Manadobodem op zijn plek houden

  • Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum

F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb een manadobodem en voornamelijk cichliden

Nu zit ik met een heel ijverige papegaaicichlide die constant mijn bodem uitgraaft en tegen de voorruit legt, waardoor daar een laag van 15cm+ tegenaan komt te staan.

Ik wil dit een beetje afremmen, door her en der ook wat stenen de plaatsen zodat mijn plantenwortels niet helemaal worden uitgegraven.

Nu zat ik te denken aan rood lavasteen om en nabij de maten ~8-16 cm, wat mooi matcht met de manado, echter kan ik dit nergens vinden in normale hoeveelheden. Online kun je het bestellen maar dan gaat het met minimaal 500 kilo. Wil je minder, dan koop je per stuk en betaal je de hoofdprijs.

Iemand enig idee of je in de buurt van Zwolle (Wezep) een dergelijke steen kan vinden. Ik ben al bij de Hornbach geweest en diverse aquariumzaken, maar nergens kan ik dit vinden.

Alvast dank :)
 
Yup, ik heb gwn grindroosters erin gelegd.
Zijn te krijgen bij de hornbach en heb ze laatst gezien bij de Ranzijn dacht ik.

Maar zelfs met die roosters kunnen de vissen je planten uitgraven..
Het is met de roosters een kwestie van de aanhouder wint, op een gegeven moment heeft de plant genoeg geworteld om te blijven staan in de bodem en kunnen ze graven wat ze willen
 
Ik had vroeger een rif in mijn cichliden bak.
Breed uitlopend .
Vanaf een cm of 10 vanaf de bodem naar boven was 40 cm en konden de vissen gewoon vrij zwemmen maar onder die 10cm lagen stenen tegen het graven.
Mijn bak was 150 ×60×60 nu moet je wel een vrij diepe bak hebben om dat zo te kunnen maken anders kunnen je vissen niet meer normaal zwemmen.

Als je hier en daar een steen neerlegt zullen ze op een ander plekje gaan graven en dat heeft dus niet veel nut.

Ik gebruikte trouwens wit kalk steen om de ph iets te verhogen. Dat gaf eennheel mooi effect met 2 ultra witte lampen.
 
Bedankt voor de antwoorden !

Een stapel lavastenen wil ik er sowieso nog wel bij hebben, als schuilplaats is het ook ideaal.
Mocht iemand daar nog wat voor weten hoor ik het wel :)
 
Vaak is lavasteen bij een tuincentrum te verkrijgen.
 
Lavasteen is ook vrij goedkoop in vergelijking met kalksteen. Of andere stenen. En voor en cichlidenbak prima te doen
 
Ja of bij je lokale steenboer. Wij hebben er een om de hoek. Die verkoopt allemaal bestrating en sierstenen. Ik ben daar eens wat gaan halen en kreeg dat voor een vriendenprijs mee. Het gaat maar over 10 stenen vaak.

Daar hadden ze ook allemaal bakken met lavasteen. Dit was een klap goedkoper dan het tuincentrum .
 
Niet om het een of ander hoor maar graven is juist het "natuurlijk" gedrag van deze vissen.

En een mooie plantenbak icm dit soort vissen is nou niet bepaald makkelijk te realiseren.
 
Opzich, ik heb geen plantenbak zoals @martinez of als @benvo maar die grindroosters hebben aardig wat frustraties en planten gescheeld..
Ik heb zelf niet het idee dat het natuurlijke gedrag van mijn geophagus echt word geremd, ze worden alleen beperkt in de diepte waarop ze kunnen graven omdat de bek niet in het rooster past.
Stenen worden hier trouwens gewoon netjes uitgegraven....
 
@tuinkabouter: heb je eigenlijk geen last van (of schrik voor) dode/rotte plekken in de bodem doordat het rooster de doorstroming in de bodem bemoeilijkt/beperkt?
Bedekt het rooster het totale bodemoppervlak eigenlijk?

@Ferry Heibrink: kan je niet proberen om de planten, die met de wortels in de bodem moeten, te verzwaren met een steen. Dus een stuk lava (of een stuk leisteen) op de bodem, de wortels hieraan bevestigen en dan pas bodemmateriaal erover zodat de planten sowieso beneden blijven ongeacht het gegraaf?

En voor de rest zou je specifieke planten kunnen kiezen zoals Anubias-soortjes, (Java)varen, Bucephalandra's, ... Dus planten die je sowieso opbindt of aan hardscape bevestigt. Als je dan alles strategisch plaatst kunnen je vissen graven zonder gevaar op drijvende planten en moet je gewoon nu en dan je bodem effenen...

Of je kan effectief (al dan niet plaatselijk) dergelijk rooster gebruiken ook natuurlijk zodat de vissen niet (overal) ongestoord de bak kunnen rescapen.
 
Nee, overal waar geen planten staan en waar ze gwn bij kunnen word de bodem fanatiek om gewoeld.
En voor de rest heb ik ooit eens slakken uit gezet die wel in de roosters passen en ook lekker graven.
 
Is het gelukt?


Ik heb een klein vermoeden dat je zaterdag in Enschede alle lavasteen hebt opgekocht (vermoeden, kan we ook helemaal naast zitten):juggle:;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Is het gelukt?


Ik heb een klein vermoeden dat je zaterdag in Enschede alle lavasteen hebt opgekocht (vermoeden, kan we ook helemaal naast zitten):juggle:;)

Dat vermoeden is juist :) ze hadden nog ongeveer 30 kilogram. Dat heb ik allemaal meegenomen. Letterlijk eigenlijk, want ik had nog veel meer spullen gekocht voornamelijk onderhoudsspul, co2 e.d..

Kwam er later pas achter dat ze die stenen helemaal niet hebben aangeslagen op de kassa ondanks dat ik er nog flink over onderhandeld had :p

Is sowieso wel de laatste keer dat ik in Enschede kom, want mijn vermoeden werd bevestigd, ze willen alle mensen die langskomen en die niet meteen van plan zijn wat te kopen gaan weren. Nu koop is sowieso altijd wel wat, maar dat is volledig tegen mijn principes. Willen ze dan een portier aan de deur gaan zetten ??

Heb overigens gezien dat de papegaaicicliden zich niet zoveel aanrekken van de stenen. Ze zijn gewoon nog verder naar voren gekomen en graven daar vrolijk verder. Het gevolg is dat de manadobodem nu nóg hoger tegen de achterwand aan staat.

Ik ga hier voorlopig alleen even niets aan doen, want mijn Herossen hebben een flinke portie eieren tegen de achterwand aan gelegd. Deze wil ik niet verstoren. Daarnaast als een volwassen heros aanvalt naar je hand, dat voel je wel! En straks gooi je van de schrikreactie de stenen door de ruit van je aquarium aan, zit ik niet op te wachten :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan