Mascha&Ivo in Zuidoost-Azië


Haha, heb ik iets gevaarlijks gezegd zonet? De Betta's zijn ook prachtig hoor, geen twijfel over mogelijk. Dit zou enkel een perfecte bak zijn voor Parasphromenussen, vandaar mijn gedachtegang. :)
 
Over die kuhlii's, dat heb ik ook, wat zijn die 6 wild zeg. overal hoor en lees je dat ze schuw zijn, ik zie ze de hele tijd rondkruipen/zwemmen/klimmen etc. erg leuk om te zien hoe actief ze zijn.
 
Jeppo zei:
Haha, heb ik iets gevaarlijks gezegd zonet? De Betta's zijn ook prachtig hoor, geen twijfel over mogelijk. Dit zou enkel een perfecte bak zijn voor Parasphromenussen, vandaar mijn gedachtegang. :)
Wat Mascha in feite al min of meer zei: gezien de verschillende broedgedragingen van beide soorten - deze Betta's maken schuimnesten tussen de drijfplantes, Paros maken schuimnestjes in holletjes meer richting de bodem van de bak - zou een combinatie zeer goed mogelijk zijn ;)

~ Ivo
 
Ah, op die fiets. Zeker waar! Parosphromenussen zitten meestal ook lager in de bak, Betta's hoger. Nooit over nagedacht of ze te combineren waren, maar dat zou in theorie zeker moeten kunnen. Het is alleen te hopen dat de Betta's ze niet als concurrentie zien oid. Je hoort vaak dat Betta's/goerami's niet samen gaan met (dwerg)cichliden, dus ik zou wel voorzichtig zijn.
 
Ik vond al berichten op een Franstalig forum van iemand die de combinatie had en geen centje pijn.
Tsjah en wat je vaker hoor gaat toch in veel gevallen over de splendens, vervolgens worden dan gemakshalve of uit onwetendheid alle Betta's over dezelfde kam geschoren. Deze Betta's kunnen bijvoorbeeld goed met meerdere mannen worden gehouden. Daarnaast zien we aan ons koppeltje dat ze maar een minimaal territorium verdedigen en meer met elkaar bezig zijn dan met andere bewoners.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
(...) en meer met elkaar bezig zijn dan met andere bewoners.

~ Ivo
Behalve toen we de borarasjes toevoegden :p

Wat Paro's erbij zou wel heel vet zijn :)

- Mascha
 
supervet zelfs!!!!
 
Ziet er toppie uit! Jij krijgt die Borarassen wel mooi op de foto, is mij nooit gelukt. Kleine snelle dingen.
 
Mndy zei:
Ziet er toppie uit! Jij krijgt die Borarassen wel mooi op de foto, is mij nooit gelukt. Kleine snelle dingen.
Je wilt niet weten hoeveel foto's er een enkeltje prullenbak hebben gekregen ;)
 
Daar twijfel ik inderdaad niet aan!
 
Vanavond de bak even goed onderhanden genomen.
De takjes waren naar onze smaak iets te ver 'ineen' gezakt - zal de zwaartekracht wel zijn :D - dus alles iets rechter omhoog gezet.
Daarvan later foto's. Voor die gelegenheid hadden we de drijfplanten uit de bak en dan heb je ineens licht waaronder valt te fotograferen, zelfs met mijn Galaxy S4. he 'kuhlii's' werkten ook nog mee, voor het eerst:

2014-03-30-02_zpsf23d226e.jpg


2014-03-30-01_zps897209ae.jpg


Uploaden van een paar close-ups van de 'kuhlii's' regelt Mascha een dezer dagen.

~ Ivo
 
mooi, maar waar zijn de paro's nu?? :p
 
Die waren aan het overwennen tijdens deze operatie en zijn er 's avonds in gezet. Zitten waarschijnlijk nog onder de takjes :p

-Mascha
 
leuk en eng vind ik die slangetjes, hhahaa

ben benieuwd naar de nieuwe bewoners
 
Het beloofde totaaltje:

2014-03-31-01_zps4958e257.jpg


M&I
 
sjucht ik vind dit toch wel zooooo mooi
 
Wat is dat linksboven? :D
 
een hele mooie Betta :)
 
Leuke foto van de kuhli's op de vorige pagina.
 
Nog een paar platen van de SD-kaart kunnen redden voordat die leeg ging:


Pangio (wij menen) semicinctus:
2014-04-19-01_zpsaa9a19f3.jpg


2014-04-19-02_zps7da46d3a.jpg


2014-04-19-03_zpse997d976.jpg


Parosphromenus linkei:
2014-04-19-04_zpsc2b0cb44.jpg
 
Prachtige bak, geweldige vissen en wat een mooie foto's! Zijn die Pangio's zo aanwezig dan? Ik ken ze alleen als vissen die zelden te zien zijn. Misschien omdat het bakje zo donker is dat ze zo vaak zichtbaar zijn?
 
echt he........ Mascha moet maar echt eens snel langskomen met dr camera als ze weer terug is,
getsie wat een mooie foto's
 
e valk zei:
Prachtige bak, geweldige vissen en wat een mooie foto's! Zijn die Pangio's zo aanwezig dan? Ik ken ze alleen als vissen die zelden te zien zijn. Misschien omdat het bakje zo donker is dat ze zo vaak zichtbaar zijn?
Met dat laatste deel heb je het mijns inziens bij het juiste eind. Plus dat er allemaal takjes en blaadjes, dus veel schuilplekjes zijn waardoor ze zich vermoedelijk veilig voelen.
Regelmatig wordt er geklaagd over pangio's, dat ze schuw en inactief zouden zijn. Volgens ons dus ten onrechte de visjes de schuld geven.

~ Ivo
 
Hier zijn de pangio's ook dagelijks wel zichtbaar. En kwa verstop plekken naar mijn id niet heel veel.

Mooi bakkie ziet er gelikt uit.
 
Prachtige bak is dit....
en een paradijsje voor schuwe visjes zoals de pangio.
 
Even een paar vragen hoor, als ik zo bescheiden mag zijn.. ;-)
Ik wil het weten om mogelijk mogelijk zelf toe te passen!

Wat jullie bakken zo mooi en natuurgetrouw maakt is het gebruik van bladeren, maar dit gaat neem ik aan flink rotten. Be�nvloed dat niet de waterkwaliteit? Dit in combinatie met een zandbodem (dichtslippen) Verversen jullie meer of gebruiken jullie een pomp met grotere capaciteit?


Beuken en eikenblad plukken en drogen jullie zelf?

Voor de lagere ph filteren jullie over turf?

Niks mooier is een bak zo natuurlijk mogelijk te krijgen! Je ziet ook dat jullie beloond worden door het natuurlijke gedrag en dat de vissen op hun mooist zijn!

Bewust geen garnaaltjes aan het biotoopje toegevoegd? Zal wel levendvoer zijn voor de betta's!

Nog meer tips?

Jullie hebben er een fan bij hoor! De overige bakken zijn ook prachtig en hoe uniek is het om samen deze hobby uit te oefenen.
 
Paro's! Mooi! Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen, maar hoeveel hebben jullie er zitten?
 
Dank iedereen :)

Antwoord op de gestelde vragen:
  • de bladeren 'rotten' niet echt, ik zou het eerder 'verteren'/'ontbinden' noemen. Geen negatieve invloed op de waterkwaliteit bemerkt. Sterker nog, er wordt wel eens geschreven dat de verterende/ontbindende bladeren een goede bron voor wat voedsel zijn doordat er allerlei kleine organismen tussen leven. De vissen happen ook regelmatig ertussen.
  • We verversen niet meer vanwege de bladeren. We verversen sowieso niet te vaak en niet te veel.
  • Geen extra grote filter vanwege de bladeren.
  • Bladeren inderdaad geplukt en gedroogd. We rapen niets.
  • Lage pH door turf filtering inderdaad. pH daalt wel stukken eenvoudiger met osmosewater.
  • Er zitten wel garnalen in, vuurtjes. Daarvan zien we regelmatig gehalveerde liggen.
  • 5 stuks Paro.
~ Ivo
 
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
 
Ik was erg benieuwd hoe de Paro's bevallen? Is het echt zo'n kwetsbaar visje?
 
De paro's bevallen goed. Zwemmen lekker statig en zijn gewoon fraai.
Tsjah kwetsbaar, wat heet. Als je ze niet onder de goede omstandigheden kan houden moet je er niet aan beginnen is mijn mening, maar of dat nu 'kwetsbaar' moet heten? Was deze bak leidingwater geweest, dan hadden we het niet eens in ons hoofd gehaald ze �berhaupt te overwegen.

Nu het toch over water gaat: pH 5.4 en EC 66 en er hangt een schuimnestje met eitjes:

2014-05-02-01_zps2b1cb6bf.jpg
.

Let vooral ook op de lekkere blackwater theekleur :)
Waarden alweer ietsje extremer dan vorige keer met een nestje. Kans dat het wat wordt nog steeds ... klein, schat ik in.

~ Ivo
 
Die hebben het goed naar hun zin, zo te zien!
Binnenkort foto's van de vissen?

Nou als zo'n ph waarde nodig is en geen leidingwater dan noem ik het kwetsbare/ geen beginners vissen in ieder geval.
Wel gaaf om dit zo te volgen! Ik hoop dat het nestje een succes wordt!
 
Paro�s zijn super en vind ze persoonlijk tamelijk sterk als ze in de juiste omgeving zitten. En dat zitten ze duidelijk wel. Hoeveel Linkei�s heb je?
Even ter verduidelijking: je gebruikt toch niet enkel osmose water of wel? Ik veronderstel een mengeling osmose, leidingwater en turf.
Zou fantastisch zijn mocht je jongen hebben!
 

Terug
Bovenaan