Manifold design


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo allemaal!

Ik ben bezig met het plannen van een hillstream biotoop, zie mijn topic: Hillstream plannen. Om een goede flow te krijgen in het aquarium, die ook nog eens eenrichting is, wil ik een manifold design toepassen in mijn aquarium. Hiervoor heb ik wat plannen getekend, maar daarover heb ik nog wel wat vragen. Voor degene die het manifold design niet kennen: Manifold design.

Aan de hand van dat artikel heb ik zelf een tekening gemaakt voor het systeem. Ik wil PVC drukbuizen gebruiken, die een werkdruk van 16bar aankunnen. Deze PVC buizen zijn daarnaast ook KIWA gekeurd, wat als het goed is betekent dat er na verloop van tijd geen schadelijke stoffen vrij komen uit de buizen. Dus veilig voor het aquarium. Diameter van de PVC buizen is nog niet bekend, ik wil eerst even twee pompjes kopen en daarvan de diameter van bepalen. Zodat ik de buizen daarop kan aanpassen. Nu had ik hierbij al mijn eerste vraag:

- Welke lijm kan ik gebruiken om de PVC buizen aan elkaar te lijmen, wat geen schadelijke stoffen afgeeft aan het aquarium?

Het gehele systeem komt op de bodem te liggen, waar tussen eggcrates worden gelegd, even hoog als de buizen, zodat stenen niet te zwaar op de buizen steunen. Aan de ene kant is dan mijn inflow en aan de andere kant de outflow. Voor de outflow kant wil ik twee stille pompjes gebruiken. Daarnaast zal er ook nog een externe filter aangesloten worden voor de bacterie cultuur. Deze zal een outflow hebben in de vorm van een spray bar, om zo een gelijke flow te krijgen. Omdat mijn bak niet super groot is, is er een grote kans dat water tegen de zijkant aan knalt en weer terug kaatst bij sterke stromingen. Daarom staan aan die kant de inlaten van die twee pompen. Ik wil echter die terugkaatsing van het water minimaliseren, en ik vraag me af welk design daar het beste voor is:

Plan A:
IMG_20201217_132922.jpg

In dit systeem heb ik voor de inlaat twee punten met filtersponzen.
IMG_20201217_132909 (1).jpg

En in dit plan dus 4 filtersponzen, die of onderling gekoppeld (2) zitten, of los van elkaar zitten (1)

Ik ben bang dat bij plan A het water te veel weerkaatst en je daardoor te veel wervelingen in het water krijgt. Maar bij plan B twijfel ik of het nut heeft om zoveel inlaat punten te hebben, niet dat ik ergens onderdruk of overdruk in het systeem creëer. En als ik plan B doe, kies ik dan voor onderling gekoppeld of los van elkaar. Wat is jullie mening hierover? Of ervaringen hier mee?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Anke
 
Met 2 sponsjes als inlaat zal je niet vet veel debiet kunnen steken.

Als ik me goed herinner wordt dit maar een klein bakje. Waarom steek je dan geen zware potfilter? een fx6 oid.
Geen gedoe met buizen oid.
 
Met 2 sponsjes als inlaat zal je niet vet veel debiet kunnen steken.

Als ik me goed herinner wordt dit maar een klein bakje. Waarom steek je dan geen zware potfilter? een fx6 oid.
Geen gedoe met buizen oid.

De bak is 90x45x60, waterniveau zal rond de 30/40cm liggen. Er komt een Oase Biomaster 850 aan. Maar aangezien ik serieuze stroming nodig heb, wil ik wel graag een extra pomp hebben. Daarnaast past de fx6 niet in mijn kast haha
 
Laatst bewerkt:
Als je deze plannen zo uitvoert dan blijft er maar 75 tot 70cm vrij op de boedem.

Dat wordt wel heelveel techniek in het zicht en opoffering aan zwemruimte.
 
Ik zou gaan voor de versie met 4 inlaten en deze proberen te verstoppen tussen de stenen.

eggcrate is Opzich niet nodig om de druk van de buizen te houden, die kunnen wel wat meer hebben dan die steentjes.
Je meubel bezwijkt eerder dan een pvc buis denk ik zo.
 
De bak is 90x45x60, waterniveau zal rond de 30/40cm liggen. Er komt een Oase Biomaster 850 aan. Maar aangezien ik serieuze stroming nodig heb, wil ik wel graag een extra pomp hebben. Daarnaast past de fx6 niet in mijn kast haha
Als ik het zo wat bereken zal er aller max 150 liter water in je bakje zitten (en dit is dan nog zonder stenen, buizen enz enz gerekend)
De stroming die je nodig hebt haal je heel vlot met enkel een deftige potfilter.
 
Als je deze plannen zo uitvoert dan blijft er maar 75 tot 70cm vrij op de boedem.

Dat wordt wel heelveel techniek in het zicht en opoffering aan zwemruimte.

Qua zwemruimte denk ik wel dat het meevalt, zijn niet super grote pompen en filtersponzen. Maar inderdaad, wel techniek dat in het zicht staat.

Ik zou gaan voor de versie met 4 inlaten en deze proberen te verstoppen tussen de stenen.

eggcrate is Opzich niet nodig om de druk van de buizen te houden, die kunnen wel wat meer hebben dan die steentjes.
Je meubel bezwijkt eerder dan een pvc buis denk ik zo.
Ik zou inderdaad sowieso proberen alles te verstoppen, zodat het niet in het zicht is.
Egg crate was niet alleen voor de buizen, maar ook om de druk van de stenen te verspreiden zodat het niet direct op het glas zit. En wat betreft het meubel, er wordt een nieuw meubel gebouwd, speciaal voor dit aquarium, dus hopelijk komt dat goed haha

Als ik het zo wat bereken zal er aller max 150 liter water in je bakje zitten (en dit is dan nog zonder stenen, buizen enz enz gerekend)
De stroming die je nodig hebt haal je heel vlot met enkel een deftige potfilter.
Hmm, verlies je niet heel veel stroming van een potfilter doordat de potfilter lager staat, vervuiling etc? Een manifold design kan ik altijd aanleggen, maar als het niet nodig is kan ik het altijd afsluiten. Maar als blijkt dat een potfilter niet genoeg is, is het lastig om dan nog een opvoerpompje extra aan te sluiten ivm stromingsrichting. Daarmee zit ik een beetje in dubio.
 
Qua zwemruimte denk ik wel dat het meevalt, zijn niet super grote pompen en filtersponzen. Maar inderdaad, wel techniek dat in het zicht staat.


Ik zou inderdaad sowieso proberen alles te verstoppen, zodat het niet in het zicht is.
Egg crate was niet alleen voor de buizen, maar ook om de druk van de stenen te verspreiden zodat het niet direct op het glas zit. En wat betreft het meubel, er wordt een nieuw meubel gebouwd, speciaal voor dit aquarium, dus hopelijk komt dat goed haha


Hmm, verlies je niet heel veel stroming van een potfilter doordat de potfilter lager staat, vervuiling etc? Een manifold design kan ik altijd aanleggen, maar als het niet nodig is kan ik het altijd afsluiten. Maar als blijkt dat een potfilter niet genoeg is, is het lastig om dan nog een opvoerpompje extra aan te sluiten ivm stromingsrichting. Daarmee zit ik een beetje in dubio.
Het meubel was meer als indicatie hoe sterk pvc buizen zijn.
Eggcrate of iets zou ik ook toepassen als ik stenen op m’n bodem zou leggen ;)
Enige nadeel is dat je er sediment in kan krijgen wat je er niet makkelijk uit krijgt met onderhoud.
Maar met wat slakken moet dat weinig problemen opleveren
 
Qua zwemruimte denk ik wel dat het meevalt, zijn niet super grote pompen en filtersponzen. Maar inderdaad, wel techniek dat in het zicht staat.


Ik zou inderdaad sowieso proberen alles te verstoppen, zodat het niet in het zicht is.
Egg crate was niet alleen voor de buizen, maar ook om de druk van de stenen te verspreiden zodat het niet direct op het glas zit. En wat betreft het meubel, er wordt een nieuw meubel gebouwd, speciaal voor dit aquarium, dus hopelijk komt dat goed haha


Hmm, verlies je niet heel veel stroming van een potfilter doordat de potfilter lager staat, vervuiling etc? Een manifold design kan ik altijd aanleggen, maar als het niet nodig is kan ik het altijd afsluiten. Maar als blijkt dat een potfilter niet genoeg is, is het lastig om dan nog een opvoerpompje extra aan te sluiten ivm stromingsrichting. Daarmee zit ik een beetje in dubio.
De eheim classic 1500xxl heeft een debiet van 2400lph met een opvoerhoogte van 2,7meter...Dan mag je nog wat verliezen ;)
Maar er is ook een keerzijde.
Met een verbruik van 65w is ie niet zuinig te noemen.

