Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


nou als jullie weer eens deze kant op komen wel de camera meenemen he...
ik wil ook mooie foto's in mn album, lol
 
Bedankt weer :)

De stand van zaken:

2014-03-16-01_zps3d046ad3.jpg


M&I
 
Tsjah sorry!

Die 'dooie kikker' is onze 'algentak' waar we echt trots op zijn. In het kader van mooie alg is niet lelijk! We hadden laatst wat mensen op bezoek die wisten te melden dat zelfs de keurmeesters van de NBAT met dat soort alg op die plek bijzonder goed kunnen leven. De vissen grazen het ding regelmatig af, dus die keuren het ook goed.

Mascha maar eens vragen wat platen van te schieten.

~ Ivo
 
hahahaha jullie mogen daar heel trots op zijn, tis gewoon een supermooie bak,
zal het niet meer zeggen hoor,
is trouwens wel iets om over na te denken idd, zo een "algentak"
 
Zit nou al 5 minuten te kijken maar geen dode kikker kunnen vinden... :(
 
Gave sfeer zo in deze bak. Mooi ook het contrast tussen de bovenzijde en onderzijde. Top.
 
Sjeff zei:
Zit nou al 5 minuten te kijken maar geen dode kikker kunnen vinden... :(
Bovenste tak van de linkse stapel. An noemt dat telkens onze dode kikker :p Weet niet, hangende pootjes ofzo?

En thanks, Marcel :)

- Mascha
 
Nog een nieuwtje in deze bak.

De afgelopen tijd zijn we achter de schermen wat bezig geweest met een voorlopig laatste uitbreiding van het bestand. Voornamelijk iets dat rond de bodem bivakkeert kon er nog bij. We hadden in feite een tweetal opties:
- een groepje Dicrossus, dat was eigenlijk de reden waarom we ooit de oude 80cm takkenbak hebben vervangen voor deze 1m20, of
- een vriendelijke tweede dwergcichlide.

Ide�en waren er voldoende en een goede week geleden kwam er schot in de zaak. Bij Verduijn hadden ze Apistogramma elizabethae op de stocklist staan. We zijn er met Jeffrey langsgereden - die moest toch nog ideeen opdoen voor zijn grote bak - en wat bleek: enkel mannen. Paar dagen later waren we bij een andere zaak en daar zwommen Dicrossus filamentosus van een al aardig formaatje. Even goed nagedacht wat mogelijke problemen zouden zijn: (i) het feit dat ons harempje de Orinoco variant is en dit mogelijk de Rio Negro variant en (ii) dat ons huidige harempje toch al wat groter is dan eventuele nieuwelingen. Voor beide eventuele issues een oplossing bedacht: (i) de variant maakt eigenlijk niet uit zolang er geen jongen uitkomen die we de markt op brengen, dus mochten waterwaarden zodanig zijn dat eitjes uitkomen en de jongen het daarnaast lukt om op te groeien en het inderdaad met de nieuwelingen gaan om Rio Negro variant dan kunnen we altijd nog het Orinoco harempje apart zetten in een 80cm; en (ii) apart zetten van het Orinoco harempje kan ook als die het de nieuwelingen te zuur maken.

Om een lang verhaal kort te maken: besloten 2 mannen en 4 vrouwen mee te nemen, wat een totaal van 3 mannen en 6 vrouwen maakt.
Fantastisch om te zien was dat de grootste van de nieuwe mannen METEEN begon te flairen naar de grote man op het moment dat we hem in de bak zette. Hij was nog geen 20cm verder dan waar we hem loslieten! Uiteindelijk droop hij wel af natuurlijk.

Dan voor het oog, een filmpje van toen de nieuwelingen er net een paar uurtjes in zaten:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=AsHZo6eN_dw&fmt=18[/video]

M&I
 
De neons en marginatusjes waren vooral zeer ge�nteresseerd in het algentabletje wat op de bodem lag, dus het was een drukte van jewelste :p

Inmiddels lijken de dicrossusjes ietsje rustiger naar elkaar te doen. Zijn niet alleen de mannen die elkaar opjagen, maar ook de dames onderling kunnen er wat van!

- Mascha
 
Nog maar wat sfeerplaatjes

Linker stapel:
2014-03-25-01_zpsc4c91037.jpg


2014-03-25-02_zps4e9deaa7.jpg


Overgang van links naar rechts, met mooie groene algjes op takje:
2014-03-25-03_zps354020c7.jpg


Stapel rechts, met in midden Echinodorus bleheri:
2014-03-25-04_zpsb228cb74.jpg


2014-03-25-05_zpsb5239fb2.jpg


Close-up 'algentak' a.k.a. 'dode kikker', met poserende Nannostomus eques:
2014-03-25-06_zps91729d2f.jpg


2014-03-25-07_zpsa8e5bed8.jpg


M&I
 
echt prachtige foto's!
als het kan en als jullie het leuk vinden wil ik graag een keertje langs komen :D
 
Mooie foto's weer haha van dichtbij lijkt het net een enge spin,
nee hoor schitterende bak echt waar
 
An Vrolijk zei:
haha van dichtbij lijkt het net een enge spin,
Haha, ik zei straks al tegen Ivo dat ik het dan wel een kikker met heel enge spinachtige poten vond :p

- Mascha
 
Prachtig filmpje, M&I

Tijdje terug heb ik een trio Dicrossus filamentosus gekocht. Was nog vrij klein, zodat het geslachtsonderscheid onduidelijk was. Blijkt nu 1 man en 2 dames te zijn. Meneer komt mooi op kleur op dit moment. Prachtige, bescheiden en vriendelijke cichlide!
 
Leuk! Mooie aanwinst kunnen we we zeggen haha :D

Even uit nieuwsgierigheid: als een van de kenmerken van het geslachtsonderscheid dat ook op jonge leeftijd al zichtbaar zou zijn wordt wel eens genoemd een rood/oranje vlekje onder het oog van alleen mannen, dat op latere leeftijd uitgroeit tot een streepje: http://www.aquariumforum.de/gallery/fil ... a_bock.jpg Zegt dit jou iets?

~ Ivo
 
Dat vlekje kan ik niet echt zien, eerlijk gezegd. Meneer is ook niet echt bereid om mee te werken, of het ligt aan mijn ogen.

Wat is trouwens het verschil tussen die twee varianten, ~ Ivo
 
Verschil tussen de Negro en Orinoco variant bedoel je veronderstel ik?

Dat zit hem in de staartvin van de mannetjes, om precies te zijn in het kleurenpatroon. In het midden van de staartvin is een roodgespikkeld gedeelte te zien. Boven en onder dat gedeelte is er een smalle wit/blauwige strook.
- In de Negro vorm is het gedeelte met de spikkeltjes smaller en is er dus meer van de wit/blauwige strook te zien;
- in de Orincoo vorm is het gedeelde met de spikkeltjes breder en is er daarom minder van die wit/blauwige strook te zien.
Ter illustratie: http://apisto.sites.no/resizeimage.aspx ... yland/Bork (bron foto: http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIn ... gruppeID=6)

~ Ivo
 
Erg mooi en ook heel bijzonder hoe je met de onderlinge visjes en hun vanggebied omgaat. :petjeaf:
 
En mooi Nannostomus eques-staartje :D

- Mascha
 
Vanmiddag wederom eitjes van de Dicrossus ontdekt, op exact hetzelfde Echinodorus blad! Kennelijk vindt mevrouw het een fijn plekje. Wat we zagen is dat haar borstvinnen deze keer nog wat gekleurder waren dan de vorige keer. Ook viel op dat de ene vissoort dichterbij mag komen dan de andere soort: de andere Dicrossusen jaagt ze al weg op twee keer zoveel afstand van het nest als de andere vissen. Qua waarden zou de geleidbaarheid goed moeten zijn, 82 �S, maar de pH is met 6.4 waarschijnlijk wat aan de hoge kant. Met de geplande waterverversing wachten we maar even, ook al wordt het waarschijnlijk niets. Bij de volgende verversing ook maar meteen een deel van de turf vervangen.

Fotograferen was weer eens bijzonder lastig, zo aan de foto's op het geheugenkaartje te zien.
Volgende keer maar eens een andere tactiek toepassen, namelijk de drijfplanten er tijdelijk even uitscheppen voor wat meer licht.
Hopelijk is het beeldmateriaal toch nog naar ieders tevredenheid en zo niet: kom het volgende keer zelf maar doen!

Nannostomus eques
2014-03-28-01_zps101edb81.jpg


Poecilocharax weitzmani
2014-03-28-02_zps00b04047.jpg


Dicrossus filamentosus (v)
2014-03-28-03_zpsbda2fe37.jpg


2014-03-28-05_zpsdc858790.jpg


Dicrossus filamentosus (m)
2014-03-28-04_zps45ea386d.jpg


2014-03-28-06_zpsc74c6b51.jpg


2014-03-28-07_zps38e51c87.jpg


2014-03-28-08_zps52c60ab9.jpg


M&I
 
Net als de meeste andere Nannostomus soorten hebben de Nannostomus eques 's nachts een andere tekening dan overdag. Met een mini-zaklampje boven de bak was dat redelijk te fotograferen, dat gaf eigenlijk ook wel een bijzonder aardig sfeertje:

2014-03-28-10_zpsaef3e89c.jpg


2014-03-28-11_zps2c5835a0.jpg


M&I
 
Grappig mooie foto's ik vind de dicross heel mooi het kan dat ik de naam verkeerd heb getypt
En hopelijk wordt het iets met het nestje, of wil je dat niet?
 
Interessant! Ik wist niet dat de Nannostomus van kleur veranderen! Deze tekening is eigenlijk ook wel mooi! :)
Je hebt weer prachtige foto's van die schitterende visjes geschoten!
Een nestje is trouwens altijd fijn h�. Hopelijk komen ze uit!
 
Ivo, de eerste "Dicorssus (v)" foto is eigenlijk een van de jonge mannetjes, meen ik mij te herinneren van toen ik die foto maakte boven de kleine echi :p Die heeft ook nog niet zo'n heel grote rode vlek onder z'n oog, maar je ziet wel al goed het begin. Zou wel eens goed hetzelfde mannetje als op de eerste "Dicrossus (m)" foto kunnen zijn, met een net andere lichtinval.

En inderdaad bizar hoe ontzettend anders die equesjes zijn h�? De marginatussen worden gewoon bleekjes 's nachts, maar de equesjes worden gewoon wit met zwarte vlekken. BLijkbaar voor hun een goede 'schutkleur' voor de nacht?

- Mascha
 
Mevrouw bewaakt het legsel nog steeds. Twee dagen gehad. Zo lang hebben de eitjes nog nooit gelegen. Morgen zouden ze dan moeten uitkomen. Op de gevoelige plaat (de verlichting was overigens uit, licht van een klein lampje):

2014-03-30-01_zpsfaadc55b.jpg


2014-03-30-02_zpsdecf149b.jpg


M&I
 

Terug
Bovenaan