Als je je bodem goed opbouwt kan je ook daar stoffen in opslaan. Zoals de molm die naar beneden zakt tussen het grind (tenzei je dat schoonmaakt ivm overbevuiling) --> ik heb bare bottom, ik haal alleen de poepslierten, dode blaadjes en niet opgegeten eitjes weg. Hier en daar zit een heel dun bruin laagje op de bodem, heb dat wel es weggehaald omdat ik dacht dat niet fris was voor de vissen, maar dan laat ik dat gewoon zitten?
Dat bruine laagje is gemaakt van allerlij bacteriën en algen. Ik neem aan dat je geen planten hebt? Je zou dwijfplanten kunnen gebruiken zoals hoornblad of waterpest wat ook drijvend goed groeit. Dan halen zij voordeel weg van de alg
Tegelijkertijd kan je het laagje dan laten zitten en wat minder te bang te hoeven zijn voor alg. Ik heb wel eens gezien hoe dat er uit kan zien en bij sluiers kan het wat extremer worden dan bij kleinere vissen.
Je moet ne voorstellen dat het water een levend organisme is wat balans zoekt. En omdat je voert verstoor je balans. Er komt een druk op het water waar organismes op reageren. Ze willen het voedsel gebruiken als eigen voedselbron met als oog op vermedigvuldigen. En gaan dan in een laagje zitten waar ze aanhechting vinden.
Dit vermedigvuldigen moeten wij in de hand houden en te is nooit goed. Zn laagje is nuttig. Maar een laagje op een lege bodem is heel anders dan een laagje grindbodem. Wat ook weer heel anders is dan een bodem die opgebouwd is met lagen en voedingsstoffen.
Als ik jou was zou ik het lekker schoon blijven houden. Misschien de bodem niet of wat kinder maar in iedergeval de ruiten. Want met zn setup moet je het water gewoon schoon houden daar is geen ontkomen aan. Er is (bijna) geen ruimte voor afval.
begrijp ik niet. ik dacht dat snelgroeiende planten goed zijn en je ze dus niet af zou moeten snoeien, omdat ze voor zuurstof zorgen?
Een plant groeit, en deze groeit harder als hij meer licht krijgt. Een hardgroeiende plant geeft meer zuurstof.
Als je zo veel planten hebt dat ze elkaar afdekken dan verliezen ze hun snelgroeiende eigenschap omdat licht en verstikking de beperkende factor is
Zoals in nn garnalen bak (zie foto, sorry voor de rommel, elke dag een feestje daar😂)
Toen er weinig in zat groeide de hoornblad 2cm per dag. Als die dat altijd was blijven doen dan was het nu uit het aquarium aan het uit puilen.
Als ik het zou snoei haal ik de stoffen uit het water en geef ik de plant weer nieuwe ruimte om harder te groeien. En de fotosynthese is het moment dat de plant zuurstof maakt. Als hij licht als brandstof kan gebruiken om co2 om te zetten in suiker en zuurstof overhoud om af te geven.
Een plant kan een heel klein beetje energie op slaan met behulp van fosfaten maar dat is niet genoeg om de schaduw te overtreffen.