Als je dan toch een kast moet maken, speciaal voor het aquarium, waarom bouw je dan alles niet extern?
 
Het meubel was meer als indicatie hoe sterk pvc buizen zijn.
Eggcrate of iets zou ik ook toepassen als ik stenen op m’n bodem zou leggen ;)
Enige nadeel is dat je er sediment in kan krijgen wat je er niet makkelijk uit krijgt met onderhoud.
Maar met wat slakken moet dat weinig problemen opleveren
Goed punt van dat sediment, zal zorgen dat er wat slakken zijn

De eheim classic 1500xxl heeft een debiet van 2400lph met een opvoerhoogte van 2,7meter...Dan mag je nog wat verliezen ;)
Maar er is ook een keerzijde.
Met een verbruik van 65w is ie niet zuinig te noemen.

Als je dan toch een kast moet maken, speciaal voor het aquarium, waarom bouw je dan alles niet extern?
Oeff.. 65w is wel veel. Ik ga maar eens kijken naar de mogelijkheden. De kast zelf wordt niet heel hoog (40-50cm ongeveer). Dat maakt het heel moeilijk om alles in te bouwen. Maar kan wel even kijken naar wat de mogelijkheden zijn. Vind het fijn om twee uitlaten te hebben, dan kan ik nog een beetje spelen met de stroming.
 
Ik heb jaren geleden een waaierhand aquarium gehad en heb ook zo'n manifold design overwogen en zelf een probeersel gemaakt maar ik heb er vanaf gezien omdat het visueel zo veel plek innam.

Ik heb toen met simpele stromingspompje gewerkt, maar als ik het overnieuw zou doen dan koos ik zonder twijfel voor een dubbele bodem.

Op dit formaat bak valt dat volgens mij relatief makkelijk zelf te doen met wat acryl of glas als je handig bent . Het voordeel is ook dat je kan werken met een stromingspomp met een variable stand wat me ook wel natuurlijk lijkt en vooral dat je geen flow verliest door intake sponzen.

Dit filmpje al gezien?
 
Ik heb jaren geleden een waaierhand aquarium gehad en heb ook zo'n manifold design overwogen en zelf een probeersel gemaakt maar ik heb er vanaf gezien omdat het visueel zo veel plek innam.

Ik heb toen met simpele stromingspompje gewerkt, maar als ik het overnieuw zou doen dan koos ik zonder twijfel voor een dubbele bodem.

Op dit formaat bak valt dat volgens mij relatief makkelijk zelf te doen met wat acryl of glas als je handig bent . Het voordeel is ook dat je kan werken met een stromingspomp met een variable stand wat me ook wel natuurlijk lijkt en vooral dat je geen flow verliest door intake sponzen.

Dit filmpje al gezien?

Ik heb er wel over nagedacht inderdaad. Filmpje had ik ook al bekeken :) Vind het ook een gaaf concept. Ik vind het van de voorkant nogal lelijk haha. Ik koop ook een vrij duur aquarium, als je die dubbele bodem eruit haalt krijg je dan niet residuen op het glas dat je er nooit meer afkrijgt? Ik wil namelijk, zodra ik een koophuis heb, uiteindelijk een grotere hillstream maken. En dan dat deze 90cm mijn 60cm vervangt, dus dan moet die dubbele bodem eruit
 
Maar met een groot extern filter zou je toch een de uitstroom zo kunnen maken dat je een hele wand bedekt met meerdere spraybars?
Dan heb je in principe ook alle stroming 1 kant op, mits je de inlaat tegenover de uitstroom hangt
 
Maar met een groot extern filter zou je toch een de uitstroom zo kunnen maken dat je een hele wand bedekt met meerdere spraybars?
Dan heb je in principe ook alle stroming 1 kant op, mits je de inlaat tegenover de uitstroom hangt
Ja, dat zou ook kunnen werken misschien.

Ik heb jaren geleden een waaierhand aquarium gehad en heb ook zo'n manifold design overwogen en zelf een probeersel gemaakt maar ik heb er vanaf gezien omdat het visueel zo veel plek innam.
Ik heb toen met simpele stromingspompje gewerkt, maar als ik het overnieuw zou doen dan koos ik zonder twijfel voor een dubbele bodem.

Op dit formaat bak valt dat volgens mij relatief makkelijk zelf te doen met wat acryl of glas als je handig bent . Het voordeel is ook dat je kan werken met een stromingspomp met een variable stand wat me ook wel natuurlijk lijkt en vooral dat je geen flow verliest door intake sponzen.

Dit filmpje al gezien?

Om nog heel even terug te komen op het dubbele bodem idee, hoe groot zouden die openingen aan de zijkant moeten zijn. Iets van 5cm? 10cm? 10cm verlies je natuurlijk heel veel bodem. Maar goed, bij het manifold systeem verlies je ook veel ruimte.

Gelukkig wordt mijn aquarium pas over twee maand, kan ik hier nog even goed over nadenken haha

Ik denk wel dat zo`n false bottom, ook qua voedselstroom voor de waaierhandjes beter is. Dan wordt het voedsel niet meteen opgenomen door sponzen.
 
Idee voor een dubbele bodem? 5cm brede ruimtes aan de zijkanten. 80cm bodemruimte, vind ik opzich prima

IMG_20201218_174749__01.jpg


Maar ik denk ook nog steeds na over een grote potfilter
 
De vraag is natuurlijk of het zin heeft om voor een tijdelijke bak zo'n dubbele bodem of manifold te maken zin heeft?
De Oase 850 waar je het over had, heeft een flow van zo'n 1500 lph dat is natuurlijk ook niet weinig natuurlijk voor dit formaat bak.
Dat kan je eventueel nog een stromingspompje toevoegen wanneer dat toch niet genoeg blijkt, al verlies je dan wel de lineaire flow.

Ik denk wel dat zo`n false bottom, ook qua voedselstroom voor de waaierhandjes beter is. Dan wordt het voedsel niet meteen opgenomen door sponzen.
Zeker bij stofvoer voor waaiers lijkt me zo'n dubbele bodem wel interessanter inderdaad, hoe langer het in de bak rondgaat hoe beter.
Je zou die dubbele bodem kunnen wegstoppen vooraan met plakfolie of aan het meubel een lijst te voorzien dan hoef je daar niet heel de tijd op te kijken.

Voor de stomingspomp zou ik eens kijken naar de maxspect gyre pompen of jecod/Jebao CP pompen.
Die zijn best compact, en zorgen voor een brede lineaire stroming, de hoogte van je dubbele bodem en ook de breedte van je rooster zou ik daarop baseren.
 
De vraag is natuurlijk of het zin heeft om voor een tijdelijke bak zo'n dubbele bodem of manifold te maken zin heeft?
De Oase 850 waar je het over had, heeft een flow van zo'n 1500 lph dat is natuurlijk ook niet weinig natuurlijk voor dit formaat bak.
Dat kan je eventueel nog een stromingspompje toevoegen wanneer dat toch niet genoeg blijkt, al verlies je dan wel de lineaire flow.


Zeker bij stofvoer voor waaiers lijkt me zo'n dubbele bodem wel interessanter inderdaad, hoe langer het in de bak rondgaat hoe beter.
Je zou die dubbele bodem kunnen wegstoppen vooraan met plakfolie of aan het meubel een lijst te voorzien dan hoef je daar niet heel de tijd op te kijken.

Voor de stomingspomp zou ik eens kijken naar de maxspect gyre pompen of jecod/Jebao CP pompen.
Die zijn best compact, en zorgen voor een brede lineaire stroming, de hoogte van je dubbele bodem en ook de breedte van je rooster zou ik daarop baseren.

Tijdelijk is in dit geval 1-2 jaar. Dus niet heel tijdelijk. En wel mooie manier om te kijken of dit systeem wat is voor wat groter later.
En inderdaad, zou dan de dubbele bodem wegstoppen onder het hout van het kastje. Dan is die niet zichtbaar. Ik wil wel graag het optimale voor de visjes hebben, dus ook qua stroming. En waaierhandjes is wel echt een must haha.

Goed punt om eerst pompjes te kopen en daar alles op te baseren.
 
Het grote probleem met een dubbele bodem en een bakdiepe uitstroom is dat je gigantisch veel stroming moet steken om enig effect te hebben. Met een pomp van 3000lph ga je quasi stilstaand water hebben. (probeer maar eens te blazen met je mond open, zelfde effect)
 
Het grote probleem met een dubbele bodem en een bakdiepe uitstroom is dat je gigantisch veel stroming moet steken om enig effect te hebben. Met een pomp van 3000lph ga je quasi stilstaand water hebben. (probeer maar eens te blazen met je mond open, zelfde effect)
Goed punt. Neem ik mee in de overwegingen :)
 
Het probleem met zo'n manifold systeem lijkt me de spons aanzuiging, dat lijkt me behoorlijk onderhoudsintensief.
Door de spons wordt de flow van mijn aquael turbo (500ph) bijvoorbeeld na een week of 2 toch een heel stuk minder en dat is dan nog zonder stofvoer.
Als je geen kleine bewoners plant dan kan je natuurlijk korfjes gebruiken of misschien werken shrimpguards ook wel, dan verlies je niet zo snel de flow.

voor zo'n dubbele bodem zal je inderdaad wel een stuk hoger moeten gaan in flow en waarschijnlijk ook wel wattage.
Maar het lijkt me onderhoudsvriendelijker op langere termijn en visueel mooier, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Als je kijkt naar een wavemaker als dit dan kan je er 15 000lph doorpompen (al verbruik je dan ook al wel weer 45w)
Een jebao SCP 120 verbruikt zo'n 40w en geeft rond de 16 000lph en de SCP 150 (55w) rond de 25 000 lph lees ik online.
 
Het probleem met zo'n manifold systeem lijkt me de spons aanzuiging, dat lijkt me behoorlijk onderhoudsintensief.
Door de spons wordt de flow van mijn aquael turbo (500ph) bijvoorbeeld na een week of 2 toch een heel stuk minder en dat is dan nog zonder stofvoer.
Als je geen kleine bewoners plant dan kan je natuurlijk korfjes gebruiken of misschien werken shrimpguards ook wel, dan verlies je niet zo snel de flow.

voor zo'n dubbele bodem zal je inderdaad wel een stuk hoger moeten gaan in flow en waarschijnlijk ook wel wattage.
Maar het lijkt me onderhoudsvriendelijker op langere termijn en visueel mooier, maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Als je kijkt naar een wavemaker als dit dan kan je er 15 000lph doorpompen (al verbruik je dan ook al wel weer 45w)
Een jebao SCP 120 verbruikt zo'n 40w en geeft rond de 16 000lph en de SCP 150 (55w) rond de 25 000 lph lees ik online.

Ja, die sponzen vind ik wel storend in het beeld. En het probleem dat sponzen meer onderhoud geeft hoor ik wel vaker inderdaad. Verstopt gauw.

Die van je filmpje heeft er een Jebao CP55 opstaan, 20.000 liter/uur. Maar natuurlijk wel los af te stellen. Wel duur, maar wel goede investering zeker met het oog op een toekomstige grotere hillstream.
 
Ipv een dubbele bodem zou je ook de bak kunnen boren en inlaat en uitlaat roosters erin maken voor de in en uitlaat en dan werken met een groot extern filter.
Als je dan wat anders wilt hoef je enkel de gaten te dichten
 
Ipv een dubbele bodem zou je ook de bak kunnen boren en inlaat en uitlaat roosters erin maken voor de in en uitlaat en dan werken met een groot extern filter.
Als je dan wat anders wilt hoef je enkel de gaten te dichten

Dat vind ik wel een beetje spannend haha. Heb wel filmpjes gezien waarbij dat allemaal misging
 
Laat je de bak boren door de bouwer :p
Anyhow, ik heb zat inspiratie voor een nieuw project xD
 
Welke lijm kan ik gebruiken om de PVC buizen aan elkaar te lijmen, wat geen schadelijke stoffen afgeeft aan het aquarium?
(Om hier ook nog maar antwoord op te geven.) Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, zolang je het maar de tijd geeft om goed uit te harden en het geheel daarna buiten de bak even doorspoelt. Droogtijd is per potje/tube verschillend, maar met 24 u zit je altijd wel goed. Zelf vind ik dit een fijne:

Is niet de goedkoopste, maar door de hersluitbare tube voor langere tijd / meerdere projecten te gebruiken. Tevens goed spleetvullend dus je krijgt je onderdelen altijd wel op elkaar. Verder hoef je niet per se te werken met een kwastje. Gewoon met de kop van de tube de boel een beetje uitsmeren.

Ben benieuwd hoe je het systeem gaat vormgeven. :)
 
Iedereen super bedankt voor de antwoorden en het meedenken! Ik ga in mijn vakantie maar eens nadenken hoe ik het ga vormgeven :)
 

Terug
Bovenaan