qua vissen etc.
Nu is het wel de bedoeling bij ons het aquarium niet omtebouwen.
Dus als het kan deze 3 soorten melanochomis auratus , labeo tumbi west en zo vertikaal demasoni gestreepten.

Zouden we in een 1.20 lange juwelaquarium toekomstig malawisoorten vissen kunnen houden.
We lezen veel over alles qua vissen etc.
Nu is het wel de bedoeling bij ons het aquarium niet omtebouwen.
Dus als het kan deze 3 soorten melanochomis auratus, labeo tumbi west en zo vertikaal demasoni gestreepten.
Hoe breed en hoe hoog is de bak? Voor m. Auratus zou 1,2 m de minimale hoeveelheid zijn. Liefst wil je groter.

Wat is , labeo tumbi? Ken deze soort niet en volgens mij bestaat ie niet? Als het gaat om labeo soorten lijkt mij dit een gekke combinatie met malawis. Ook zijn beide soorten aggresief dus ik zou het afraden.

Voor demasoni is 1.2m ook het minimale.

De vis heet labeotropheus trewavasae. Met een leuk kopje.
Zijn echt schitterend zo te zien.

Wat is , labeo tumbi? Ken deze soort niet en volgens mij bestaat ie niet? Als het gaat om labeo soorten lijkt mij dit een gekke combinatie met malawis. Ook zijn beide soorten aggresief dus ik zou het afraden.
1742399845707.jpeg

Zijn de soorten melanochromis maigano of johani nog mogelijk?
In 1.20 aquarium samen in de toekomst?

Hoe groot is je bak nou precies? Ik zou gewoon beginnen met 1 soort of 2. Zorg wel voor het juiste verdeling man /vrouw. En dan hierbij langzaam toevoegen. Dan kan je zelf het beste bepalen wat wel kan en wat niet. Ieder gedrag van elke vis is weer anders.
Ik denk wel dat 4 mannen bijvoorbeeld te veel agressie is in je bak.

Hoe groot is je bak nou precies?
Ga er maar gevoeglijk van uit dan dat hier gaat om een Juwel Rio 121 x 66 x51cm 300L 😉

We hebben vandaag bij verduin cichlids naar de malawies gekeken zo mooi!
Het wordt nu wel een juwel Rio 450 dus nog iets groter.
Het word een mbunasoorten aquarium met heel veel stenen.
Veel mooie soorten keuze, wel houden we er dan drie die niet op elkaar lijken, als het aquarium dan in een evenwicht is.

We krijgen gratis +/- zo'n 200kg grijze breuksteen de bak komt woensdag geleverd.

Het aquarium is met zwartgeschilderde achter en zijwanden op zijn plek.
Voor zoals het er nu uitziet, overleggen we nog om er aan de andere zijde een tweede juwelfilter in te plakken.

Is een buitenfilter geen optie?

b.v. Een Oase Biomaster 2 Thermo 850 zou hier geen overbodige luxe zijn.

We gaan er definitief een tweede juwelfilter bij inlijmen dat ziet er mooier uit dan een pot met slangen en buizen erbij.
De juwel 1000l.p.h pompen kunnen later nog vervangen worden door twee keer 1500l.p.h.
Met zoveel sponsen en evt ooit andere substraatvulling mogelijkheden mag het wel voldoende worden.
Ik heb al gezien dat er nog veel meer grote rotsen inpassen.

Hoezo ziet een binnenfilter er mooier uit dan een buitenfilter (erbij)? Die zet je toch onder het aquarium in de kast?

De binnenfilters vormen dan samen met de zwarte achtergrond een rustig geheel.
Met nog meer rotsen in het aquarium, opgestapeld tegen de filters en over een paar weken of maand eindelijk malawies erin.

• Leuk
Waarderingen: Ro
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan