Wat is er nieuw

Mannetje Diamantgourami erg dik!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy1997
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy1997

Guest
Hallo, daar ben ik weer enkel nu met een probleem denk ik.

Mijn mannelijke gourami mannetje is erg dik in de buikwand, maar zijn schubben staan niet open! Kan dit een leveraandoening zijn ofzo? of is het iets anders. Mijn vrouwelijke gourami vrouwtje is niet dik namelijk.

Kenmerken:
Mannetje is dik in buikwand.
Mannetje heeft de normale kleur.
Mannetje eet gewoon normaal.

Mijn gourami man en vrouw zitten tijdelijk in een kleinere aquarium, omdat ik wil gaan kijken of hun kweken.

Ik heb veel plantjes erin en een grote schuilsteen voor als het op gang zou komen.

Is mijn mannetje ziek? heeft ie iets met zijn lever of nieren? hij is gewoon de normale kleur en gedrag is niet veranderd.

Is hij aan 1 kant dik, of helemaal rondom?

Helemaal rondom.

Op deze foto zie je hem van de zijkant. dit is de meest gelukte foto.

byemarie123.jpg

Volgens mij is het wel buikwaterzucht! ik deed net het ligt aan zie ik mijn mannetje tussen de filter ik duw hem daar vandaan zie ik toch dat de schubben uitstaan! en hij kan niet recht zwemmen meer.

Ik moet hem nu wel afmaken, maar wat moet ik met dat vrouwtje dan doen?

Die vlekken wijzen op het Iridovirus. Dat uitzetten lijkt qua uiterlijke symptomen op buikwaterzucht maar is het niet. Dat is ook een gevolg van het Iridovirus.

De nieren vallen uit, de vis houdt vocht vast en zwelt op. Uiteindelijk gaan daar de schubben van uitstaan en de ogen uitpuilen.

Afmaken is de enige optie. En tja dat vrouwtje dat moet je zelf weten.

Ik heb hem uit zijn lijden geholpen.

Zal ik het vrouwtje nu bij mijn andere vissen zetten ze zit nu helemaal alleen in het aquarium.

Pas op, het vrouwtje kan ook besmet zijn, iridovirus is heel besmettelijk, zeker onder de dwerggourami's!

Maar dat virus is toch alleen onder de gourami's besmettelijk?

Sterker nog, alleen onder de dwerggourami's, zo is het verhaal zover ik weet.
Maar het virus komt ook bij andere vissen voor, of dat de zelfde variant is durf ik niet te zeggen hoor.
Maar ik heb er nog niet over gehoord dat dit specifiek virus is overgeslagen op andere vissen.
Hou haar maar goed in de gate, de kans is groot dat zij het ook heeft.

Jaa. dat denk ik ook wel. Maar als zij dan ook overleden is wil ik toch een koppeltje gourami's welke kan ik dan beter nemen?

Omdat de dwerggoerami en diamantgoerami in winkels vaak al mooi kleurig zijn, kies men vaak voor 1 van deze 2 varianten.
Er zijn echter nog andere goerami soorten die veel mooier en interessanter zijn. En niet zo ver doorgekweekt.
Voor bakken tot 100 cm zou ik zeggen dat je voor een groepje Trichopsis pumila zou kunnen gaan. De dwergknorgoerami.
Bij grotere bakken kun je kiezen voor Trichopsis vittata. De gewone, grotere knorgoerami's. Interessant bedrag, leuk gedrag, mooi paaigedrag, prachtige kleuren....

MsFelix zei:
Omdat de dwerggoerami en diamantgoerami in winkels vaak al mooi kleurig zijn, kies men vaak voor 1 van deze 2 varianten.
Er zijn echter nog andere goerami soorten die veel mooier en interessanter zijn. En niet zo ver doorgekweekt.
Voor bakken tot 100 cm zou ik zeggen dat je voor een groepje Trichopsis pumila zou kunnen gaan. De dwergknorgoerami.
Bij grotere bakken kun je kiezen voor Trichopsis vittata. De gewone, grotere knorgoerami's. Interessant bedrag, leuk gedrag, mooi paaigedrag, prachtige kleuren....
De twee Knorgoerami soorten je noemt zijn zelfs altijd wildvang in de handel.

Hallo allemaal, ik ben hier vrij nieuw en weet niet precies waar ik moet zoeken dus ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen.
Ik heb vorig jaar een koppeltje Goeramies gekocht, ging helemaal goed totdat zo'n drie weken geleden he vrouwtje overleed met waterverversen. Nu is het mannetje sinds gister erg lusteloos en zwak. Hij hing de hele tijd naast de pomp, maar als ik op het aquarium tikte zwom hij weer verder. Vanochtend lag hij steeds op zn zij.., maar als ik op het aquarium tikte zwom hij naar boven en kwam hij rondtollend weer naar beneden! Ik heb gezocht en gezocht en kom op 2 verschillende 'diagnoses'. Zwemblaasontsteking en een erfelijke afwijking... Mn waardes/temperatuur van mijn 40l bak zijn allemaal goed en mn andere vissen vertonen geen afwijkingen.. Weet iemand wat ik hier mee aan moet? Want uit zn lijden verlossen lijkt me zo krom omdat ik niet zeker weet wat het is. Maar als ik het op zn beloop laat, weet ik ook niet of het gevaarlijk is voor mn andere vissen!
De goerami geeft overigens geen vertoning van witte stippen/vlekken, hij is niet opgezwollen of iets dergelijks en zn schubben staan gewoon normaal.. HELP!

Keukendoekje erom en klap op de kop met de hamer.
Of in de diepvries leggen. Dan raakt ie al snel in shock en is ie zo dood.
Is allebei heel vervelend om te doen, maar als 't moet, dan moet 't.

in de diepvries is niet diervriendelijk! Gewoon een tik geven dat is het snelst.

40 L is ook wel erg klein!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan