Wat is er nieuw

Mannelijke gup zwemt 'waggelend".

TeunDok

Member
Lid geworden
6 juni 2021
Leeftijd
22
Hi, mijn vis van ± 3 maanden oud zwemt raar. Het lijkt net alsof hij waggelend zwemt. Ik heb eergisteren mijn aquarium verschoont. (eerst alle dieren in een ander aquarium met water uit het normale aquarium gedaan). Toen heb ik het hele aquarium verschoond, en dus nieuw water erin gedaan, incl. neutraliserende stoffen, bacteriestarters en plantenvoeding. De rest van mijn vissen (5 andere guppen, 5 neotetra's, 2 grondvissen en 4 garnalen) gaat het allemaal goed, volgens mij zijn de 4 vrouwelijke guppen allemaal zwanger haha. Ik weet niet zo goed wat ik nu met die ene gup moet doen. Mijn temperatuur is 26-28 graden. Het is een 60L aquarium. groet Teun

Iemand enig idee wat ik met de gup moet doen, en hoe ik dit op kan lossen?

temperatuur is voor guppen wel erg hoog. Waarom grote schoonmaak?

vis liefst apart zetten en andere vissen goed in de gaten houden

hier een filmpje van hoe hij zwemt. Hij blijft redelijk hoog in het aquarium en voert niet zoveel uit.

Bijlagen

• IMG_4929.MOV
    10.2 MB
vis liefst apart zetten en andere vissen goed in de gaten houden
Dank voor je hulp. Ik zal eerst de temperatuur veranderen naar 20 graden en dan zie ik het weer. Dankuwel!

Dank voor je hulp. Ik zal eerst de temperatuur veranderen naar 20 graden en dan zie ik het weer. Dankuwel!
Of eerst even 22 graden

Hi, mijn vis van ± 3 maanden oud zwemt raar. Het lijkt net alsof hij waggelend zwemt. Ik heb eergisteren mijn aquarium verschoont. (eerst alle dieren in een ander aquarium met water uit het normale aquarium gedaan). Toen heb ik het hele aquarium verschoond, en dus nieuw water erin gedaan, incl. neutraliserende stoffen, bacteriestarters en plantenvoeding. De rest van mijn vissen (5 andere guppen, 5 neotetra's, 2 grondvissen en 4 garnalen) gaat het allemaal goed, volgens mij zijn de 4 vrouwelijke guppen allemaal zwanger haha. Ik weet niet zo goed wat ik nu met die ene gup moet doen. Mijn temperatuur is 26-28 graden. Het is een 60L aquarium. groet Teun
Wat zijn je waterwaarden na die grote schoonmaak dan?

de laatste foto zie je een gestreept visje, die hebben we al heel lang (2 mannetjes), maar ik weet niet wat voor soort.

Bijlagen

• IMG_4931.JPG
    IMG_4931.JPG
    251.1 KB · Weergaven: 132
  • IMG_4932.JPG
    IMG_4932.JPG
    230.1 KB · Weergaven: 129
  • IMG_4933.JPG
    IMG_4933.JPG
    174.1 KB · Weergaven: 140
  • IMG_4934.JPG
    IMG_4934.JPG
    190.1 KB · Weergaven: 134
Wat zijn je waterwaarden na die grote schoonmaak dan?
geen idee, is dat nodig bij een aquarium dat we al lang hebben? dacht alleen bij een nieuw aquarium met nieuwe filter enzo.

Ik heb trouwens nog wat garnalen geregeld, die komen ergens deze week mee met mijn broer. 3 blue bolt en 5 red sakura. Op internet staat dat die samen kunnen met de andere dieren in mijn aquarium. Klopt dat?

geen idee, is dat nodig bij een aquarium dat we al lang hebben? dacht alleen bij een nieuw aquarium met nieuwe filter enzo.
Naja altijd handig voor de zekerheid. Zeker na een 'grote schoonmaak'.. weet niet precies wat dit inhoud?

Je "grondvissen" zijn corydoras Panda. Deze hoeven ook niet zo warm.

Ik ken alleen die vis met geel en zwarte strepen niet.

Ik heb trouwens nog wat garnalen geregeld, die komen ergens deze week mee met mijn broer. 3 blue bolt en 5 red sakura. Op internet staat dat die samen kunnen met de andere dieren in mijn aquarium. Klopt dat?
Kom je vanzelf achter 😂 (of ze op gegeten worden 😅)

Het is altijd goed om informatie bij de hand te hebben. Anders is het raden of bijvoorbeeld het filter de bak aan kan.

Naja altijd handig voor de zekerheid. Zeker na een 'grote schoonmaak'.. weet niet precies wat dit inhoud?

Je "grondvissen" zijn corydoras Panda. Deze hoeven ook niet zo warm.

Ik ken alleen die vis met geel en zwarte strepen niet.
poe jij weet veel van vissen. Dankjewel! met grote schoonmaak bedoel ik:
1. ander klein aquarium vullen met water uit het normale aquarium, vissen en garnalen erin.
2. aquarium leeggehaald, bodem omgespoeld met kraanwater, slakken weggejast in de wc.
3. planten en stenen schoon gespoeld met kraanwater.
4. alles weer opzetten en aquarium vullen met water.
5. 25 ml Aquasafe, 20 ml PlantaMin, en nog een klein beetje bacteriestart
6. filter en verwarming aan.
7. even 2-3 uur laten staan, wachten tot het er weer helderder uitzag
8. wat CO2 in het aquarium via een bus en een slangetje en een soort plastic ding.
9. vissen met een netje in het aquarium gedaan.

