Wat is er nieuw

Massale sterfte in één nacht

Koeny

Active member
Lid geworden
5 mei 2009
Deze morgen werd ik wakker en ik zag een slagveld in mijn Tanganyika-aquarium: tien vd twintig vissen dreven aan de oppervlakte en de overlevenden hapten naar adem. Er zijn geen doden meer bijgekomen.

Eergisteren heb ik een waterwissel van 50% uitgevoerd en gisteren gedroegen ze zich volkomen normaal met een gezonde eetlust.

Er is geen verschil in waterwaarden opgetreden sinds de wissel, pH, kH etc. zijn normaal. Nitraat en nitriet zijn 0.

Wat kan er gebeurd zijn? Kan ik een waterstaal naar een bedrijf sturen voor een gedetaileerde analyse?

Heb je onlangs,vissen bijgeplaatst?

Zo'n maand gelden 2 Crossocheilus siamensis gekocht...

Dat zal het niet zijn.
Hmmm, moet toch iets van een vergiftiging zijn.

Welke datum staat er op je voer?

Misschien een stomme vraag, maar heb je ook de temperatuur bekeken?

Ze happen naar lucht dit duid naar mijn mening op zuurstof tekort.

Heb je en of staat je CO2 te hoog ingesteld ?

De temperatuur is ok, CO2 heb ik niet en mijn voedsel is nog houdbaar.

Hoe heb je ververst? Alles schoon, alleen voor gebruik aquarium? Niet toevallig de schoonmaak emmer gepakt of iets dergelijks?

Nee, de emmers en gieter worden enkel voor het aquarium gebruikt.

Onlangs onderhoudswerk aan het waterleidingsnetwerk (stormschade) geweest? Er wordt dan soms gechloreerd. Dat wordt vervolgens weeruit het leidingwerk gehaald voordat het de eindklant haalt, maar dat gaat niet altijd helemaal goed.

Oh ik zie nu dat je in Belgie woont : Test even op chloor.

Lijkt inderdaad dan op vergigteging oid, of kortsluiting. Misschien ergens een kapotte stroomkabel (verlichting, verwarming oid) dat af en toe contact met het water heeft..

Dan gaat de aardlek/stop er toch uit? Zo niet dan gebeurd dat pas als je met je hand in water komt (aarde) en hebben de vissen er in dat geval toch ook geen last van tot dat moment?

Klinkt als een vergiftiging.
Wat zijn de exacte no2 en no3 waardes want beide op 0 komt bijna niet voor. Meestal komt de verhouding no2 0 en no3 5-10 voor.
Meet je het met een druppeltest of met strips? De strips zijn een stuk minder nauwkeurig.

Toevallig tegelijk met de waterwissel de pomp schoongemaakt?
Ik zou nog een aantal keer ververssen om een mogelijk overschot aan afvalstoffen / vergiftigingsstoffen uit het water te krijgen.

Deze morgen waren er geen doden meer maar ze blijven naar adem happen. Kan het zijn dat er plots een daling vh zuurstofgehalte optreed? Het zou mij toch verbazen omdat ik buiten de waterwissel niets heb veranderd.

Planten nemen 's nachts zuurstof op uit het water en overdag geven ze zuurstof af. Zir er een verschil in waterwaardes als je s ochends of overdag meet?

Zet een luchtpompje aan of anders je uitstroom van je pomp anders boven het water oppervlak dan neemt de waterstroom zuurstof mee heg water in.enige nadeel is het geluid.

Ik kan je verder ook niet echt advies geven heb zelf een hollandse plantenbak gehad en nu discussen.

Klinkt mij als een zuurstof tekort. Even luchtpomp er in hangen 🙂

Koeny zei:
Deze morgen werd ik wakker en ik zag een slagveld in mijn Tanganyika-aquarium: tien vd twintig vissen dreven aan de oppervlakte en de overlevenden hapten naar adem. Er zijn geen doden meer bijgekomen.

Eergisteren heb ik een waterwissel van 50% uitgevoerd en gisteren gedroegen ze zich volkomen normaal met een gezonde eetlust.

Er is geen verschil in waterwaarden opgetreden sinds de wissel, pH, kH etc. zijn normaal. Nitraat en nitriet zijn 0.

Wat kan er gebeurd zijn? Kan ik een waterstaal naar een bedrijf sturen voor een gedetaileerde analyse?

Hier had je ook al zoiets.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan