Wat is er nieuw

marsilea hirsuta; testje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Inuz
  • Startdatum Startdatum
I

Inuz

Guest
Marsilea hirsuta. Dit plantje heb ik al enige tijd in het aquarium. Leuk plantje, blijft mooi klein, heeft niet veel nodig qua voeding en licht en groeit gestadig aan als hij eenmaal aangeslagen is. Perfect plantje dacht ik zo 🙂
Nu zie ik hem niet veel in andere aquaria en hoor ik om me heen dat dit plantje moeilijk te krijgen is. Dat terwijl dit plantje al heel lang bekend is in het aquarium wereldje. Daarom heb ik even een test kweekje op gezet, om te zien of dit plantje misschien sneller vermeerderd door emerse kweek.
Omdat ik geen potgrond in huis had, en wel nog een restje voedingsbodem en grind.. heb ik een doorzichtig bakje gepakt en daarin een klein laagje voedingsbodem en een laag grind er op. Ik heb een klein stukje marsilea gepakt en dit per steeltje gedeeld. Nu eerst een laag water er in gedaan tot boven dit plantje, omdat hij immers uit het aquarium komt, dus submers is. Nu denk ik dat het handig is als hij langzaam went aan het emerse, dus als het water verdampt dat hij langzaam aan boven water gaat groeien. Goed plan?
Ik wil nu even zien of hij sneller vermeerderd op deze manier.
Houd ik hierbij even een verslagje bij, voor mezelf en misschien vind iemand anders het ook leuk 😉
En tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom 😀

De simpele opzet, gewoon in de vensterbank in een klein bakje. Als hij het goed doet heb ik een grotere bak klaar staan. Zo'n kweekkasje voor in de vensterbank. Dit is ook wel handig als het straks emers is, aangezien het door de deksel mooi vochtig blijft.
Ja, de poes ligt ook graag in de vensterbank en ziet dit bakje nu als drinkbakje 🙄
555316_0_82_dsc06929.jpg

433872_0_82_dsc06930.jpg

Ja, ik ben wel benieuwd.
Ik ken het plantje nog niet echt, dus altijd weer interessant om iets bij te leren.
Niet bang dat de poes er met haar poten in gaat zitten? 😉

Nee, die drinkt alleen 🙂
water wat niet in haar eigen bakje zit is altijd het lekkerste

Ik ben ook benieuwd of dit zal gaan lukken.
En als het zich sneller vermeerderd, dan ga ik het misschien ook proberen.

ben benieuwd

denk wel dat de kat de bak eerder leeg drinkt dan dat het verdampt 😀

Hahaha ja tot die tijd vul ik wel bij 😉 zal het niveau elke week wel een stukje lager maken, is mijn plan

Marsilea hirsuta - Miroshaki - Het Takashi Amano portal

Wetenschapelijke naam : Marsilea hirsuta. Nederlandse naam : Herkomst :
Australi�. Plaats in het aquarium : Voorgrond. Maximale hoogte : 5 cm. Ph : -. Gh :
-.
www.miroshaki.nl/component/reviews/view/9.html

Ik zou er iets van een plastic zakje overheen spannen, krijg je dat echte broeikas effect. Wordt het lekker warm van binnen.

En dat duurt best lang hoor... Dat verdampen van dat water.
Ik haalde om de paar dagen iets water weg.

@darksel de meeste moerasplanten groeien emers stukken sneller dan submers, ook ��n van de redenen waarom bijna alle aquariumplanten emers gekweekt worden.

Ik dacht het plastic doe ik er pas over als het echt emers is..
Omdat het anders niet verdampt. en het extra vocht wat het geeft niet nodig is als het onder water is.
Dit doe ik door boerenverstand, verstand van planten kweken heb ik wel, alleen nog niet van water/moeras planten 🙂 dus bijleren kan natuurlijk altijd.
Daarom had ik eerst de vensterbankkas in het hoofd, maar vond ik toch wat groot voor het kleine plantje 😀
Ik doe er wel wat keukenfolie overheen, met wat gaatjes er in.

Inuz zei:
Ik dacht het plastic doe ik er pas over als het echt emers is..
Omdat het anders niet verdampt. en het extra vocht wat het geeft niet nodig is als het onder water is.
Dit doe ik door boerenverstand, verstand van planten kweken heb ik wel, alleen nog niet van water/moeras planten 🙂 dus bijleren kan natuurlijk altijd.
Daarom had ik eerst de vensterbankkas in het hoofd, maar vond ik toch wat groot voor het kleine plantje 😀
Ik doe er wel wat keukenfolie overheen, met wat gaatjes er in.

Ik heb t altijd gedaan zo, inderdaad wat gaatjes zodat het vocht weg kan.
Maar je kan ook gewoon om de dag wat water weghalen he. Verdampen duurde bij mij een eeuwigheid.

bedankt voor je tips niek

heb vandaag even een beetje water ververst en wat er uit gehaald. wat meer gaatjes gemaakt in het plastic, want in de zon wordt het erg heet zo

Oh ja; Nog niks te zien qua groei, maar slecht gaan ze ook niet. Zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze er in deed.

Nu, in totaal 10 dagen verder, beginnen er meer blaadjes te komen.
Niet elk plantje heeft een tweede blaadje aangemaakt, maar al wel een aantal. Wat sneller is dan in het aquarium, aangezien ze daar nog steeds aan het aanpassen zijn en nog niet aan het groeien (pas overgezet).
Ze staan nog steeds onder water, ik haal er af en toe wat water uit, of ververs een klein beetje.
387563_0_82_dsc07118.jpg

885838_0_82_dsc07119.jpg

178353_0_82_dsc07120.jpg

Oh wat stom, ik zie dat ik het aquarium zelf nu ook net blaadjes hebben gevormd. Gaat tot nu toe nog even snel dus.

nou deze gaat dus niet verder.
ik had e net in een grotere bak geplaatst met potgrond. druk op zoek naar die deksel van dat vensterbankkasje....
valt mijn dochtertje zo van de tafel (was aankleden) in de vensterbank met de kont in de natte modder op de plantjes. gelukkig alleen vieze kont en gordijnen, maar de plantjes zijn spoorloos....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan