Wat is er nieuw

Massas slakken, ik voer niet eens iets in die bak :/

• Onderwerp starter Onderwerp starter Convantol
  • Startdatum Startdatum
C

Convantol

Guest
Hey,

Ik heb massas slakken en ik geraak er niet van af... Heb er al uitgezogen maar het is in mijn crystalred bak en ik wil er dus niet teveel rondneuzen want deze zijn gevoelig.

Ik voer mijn garnalen 1x per week, soms 2x per week een echt minimum. Toch blijven er massas slakken bijkomen.

Daarom opende ik ook nieuw topic, iedereen zegt afzuigen die slakken of minder voeren... Die dingen helpen dus niet!

En ze zitten vooral op mijn ruiten enzo. Ik heb ook wat alg etc op de ruiten, eten ze algen op en groeien en vermeerderen ze daarom zo goed?

Ja, bij gebrek eten ze de alg op.

Neem dan een schepnetje, kijk of het recht is. die kant onderin de bak,dan langzaam omhoog.
Vallen ze erin.
Dan opzij,en het zelfde.

Dood plantenmateriaal houden ze ook wel van. Heb je daar soms last van?

~ Ivo

Help!!
Mijn bakje draait nu 14 dagen, en ineens zit er een ieniemienie slakje in mijn bak, hoe kan dat nou, er zitten niet eens visjes in, heb ik wat verkeerd gedaan?
alvast dan, Ish :help:

1 iene minie slakje? 😉 en nog wel in andermans topic. ;(
Leggen vissen slakjes? nee. 🙄
Dan van de plantjes? :thumbs:

Ish zei:
Help!!
Mijn bakje draait nu 14 dagen, en ineens zit er een ieniemienie slakje in mijn bak, hoe kan dat nou, er zitten niet eens visjes in, heb ik wat verkeerd gedaan?
alvast dan, Ish :help:

op 8-1 zeg je de bak draait 2 dagen.

nog geen week later draait ie 2 weken....

slakje van de planten?

He jesses webhond dat is niet slim van mij, sorry.

Als een mens nachtdiensten draait, ben je af en toe alle benul van dagen kwijt, maar je hebt gelijk.
Ik wil te graag, maar denk jij dat zo'n pietepeuter slakje kwaad kan?
Heb net weer gekeken, en zie hem/haar niet meer.
Zat net wel alle verhalen over slakken te lezen, en volgens deze verhalen zijn slakken nuttig.
Is dit slakje "illegaal" met de plantjes in mijn bak gekomen?
Heb voor dat de plantjes de bak in gingen minuscuul dat glaswol onder de kraan er af gepeuterd, een lesje in geduld, noemde mijn man dat.
Ish

Slakken kunnen geen kwaad, het is alleen geen gezicht als het er teveel worden.
Hij zal waarschijnlijk met een plant meegekomen zijn.

@TS, om welke slakken gaat het? Puntslakken bijv. vermeerderen zich in mijn ervaring ook razendsnel als je gewoon zuinig voert.
Best optie is om gewoon zoveel mogelijk te verwijderen. Stukje groente erin komen ze vaak ook als gekken op af en dan kun je ze er zo uithalen.

Dank je prullenbak,
kropje sla is dat voldoende? (geintje)
Het was zo'n klein dingetje, maar volgens mij, was het met een soort puntmutsje erop.
Ish

Die gaan ook de bodem in. en houden de bodem luchtig.
Dus, hou hem erin.

Als ze alg eten en plantenafval kan ik niet anders dan middeltjes gebruiken want heb wel wat planten en ruitalgen en dergelijke :s

Wat dacht je van dit middeltje? Anentome helena's 😉

Plus het middeltje scheeltje water + pincet en het middeltje geduld.

Esthetisch is het nu misschien niet om over naar huis te schrijven, maar de aanhouder wint en dat kun je maar beter zelf zijn dan het de slakjes zijn 😉

~ Ivo

Ik hou nog steeds het netje.
Haal ik ze zo van het glas af.
Laag inzetten,langzaam omhoog, vallen ze in het netje.

Anentome helena's zijn niet echt een optie want mijn water is heel zacht en hoorde dat dat niet echt goed is voor hun schild op te bouwen enzo, alhoewel andere slakken het wel goed doen dus misschien moet dat eens proberen! 😛

En geduld en eruit nemen enzo... Ze zitten bij mijn crystal reds en ik wil niet elke week paar keer in die bak zitten want ze zijn gevoelig, ben er al een paar kwijtgeraakt door teveel te snoeien en prutsen en dergelijke! Liever gewoon hun ding laten doen.

Bedankt voor de tips, ik denk even na over wat ik nu ga doen!

helena's kunnen goed in zacht water hoor, die overleven overal. Dat is echt een goede oplossing, afhankelijk van de hoeveelheid slakjes moet je wel een beetje geduld hebben.

Helena's doen het enorm goed in mijn zacht water bak 😉 Dat is dus geen probleem.

Wat goed zal helpen tegen je slakkenprobleem is het volgende: Bind een schijfje komkommer (MET schil) aan een visdraadje en een stukje steen/lepeltje/loodstripje zodat het komkommer schijfje zinkt. Doe dat vlak voordat het licht uitgaat.
Laat het een nachtje op de bodem liggen en dan gebeurt het volgende: Je garnalen zijn je enorm dankbaar en zullen beginnen met het zachte gedeelte binnen in het schijfje op te eten. En veel slakken in je bak zullen hetzelfde gaan doen.

's ochtends voordat het licht aangaat gelijk naar je bak toe, en langzaam aan het visdraadje omhoog takelen. De garnalen zullen gelijk wegschieten, maar de slakken hebben niks door en zullen lekker blijven zitten.

Tadaaaaa een flinke hoeveelheid in 1x kunnen verwijderen en dan 's avonds weer een nieuw schijfje erin en alles weer doen vanaf stap 1.

Milieuvriendelijk en garnaalvriendelijk van je slakkenprobleem af, zonder teveel gerommel in je bak 😉

Werkt bij mij in mijn garnalenbak perfect! 😀
Succes!

Black_mollie zei:
Helena's doen het enorm goed in mijn zacht water bak 😉 Dat is dus geen probleem.

Wat goed zal helpen tegen je slakkenprobleem is het volgende: Bind een schijfje komkommer (MET schil) aan een visdraadje en een stukje steen/lepeltje/loodstripje zodat het komkommer schijfje zinkt. Doe dat vlak voordat het licht uitgaat.
Laat het een nachtje op de bodem liggen en dan gebeurt het volgende: Je garnalen zijn je enorm dankbaar en zullen beginnen met het zachte gedeelte binnen in het schijfje op te eten. En veel slakken in je bak zullen hetzelfde gaan doen.

's ochtends voordat het licht aangaat gelijk naar je bak toe, en langzaam aan het visdraadje omhoog takelen. De garnalen zullen gelijk wegschieten, maar de slakken hebben niks door en zullen lekker blijven zitten.

Tadaaaaa een flinke hoeveelheid in 1x kunnen verwijderen en dan 's avonds weer een nieuw schijfje erin en alles weer doen vanaf stap 1.

Milieuvriendelijk en garnaalvriendelijk van je slakkenprobleem af, zonder teveel gerommel in je bak 😉

Werkt bij mij in mijn garnalenbak perfect! 😀
Succes!

Dit helpt dus echt?
Ik heb nu ook een enorme slakkenplaag, niet meer normaal zoveel 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan