Manometer ipv bellenteller...


Peppie68

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
184
Leeftijd
55
Ik heb hier een, inclusief bioloog, zo'n 1000 liter bak staan waar ik Co2 aan toe voeg (ja, ik weet dat je wat Co2 verliest in je bioloog, maar dat neem ik voor lief).
Heeft even geduurd, maar ik geloof dat mijn Co2 nu op niveau is. Co2 gaat echter zo hard door mijn bellenteller dat er echt geen tellen aan is en je ook het verschil niet ziet wanneer je hem iets verdraaid.
Plus, omdat hij zo hard blaast moet ik nu iedere week mijn bellenteller opnieuw vullen...

Nu vroeg ik me af; kan je de bellenteller ook vervangen voor een manometer? Zal je zeggen die zit er al op toch? Klopt, maar ik bedoel dan een manometer tussen het ventiel en de reactor, die bv tot 2,5 bar gaat en een dus veel fijnere schaalverdeling heeft.

Waarom? Zal je zeggen, hij staat nu toch goed? Klopt, alleen wanneer ik mijn fles moet wisselen, wil ik (wordt geadviseerd) mijn werkdruk er helemaal af halen en na het aansluiten van de nieuwe fles, weer rustig op druk terug brengen. Wanneer je hem dan niet exact op dezelfde werkdruk terug zet, bv hoger, zal er ook meer gas door je naaldventiel gaan. Dit betekent dat je dan dus weer opnieuw je co2 moet gaan afstellen.
Dit hoop ik te voorkomen door die extra manometer die veel preciezer af te stellen is. En voor de prijs hoef je het niet te laten, zo'n 15 euro bij Wildkamp.
 
Ik weet niet welke drukregelaar je nu hebt? Is het er een met één of twee manometers? Als je er een hebt met 2 manometers, een die de druk van je fles aangeeft zo'n 50 bar en een die de druk in je CO2 slang aangeeft zo omstreeks de 2 bar dan heb je toch al wat je wilt?
 
Dubbele meters, maar die zitten voor mijn naaldventiel en hebben een veel grovere verdeling. Die van de werkdruk gaat tot 10 bar, kan je nooit precies afstellen.
Ik heb het over eentje tot 2,5 bar (bv), tussen de naald en de reactor, ipv de bellenteller.
 
Klopt, alleen wanneer ik mijn fles moet wisselen, wil ik (wordt geadviseerd) mijn werkdruk er helemaal af halen en na het aansluiten van de nieuwe fles, weer rustig op druk terug brengen

Dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan moet ik zeggen. Ik weet de reden hiervoor dan ook niet.
 
Naar ik begrijp is dat verstandiger bij het wisselen van een fles, omdat anders de ingestelde werkdruk in een klap op je magneetventiel / naaldventiel komt.
 
Dubbele meters, maar die zitten voor mijn naaldventiel en hebben een veel grovere verdeling. Die van de werkdruk gaat tot 10 bar, kan je nooit precies afstellen.
Ik heb het over eentje tot 2,5 bar (bv), tussen de naald en de reactor, ipv de bellenteller.

Maar wel nauwkeurig genoeg om een stabiele werkdruk te bepalen, lijkt me. De mijne kan je met een precisie van 0,2 bar instellen. Een meter van 0 tot 6 bar.
 
En is dat nauwkeurig genoeg? Sorry, ik ben nieuw met Co2 en voorzichtig om mijn vissen niet te vergassen. Vandaar mijn idee van de extra manometer, om de co2 zo precies mogelijk op hetzelfde niveau te houden.
 
Voor de meer ervaren aquariaan wellicht overbodig, maar voor mij een stukje controle.
De vraag was dan ook; bellenteller vervangen voor manometer, werkt dat?
 
En is dat nauwkeurig genoeg? Sorry, ik ben nieuw met Co2 en voorzichtig om mijn vissen niet te vergassen. Vandaar mijn idee van de extra manometer, om de co2 zo precies mogelijk op hetzelfde niveau te houden.
Dit is inderdaad nauwkeurig genoeg. Wanneer je vissen zou willen vergassen ben je wat grotere sprongen nodig die ik je natuurlijk niet aanraadt. Zo'n extra, meer nauwkeurige, manometer zou volkomen overbodig zijn ook al omdat je met een druppelteller precies kan werken.
 
Is je bellenteller snel leeg is dan je vullen met Glycerine. Is nog makkelijk tellen ook. Een filmpje opnemen en langzaam terugkijken is ook een manier.
 
Dit is inderdaad nauwkeurig genoeg. Wanneer je vissen zou willen vergassen ben je wat grotere sprongen nodig die ik je natuurlijk niet aanraadt. Zo'n extra, meer nauwkeurige, manometer zou volkomen overbodig zijn ook al omdat je met een druppelteller precies kan werken.
En dat gaat dus niet, omdat de druppels zo hard door de teller gaan dat het niet meer te zien is, bijna een stroompje en de bellenteller iedere week weer gevuld moet worden.
 
bouw zelf een grotere bellenteller met bvb een fles van frisdrank. Die kunnen de druk wel aan.
Op wish en ali kan je doppen kopen die daar op passen.
zo kan je de bellen wel tellen en zal die lang zo snel niet leeg zijn.
 
Ik heb hier een, inclusief bioloog, zo'n 1000 liter bak staan waar ik Co2 aan toe voeg (ja, ik weet dat je wat Co2 verliest in je bioloog, maar dat neem ik voor lief).
Heeft even geduurd, maar ik geloof dat mijn Co2 nu op niveau is. Co2 gaat echter zo hard door mijn bellenteller dat er echt geen tellen aan is en je ook het verschil niet ziet wanneer je hem iets verdraaid.
Plus, omdat hij zo hard blaast moet ik nu iedere week mijn bellenteller opnieuw vullen...

Nu vroeg ik me af; kan je de bellenteller ook vervangen voor een manometer? Zal je zeggen die zit er al op toch? Klopt, maar ik bedoel dan een manometer tussen het ventiel en de reactor, die bv tot 2,5 bar gaat en een dus veel fijnere schaalverdeling heeft.

Waarom? Zal je zeggen, hij staat nu toch goed? Klopt, alleen wanneer ik mijn fles moet wisselen, wil ik (wordt geadviseerd) mijn werkdruk er helemaal af halen en na het aansluiten van de nieuwe fles, weer rustig op druk terug brengen. Wanneer je hem dan niet exact op dezelfde werkdruk terug zet, bv hoger, zal er ook meer gas door je naaldventiel gaan. Dit betekent dat je dan dus weer opnieuw je co2 moet gaan afstellen.
Dit hoop ik te voorkomen door die extra manometer die veel preciezer af te stellen is. En voor de prijs hoef je het niet te laten, zo'n 15 euro bij Wildkamp.
Is een flowmeter voor lasgas dan niet een beter idee?
Eens ingesteld zet je een streepje waar het kogeltje moet zweven en klaar
 
Ook nog een optie inderdaad, nog niet aan gedacht. Mede omdat zo'n manometer zo te krijgen is bij Wildkamp hier in het dorp. Zou een flowmeter beter werken? Ben daar niet zo in thuis.
 
Ook nog een optie inderdaad, nog niet aan gedacht. Mede omdat zo'n manometer zo te krijgen is bij Wildkamp hier in het dorp. Zou een flowmeter beter werken? Ben daar niet zo in thuis.
In principe is een bellenteller ook een flowmeter.
Of het beter werkt weet ik niet, maar het is wel iets waarop je wat af kan lezen en redelijk nauwkeurig kan zijn.
Zou je alleen ff moeten weten hoeveel gas je nu geeft zodat je weet wat je meetbereik moet zijn
 
Ik bedoelde beter als een manometer. Wat betreft hoeveel flow ik nu heb; nooit meer als 1,5 bar want daar staat mijn werkdruk op
 
Valt nog niet mee, een losse flowmeter te vinden. Tot nu toe alleen op Ali en daar ben ik niet zo'n fan van.
 
Dank je voor de link. Maar pfff, niet makkelijk dan te bepalen welke je nodig hebt. Tot hoeveel eenheden, welke aansluitingen?

Is er verder niemand met een grote bak die hetzelfde probleem heeft met zijn bellenteller?
 
Is het geen optie (ik denk maar mee) om bijvoorbeeld 2 of 3 bellentellers parallel te zetten.
De som van de drie bellentellers is het totale aantal bellen.
 
Zit ook aan zoiets te denken. Ik weet wel dat je niet verplicht een bellenteller hoeft te gebruiken, maar is toch wel prettig om iets van visuele controle te hebben.
 
Is je bellenteller snel leeg is dan je vullen met Glycerine. Is nog makkelijk tellen ook. Een filmpje opnemen en langzaam terugkijken is ook een manier.
Alleen water gebruiken zegt de leverancier, dus houd ik mij daar maar aan ivm garantie en zo.
 
Hoeveel bellen per minuut CO2 moet ik toevoegen?

Als ruwe vuistregel kun je 10 bellen per minuut per 100 liter water aanhouden. Dus voor een aquarium van 250 liter, zijn dat 25 bellen per minuut. Dit is een indicatie. Het is erg belangrijk om zowel de planten als dieren in het aquarium goed in de gaten te houden en de CO2 hier op af te stemmen.
Bron: devisvoerwebwinkel.nl

Als je drie bellentellers zou nemen kom je op 35 bellen per bellenteller is mijn inziens te tellen

Alleen water gebruiken zegt de leverancier, dus houd ik mij daar maar aan ivm garantie en zo.

Voor ± €10 zouden ze die garantie kunnen steken waar hij het daglicht niet ziet
 
Laatst bewerkt:
Hmm... en anderen zeggen weer 1 bel per seconde per 100 liter.... is behoorlijk verschil
 
Dank je voor de link. Maar pfff, niet makkelijk dan te bepalen welke je nodig hebt. Tot hoeveel eenheden, welke aansluitingen?

Is er verder niemand met een grote bak die hetzelfde probleem heeft met zijn bellenteller?
Ik heb geen probleem met m’n bellentellers, ik heb ze verwijderd.
Was toch niet te tellen met 3bps, binnen een uur was de vloeistof eruit en toen ik ze had verwijderd kwam ik erachter dat ze lekte
 
Ja eens ingesteld heb je het ook niet echt meer nodig, zeker niet met die hoeveelheden die wij verbruiken.
Tandje meer of minder op je naaldventiel gaat echt geen indruk maken
 
??? Wat bedoel je met speciale dure bellenteller?
Wordt specifiek aangegeven alleen water gebruiken, dus dan doe ik dat. Zo ben ik....
 
Oke, nog geen flowmeter oid, maar wel even een kleine aanpassing waardoor de teller makkelijker is te vullen.
1580916225020.png

Slangetje doorgeknipt, deze ertussen, klaar
 
Dat snap ik hoor, Ikzie niet waarop er geen glycerine in dan. Ik dat er een paar besteld bij Ali van kunststof. Kosten bijna niets. Doen het prima met water en glycerin.
 
Zit direct op mijn regulator geschroefd, dus geen idee of dat gaat passen....
Maar zoals kabouter hierboven al zei, bellenteller is een optie en geen must. Wil hem nu echter nog wel erbij hebben omdat ik nog niet 100% zeker ben van mijn instelling en dan is een visuele controle bij het verstellen wel zo lekker.
 

Terug
Bovenaan