Kom je vanzelf achter 😂 (of ze op gegeten worden 😅)
hahahah, goed experiment

Het is altijd goed om informatie bij de hand te hebben. Anders is het raden of bijvoorbeeld het filter de bak aan kan.
oh die filter is wel goed want we hebben het aquarium al bijna een jaar.

In de bodem zitten normaal enorm veel 'filterbacterien'. Door dit allemaal uit te spoelen kun je dus je hele stabiliteit om zeep helpen..

https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien/
https://www.aquainfo.nl/de-bodem-in...roedplaats voor,weer van die bacteriën leven.
Deze manier van grote schoonmaak zorgt voor veel stress bij je vissen wat niet ten goede komt van de gezondheid.

laatste visje is denk ik een potloodvisje. Verder sluit ik me bij Lizzy aan en denk ik dat je te veel stress bij de vissen veroorzaakt door je te grote schoonmaak. Temperatuur rustig aan wat naar beneden brengen en je verder goed inlezen naar het creëren van goede omstandigheden voor je vissen.

laatste visje is denk ik een potloodvisje. Verder sluit ik me bij Lizzy aan en denk ik dat je te veel stress bij de vissen veroorzaakt door je te grote schoonmaak. Temperatuur rustig aan wat naar beneden brengen en je verder goed inlezen naar het creëren van goede omstandigheden voor je vissen.
Alleszins een Nanostomus soort.
Ik denk de trifasciatus, maar dan wel een dik, misvormd en ongezond exemplaar.

Alleszins een Nanostomus soort.
Ik denk de trifasciatus, maar dan wel een dik, misvormd en ongezond exemplaar.
nou nou rustig aan, ik noem jou ook geen kale visnerd

visje is denk ik een potloodvisje. Verder sluit ik me bij Lizzy aan en denk ik dat je te veel stress bij de vissen veroorzaakt door je te grote schoonmaak. Temperatuur rustig aan wat naar beneden brengen en je verder goed inlezen naar het creëren van goede omstandigheden voor je vissen.
Ik heb de temperatuur wat naar beneden gedaan, en wat CO2 in het aquarium gedaan. Hoe vaak moet ik dit doen? Er ontstaan namelijk wat algen in mijn aquarium volgens mij. ik snap het allemaal niet meer.

Wat voor onderhoud doe je normaal gesproken? Wat aan te raden is, is wekelijks een deel van het water verversen. Hoeveel hangt af van hoe je voert en hoeveel plantenvoeding en welke plantenvoeding je toepast. Maar met z'n 30 tot 50% wekelijks verversen zit je goed en is een grote schoonmaak in principe niet nodig. Ook je filter hoef je niet schoon te maken, alleen als je merkt dat de hoeveelheid stroming vermindert. Dan spoel je je filtermateriaal uit in een emmer aquariumwater, zodat het filtermateriaal wel schoon wordt, maar niet z'n bacterien kwijtraakt.

Wat voor onderhoud doe je normaal gesproken? Wat aan te raden is, is wekelijks een deel van het water verversen. Hoeveel hangt af van hoe je voert en hoeveel plantenvoeding en welke plantenvoeding je toepast. Maar met z'n 30 tot 50% wekelijks verversen zit je goed en is een grote schoonmaak in principe niet nodig. Ook je filter hoef je niet schoon te maken, alleen als je merkt dat de hoeveelheid stroming vermindert. Dan spoel je je filtermateriaal uit in een emmer aquariumwater, zodat het filtermateriaal wel schoon wordt, maar niet z'n bacterien kwijtraakt.
kijk dit bedoel ik. Dankuwel voor het idee!

Ik heb de temperatuur wat naar beneden gedaan, en wat CO2 in het aquarium gedaan. Hoe vaak moet ik dit doen? Er ontstaan namelijk wat algen in mijn aquarium volgens mij. ik snap het allemaal niet meer.

Voeg je 'vloeibare CO2' toe of echte CO2 uit een gasfles?
Vloeibare CO2 is geen CO2, maar een antialgen middel. Daar hou je aan wat op de verpakking staat als je het perse wilt gebruiken.

Uit een gasfles is het de bedoeling dat je dit elke dag doet. Een uur voor het licht aan gaat tot een uur voor het licht uit gaat. Dus gedurende dag voeg je een bepaalde hoeveelheid toe. Lees je vooral in als je er niks meer van snapt! Aangezien je met CO2 wel je vissen kunt vergassen, je kunt dus niet zomaar een onbeperkte hoeveelheid toevoegen!

Om antwoord te geven op je vraag:

Dat visje lijkt op een man die aan het eindje van zijn leven loopt.
En dat zou best kunnen met dat soort hoge temperaturen.
Dan gaat alles wat sneller.
Mannetjes worden zo'n zes maanden, met heel goede verzorging willen ze nog wel eens een jaartje halen.

Het lijkt er op dat je een vroeg bejaarde gup hebt rondzwemmen.
Met een graadje of 20 zijn ze dik tevreden en leven ze doorgaans wat langer.

Voeg je 'vloeibare CO2' toe of echte CO2 uit een gasfles?
Vloeibare CO2 is geen CO2, maar een antialgen middel. Daar hou je aan wat op de verpakking staat als je het perse wilt gebruiken.

Uit een gasfles is het de bedoeling dat je dit elke dag doet. Een uur voor het licht aan gaat tot een uur voor het licht uit gaat. Dus gedurende dag voeg je een bepaalde hoeveelheid toe. Lees je vooral in als je er niks meer van snapt! Aangezien je met CO2 wel je vissen kunt vergassen, je kunt dus niet zomaar een onbeperkte hoeveelheid toevoegen!
Uit de gasfles, idd elke dag, maar wel gematigd!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan