Wat is er nieuw

Marmer bijlzalm

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bodevisser
  • Startdatum Startdatum
B

Bodevisser

Guest
Hallo, ik heb zo'n 2 weken geleden vissen in mijn aquarium van 70 liter gedaan. Het aquarium had daarvoor al 2 weken met planten en een paar meegelifte slakjes gestaan. Ik heb als vissen toen 1 albino algeneter, 3 marmer bijlzalmen, 1 mannelijke guppie en 3 vrouwelijke gehaald. De marmer bijlzalmen deden het goed; zwommen altijd bovenin, aten zelfs soms uit mijn hand. Nu heb ik er 3 dagen geleden 2 mannelijke mollies bij gedaan. Ik zag hier en daar wel dat de marmerbijlzalmen iets meer beneden in het aquarium zaten. Nu wordt ik wakker en drijven ze alle 3 schuin, halfdood, aan het wateroppervlak. 1 van de vissen probeert nog maar te zwemmen terwijl de andere 2 gewoon drijven. Weet iemand wat het probleem is? Mij is namelijk verteld dat mollies er goed bij konden in mijn aquarium.

Mijn eerste idee is bacteriële kruisbesmetting.
't is maar een buikgevoel maar met dat het alle exemplaren van 1 soort vis zijn denk ik dat ik er niet ver af zal zitten.

Dat of je hebt nu teveel vis in je aquarium waardoor je filter en bacteriën het niet aankunnen. Mogelijk zijn de bijlzalmpjes gestrest geraakt en hebben ze zich zelf verwond door welke keer weg te schieten?

Laten we eerst beginnen met het volgende:

Zoals ik het lees:

* Aquarium heeft maar 2 weken ingedraaid indraai proces is dus niet compleet.
* 2 weken van indraaien 8 vis erin
* na 2 weken nog eens 2 vis erbij

** het zou mij niet verbazen dat er een dik nitrietpiek even zichzelf kwam voorstellen.

Vraag aan TS:

- Wat zijn je waterwaardes?
- Getest met druppels of strip
- Welk Filter heb je?
- heb je je aquarium ook al onderhouden? zo ja hoe en wat?

Wat de reden ook is, ik zeg doe eerst een grote waterwissel.

Laten we eerst beginnen met het volgende:

Zoals ik het lees:

* Aquarium heeft maar 2 weken ingedraaid indraai proces is dus niet compleet.
* 2 weken van indraaien 8 vis erin
* na 2 weken nog eens 2 vis erbij

** het zou mij niet verbazen dat er een dik nitrietpiek even zichzelf kwam voorstellen.

Vraag aan TS:

- Wat zijn je waterwaardes?
- Getest met druppels of strip
- Welk Filter heb je?
- heb je je aquarium ook al onderhouden? zo ja hoe en wat?
Mij is verteld dat het indraaien maar 1 week hoefde, water testen ga ik nu opnieuw doen water verversen doen we 1 keer in anderhalve week met bacteriën en een andere aquastart naam ben ik vergeten. We zijn net naar een andere viswinkel geweest en we weten het probleem: ik gaf ze teveel eten. De vissen hebben het niet gered. Het aquarium heeft blijkbaar een maand gehad om op te starten, ik ben slecht met dagen. De waardes waren goed voor de vissen, het was dus helaas het teveel voer. Een fout die ik niet meer maak. Bedankt voor jullie advies en gedachtes.

2 weken of 1 maand dat is nogal een verschil.

De waardes waren goed voor de vissen, het was dus helaas het teveel voer
Ik zeg niet dat het niet kan, maar nog nooit gehoord dat teveel voer (eten) sterfte veroorzaakt. Ik denk eerder dat je door teveel voeren een tijdelijke NH3/4 en/of NO2 piek hebt gehad die je nu niet meer kunt aantonen omdat die voorbij is.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar nog nooit gehoord dat teveel voer (eten) sterfte veroorzaakt. Ik denk eerder dat je door teveel voeren een tijdelijke NH3/4 en/of NO2 piek hebt gehad die je nu niet meer kunt aantonen omdat die voorbij is.
Eigenlijk zeg je het zelf al. Te veel voeren zal inderdaad meer afval produceren (zowel rottend eten wat niet opgegeten is als de verwerking van het eten wat de vis wel heeft opgegeten) waardoor je filter dit nog niet kan verwerken en hierdoor een nitriet (of ammonia) piek heeft veroorzaakt. Dit in combinatie met een nog niet volledig ingedraaid aquarium kan dit tot gevolg hebben dat de vissen zijn dood gegaan. Vooral in een nog niet stabiel systeem is het erg belangrijk om met mate te voeren, of om veel waterwissels te doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan