Mannetjes betta aangevallen door vrouwtjes betta


J

Js92

Guest
Hallo,

Ik heb gisteren een betta mannetje gekocht. De volgende ochtend zag ik niks vreemds aan het mannetje, hij zwom gewoon rond. Ik kom thuis van mijn werk en het mannetje heeft bijna geen vinnen meer over en zag dat er een vrouwtje nogal agressief achteraan ging. Zou het vrouwtje eigenlijk een mannetje kunnen zijn? Op de foto is de rode overduidelijk het mannetje. Het vrouwtje is de blauwe op de andere foto.

Alvast bedankt voor de info
 

Bijlagen

  • IMG_20200206_065903.jpg
    IMG_20200206_065903.jpg
    123.5 KB · Weergaven: 103
  • 1581007913537599260821995018005.jpg
    1581007913537599260821995018005.jpg
    381.3 KB · Weergaven: 110
De bak is 110 liter, genoeg schuilplaats in de vorm van planten, ook drijfplantjes
 
Ja ok dat was ook waarom ik dat vroeg. Ik lees wel vaker dat vrouwen af en toe ook "etters" kunnen zijn en wellicht heeft de ander het als een territorium gezien. Qua bouw denk ik dat de blauwe een vrouw is.
 
Dankjewel voor je reactie. Dan heb ik denk ik gewoon pech met zo'n vrouwtje. Hoop dat het mannetje er bovenop komt. Heb hem in een apparte bak gezet zodat die wat rust heeft
 
Wat is je plan voor de lange termijn? In principe is het namelijk helemaal niet wenselijk om mannetjes met vrouwtjes bettas samen te houden. Het gaat wel eens goed hoor maar ik hoor vaker dat het fout gaat. Meestal is het de man die de vrouw achterna zit maar zoals je ziet is het ook wel eens andersom.
 
Heb je misschien een foto van de bak zodat beoordeeld kan worden of er volodende beplanting is?
 
Ik dacht dat het juist raadzaam was om een mannetje met een paar vrouwtjes te houden? Ik wacht even af of het met het mannetje beter gaat worden en het overleeft. Zo ja dan zal het vrouwtje eruit gaan. Als het mannetje het niet overleeft houd ik alleen nog maar vrouwtjes
 
Als je de vrouw toch wil wegdoen lijkt het me beter dat gelijk te doen want straks valt ze de man weer aan misschien.
 
Dit is een foto van de bak met beplanting. Dan ligt er op de oppervlakte zo'n 15 a 20% bedekt met drijfplanten
 

Bijlagen

  • 15810106552486830229339897353883.jpg
    15810106552486830229339897353883.jpg
    193.7 KB · Weergaven: 108
Ik dacht dat het juist raadzaam was om een mannetje met een paar vrouwtjes te houden? Ik wacht even af of het met het mannetje beter gaat worden en het overleeft. Zo ja dan zal het vrouwtje eruit gaan. Als het mannetje het niet overleeft houd ik alleen nog maar vrouwtjes
Hoe kom je daar bij? Ben wel benieuwd waar dat vandaan komt. Zelfs een betta sorority, waarbij je dus alleen vrouwtjes houdt is al een uitdaging met speciale exemplaren die gewoon niet samen gaan met andere vrouwen. Een bak met een betta harem (1 man meerdere vrouwtjes) is bijna niet mogelijk. Wellicht dat het bij wat minder fanatieke soorten, dus niet de betta splendens wat makkelijker gaat.

Een harem is wel iets wat vaak bij (dwerg)cichlides gedaan wordt om zo de agressie naar de vrouwtjes te spreiden maar niet iets voor een betta. Zo ver ik weet.
 
Hoe kom je daar bij? Ben wel benieuwd waar dat vandaan komt. Zelfs een betta sorority, waarbij je dus alleen vrouwtjes houdt is al een uitdaging met speciale exemplaren die gewoon niet samen gaan met andere vrouwen. Een bak met een betta harem (1 man meerdere vrouwtjes) is bijna niet mogelijk. Wellicht dat het bij wat minder fanatieke soorten, dus niet de betta splendens wat makkelijker gaat.

Een harem is wel iets wat vaak bij (dwerg)cichlides gedaan wordt om zo de agressie naar de vrouwtjes te spreiden maar niet iets voor een betta. Zo ver ik weet.

Dat werd mij geadviseerd waar ik hem gekocht had. Fout advies dus helaas. Weet ik dat ook weer in ieder geval
 
Jammer maar ik vrees helaas het verkeerde advies.

Hieronder wel een mooi artikel (in het Engels) over de verschillende manieren om mannen en vrouwen te houden. Echter staat er altijd specifiek bij 'it’s strongly not recommended for beginners and you should ensure you have a backup plan ready if it doesn’t work'. En dit zou ik zelfs ook in je achterhoofd houden bij het plaatsen van een mannelijke betta bij andere vis. Ik heb er bijvoorbeeld eentje zitten die duld helemaal geen andere vissen naast zich.

Mannen en vrouwen samen is echt iets wat je wellicht als ervaren betta houder eens wil proberen maar je zal altijd een apart aquarium moeten hebben, of een divider in je aquarium mocht het toch fout gaan.

 
Bedankt voor de link ga dat zeker doorlezen.

Ik heb ook een 2e aquarium waar nog geen vis inzit maar alleen planten. Die is bijna ingedraaid. Daar kan het mannetje altijd in. Dan heeft die de bak voor zichzelf. Zou ik ook leuk vinden om te zien.
 
Bedankt voor de link ga dat zeker doorlezen.

Ik heb ook een 2e aquarium waar nog geen vis inzit maar alleen planten. Die is bijna ingedraaid. Daar kan het mannetje altijd in. Dan heeft die de bak voor zichzelf. Zou ik ook leuk vinden om te zien.
Daar je man in plaatsen en hem van de rust laten genieten helaas weer een "goed" voorbeeld dat veel zaken niet eens weten wat ze verkopen
Of juist alleen maar willen verkopen
 

Terug
Bovenaan