Massa's torenslakjes, na de vakantie


S

Synergie

Guest
In juli zijn we 2 weekjes weggeweest en werden de visjes verzorgd door de schoonbroer :stars:

Bij onze terugkomst, zag het aquariumwater bruin en de ramen hingen echt vol met torenslakken.

Reden : duidelijk werden de vissen overvoederd :stom:

Het water is terug piccobello ondertussen en de vissen hebben het weer naar hun zin, maar de torenslakpopulatie ...

Ik heb manueel al een hoop slakken verwijderd. Tijdens het water (stof) zuigen zijn er ook veel mee verwijderd geweest. We hebben ook een aantal slaketende slakken toegevoegd, maar de bodem leeft precies :oops:

Tegen de avon kruipen de torenslakken omhoog langs de ramen. Die worden dan steeds verwijderd.

Is er nog een manier om deze populatie uit te dunnen ??? :help:
 
Geduld hebben en niet teveel voeren. Helena's zijn niet zo dol op torenslakjes.
 
Anetome Helena's zijn een goede oplossing :). Je zult nooit meer last hebben van andere slakken. Per 10 liter water 1 helena.

@Jones, We hadden een kweekstelling vol met torenslakken ,overal helena's bij en de torenslakken waren binnen een maandje allemaal weg. Is dus niet helemaal waar

En de bodem leeft? Wat is dat?
 
Volgens mij interpreteer je het bericht van Jones verkeerd.
Ze zegt nergens dat het met helena's niet zal lukken, maar 'geduld hebben', wat kan wijzen op het feit dat helena's liever andere slakjes hebben en een plaag van andere slakjes dus sneller onder controle hebben.

~ Ivo
 
We hebben een Rio 240 en er zitten nu 6 Anetome Helena's in, dus nog enkele bijhalen dan :)

De bodem leeft :koud: Je ziet de torenslakke door het grind kruipen en op de houtstukken. :mad:
 
Met geduld kan het ook wel ;) , Helena's krijgen (als ze genoeg slakken te eten krijgen ) vanzelf wel jonkies (gelukkig niet zoveel als andere slakken)
 
Mascha&Ivo zei:
Volgens mij interpreteer je het bericht van Jones verkeerd.
Ze zegt nergens dat het met helena's niet zal lukken, maar 'geduld hebben', wat kan wijzen op het feit dat helena's liever andere slakjes hebben en een plaag van andere slakjes dus sneller onder controle hebben.

~ Ivo
Exact. Die van mij pakken alleen torenslakjes als er echt niets anders is. Dezelfde ervaring heb ik met Botia's. Ze zullen vast niet zo lekker zijn ;)
 
Stukje algentablet in de bak gooien, volgende dag met een netje de slakken eruit scheppen.
Zodra ik een (stukje) algentablet in de bak gooi, zit die 3 uur later vol met slakken, en ze komen dan ook overal vandaan.

Ik haal er daarom regelmatig wat uit met bovenstaande manier.
 
Beter een levende bodem dan een rotte?

Eigenlijk heb je geluk dat je deze slakjes had, zo is de voerdrift van de schoonbroer gelukkig niet op een echte ramp uitgelopen...
Dat hebben we deze vakantie toch ook een paar keer gezien hier op het forum...
 
Grote (bodem) kuis gedaan en de bak voor een derde geledigd en terug gevuld. Alles lijkt nu rustig, maar als ik nog eens zo'n invasie krijg, laat ik het zeker weten :thumbs:
 

Terug
Bovenaan