Marieke's 100 cm (Marieke1)


M

Marieke1

Guest
Sinds oktober draait mijn aquarium, dus het wordt eens tijd voor een fotoalbum. Eerst even wat info over wat ik heb staan:
Aquarium:Aquatlantis Elegance Expert 100 (102,2x40,4x60 cm).
Verwarming: 200 watt (zat bij het aquarium)
Licht: LED (zat bij het aquarium)
Filter:
 
(Er was iets niet goed gegaan met opslaan van mijn eerste bericht, dus hier nog een poging)
Sinds oktober draait mijn aquarium, dus het wordt eens tijd voor een fotoalbum. Eerst even wat info over wat ik heb staan:
- Aquarium: Aquatlantis Elegance Expert 100 (102,2x40,4x60 cm)
- Verwarming: 200 watt (zat bij het aquarium)
- Licht: LED (zat bij het aquarium)
- LEDController: TC420
- Filter: Eheim Classic 2215 - 350 (gevuld met blauwe sponzen en bovenaan filterwatten, misschien wil ik in de toekomst wat blauwe sponzen vervangen door biologisch filtermateriaal)
- CO2: Complete CO2 set PROFI 2000 gram van devisvoerwebwinkel met diffusor

En ook wat gegevens over de waterkwaliteit (gemeten met de druppeltestset van colombo):
- Temperatuur: 21-22 graden
- pH: 7 (was in het begin 7,5)
- KH: 6-7
- GH: 5 (was in het begin 8)
- NH3/NH4: 0 (is altijd 0 geweest)
- NO2: 0 (is altijd 0 geweest)
- NO3: 5-10
- PO4: 0,5-1,0
Deze waarden zijn wekelijks gemeten ná het verversen van 2 emmers water en vóór het toevoegen van plantenvoeding.
Ik denk dat de GH zo erg gedaald is door wat slakjes die het erg naar hun zin hebben (en calcium opnemen uit het water voor hun huisje?). Ik ben de slakken nu weg aan het (proberen te) vangen met komkommer, hopelijk dat de GH dan weer wat stijgt.

Wat ik toevoeg aan het aquarium:
- KNO3: 25 ml per week, direct na het verversen (opgelost poeder van aquariumbemesting)
- KH2PO4: 10 ml per week, direct na het verversen (opgelost poeder van aquariumbemesting)
- CMS+B: 7 ml per week, de dag na het verversen (opgelost poeder van aquariumbemesting)
- Ijzer: voeg ik (nog) niet toe, heb ik wel
- Licht: van 15:30 tot 19:00 op 70%, bouwt daarvoor op en daarna af tot 0 in 1 uur
- CO2: van 14:00 tot 18:30 uur, ongeveer 1 bel per seconde
- Vlokvoer/verkruimeld tablet: 1x per dag
- Diepvries zwarte muggelarven: 1x per week
- Artemia naupliën: heel soms
- En dus 1x per week 20 liter kraanwater

Inhoud van het aquarium:
- Filterzand van Wildkamp (ik geloof 0,4-0,8 mm)
- 1 stuk hout
- Valisneria (uit mijn kleine aquarium)
- Belgisch groen (uit mijn oude aquarium)
- Cabomba (uit de winkel)
- Braziliaanse klimop (uit aquariumwinkel)
- Een soort van javavaren met groot blad (van buurman gekregen)
- Cryptocoryne, ik denk wendtii (uit mijn kleine aquarium)
- Cryptocoryne, ik denk balansae (uit aquariumwinkel)
- pogostemon, ik denk helferi (uit aquariumwinkel)
- Bacopa, groene en rode versie (een keer gekregen, deed het erg slecht in kleine aquarium)
- 30 halfwas platy's (uit kleine aquarium)
- Slakken, heel veel slakken

En dan nu waar het in dit topic eigenlijk om gaat:
Voorkant:
IMG_20181215_172528.jpg

Achterkant:
IMG_20181215_172353.jpg


Dit is mijn eerste bak op deze schaal (tot nu toe had ik een 'simpele' 60 cm waar ik af en toe wat plantenvoeding bij gooide en dagelijks wat voer), dus ik ben nog aan het leren hoe het allemaal moet.
Het licht had ik eerst een hele tijd op 50% staan en dat ging pas om 17:00 aan. Ik merkte dat de planten erg lang en dun werden (vooral de cabomba), dus ik dacht aan een licht tekort. Ik ben toen langzaamaan het licht gaan opschroeven met 5% per week en heb het licht ook eerder aan laten gaan. Mijn redenatie daarachter was dat er overdag ook wat licht in de bak valt, waardoor de planten op dat moment te weinig licht hebben. Door het lamplicht meer te laten overlappen met het daglicht, hoop ik dit te kunnen verminderen.
Ook qua plantenvoeding ben ik nog aan het kijken wat handig is. Ik wil niet maximaal CO2 toevoegen, maar wil een middenweg zoeken tussen geen CO2 en maximaal. Op dit moment heb ik het idee dat de CO2 niet goed door de bak verspreid wordt: de belletjes worden naar de andere kant van de bak gestuurd door de uitlaat van het filter, maar daar gaan ze allemaal naar het oppervlak. Het zou misschien beter zijn om een reactor te gebruiken, maar ik ben bang dat mijn filter daar niet genoeg capaciteit voor heeft. Ik merk nu al dat er veel bruine troep op de bodem blijft liggen, ik denk dat de doorstroming op de bodem niet goed is. Ook hier ben ik nog een beetje mee aan het 'spelen': eerst had ik een spraybar als uitlaat aan de kopse kant van het aquarium, nu heb ik die eraf gehaald en is de uitstroom aan de lange kant van de bak, net voor de diffusor.
Qua voeding ben ik begonnen met ongeveer 50% van wat op de verpakking van het poeder staat (wel de oplossing gemaakt zoals er op staat, maar wel maar de helft gedoseerd) en daarna ben ik langzaam meer toe gaan voegen. Ik heb dit gedaan op basis van hoeveel voeding er nog in het water zit op het moment dat ik ververst heb en vóórdat ik nieuwe voeding toevoeg. Op dit moment zitten er bruine vlekken/gaatjes in het onderste blad van het belgisch groen en wordt het onderste blad van de cabomba bruin. Ik denk dat dit duidt op een fosfaat tekort, of misschien dat de voeding niet goed over de bak verspreid wordt?
De cryptocoryne die ik uit mijn oude bak gehaald heb, doet het erg slecht. Dit had ik niet verwacht, aangezien deze plant het erg goed deed in de 60 cm met weinig/onregelmatige voeding. De cryptocoryne uit de winkel (de langwerpige) doet het daarentegen juist erg goed: deze had ik als 10cm plantje gekocht om op de voorgrond te zetten, maar de bladeren zijn nu ongeveer 30 cm lang. Ook de pogostemon doet het niet goed, misschien dat die te weinig licht heeft.
Momenteel ben ik nog een stuk hout aan het inwateren. Dit stuk is kleiner dan het stuk er nu staat. Het grote stuk wil ik verder naar achteren zetten (naar de kopse kant die tegen de muur staat) en dan mag het kleine stuk op de plek waar het grote stuk hout nu staat. Op dat moment wil ik ook nog wat planten gaan verplaatsen en dan zal ik bij de planten die het nodig hebben kleibolletjes bij de wortels plaatsen.
Over een paar weken (als ik de stukken verplaatst heb) wil ik wat corydorassen gaan plaatsen, en later misschien ook nog wat neon/kardinaal tetra's en/of andere visjes. In mijn 60 cm heb ik kleine garnaaltjes, misschien dat ik er nog wat van overplaats als de overige bewoners daar niet te veel van gaan eten, maar daar moet ik nog even goed over nadenken.

Kort samengevat: ik ben lekker bezig met de hobby, maar er is nog wat werk aan de winkel voordat het er uitziet zoals ik in gedachten had :)
 
Weer wat nieuwe foto's (van telefoonkwaliteit en hele slechte belichting):
Voorkant overzicht:
IMG_20190112_180522.jpg

Voorkant rechts:
IMG_20190112_180609.jpg

Voorkant midden:
IMG_20190112_180623.jpg

Voorkant links:
IMG_20190112_180641.jpg

Achterkant overzicht:
IMG_20190112_180920.jpg

Achterkant links:
IMG_20190112_181002.jpg

Achterkant midden:
IMG_20190112_181019.jpg

Achterkant rechts:
IMG_20190112_181119.jpg

Kopse kant:
IMG_20190112_180749.jpg


Ik merk nu dat het inrichten van een doorkijkaquarium een uitdaging is: qua diepte heb je eigenlijk maar de helft, want de andere helft moet aan de andere kant mooi zijn. De pogostemon die je aan de kopse kant ziet heeft er erg zwaar, ik weet niet of die het gaat redden. Verder lijken de andere planten het erg goed te doen, al wordt de cabomba heel snel heel lang (anderhalve week geleden gesnoeid tot ongeveer de helft en nu komen ze weer tot het wateroppervlak). Vandaag het licht weer wat verhoogd (6 uur aan op 85%, daarvoor en daarna in een uur van/naar 0), dus hopelijk rekken de planten wat minder snel.
Momenteel zitten er zo'n 50 platy's in van 2-3 cm (en 3 volwassenen), ik ben van plan dit binnenkort uit te breiden met een groepje corydorasjes.
 

Terug
Bovenaan