Wat is er nieuw

matthijs H. 60x30x30

• Onderwerp starter Onderwerp starter Matthijs H
  • Startdatum Startdatum
M

Matthijs H

Guest
Na een jaar heel veel te hebben gelezen op het forum nu toch maar eens voorstellen op het forum.

Ik heb momenteel een 60x30x30 aquarium. Begonnen als salamander aquarium vervolgens als hillstream bedoelt om uiteindelijk toch meer een jungle achtige bak te worden. Dat is ook wat ik leuk vind, blijven spelen en veranderen tot dat ik tevreden ben (voor een korte tijd 🙂 )

Fauna:
10+ Tanichthys micagemmae (Vietnamese Danio)
X Neocaridina heteropoda (Vuurgarnaal)
1 Pachytriton labiatus (Salamander)

Flora:
Bolbitis heudelotii
Cryptocoryne beckettii
Glossostigma elatinoides
Hydrocotyle verticillata
Ludwigia repens
Microsorium pteropus petit (denk ik)
Vallisneria asiatica

matthijs_603030_20150301_01.jpg

Het is nog al een oud aquarium vandaar al die krassen op de ruit (altijd met schuurspons gepoetst tot dat ik de filter watten ontdekte).

Ook kun je zien dat ik nog al last heb van draad alg. Ben met bio co2 en EI aan het spelen om te kijken of ik het onder controle kan krijgen.

In de toekomst wil ik naar een 100x60x50 aquarium, maar eerst moet er een nieuwe vloer in het huis dus dat zal nog wel een jaar duren.

Ik heb hier dus al veel geleerd op het forum en hoop er nog veel bij te leren.

ps. Ik stel me hier voor zodat ik een link die blijft kan plaatsen in mijn onder schift.

leuk bakje hoor. Als je draadalg hebt kan bio co2 schelen of de duur van het licht tot 8 uur beperken.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb er een 15watt T8 boven die 11 uur brand. Ik weet dat dat wat aan de lange kant is maar het is al niet zo heel veel licht voor mijn gevoel en weet niet zeker of de plantjes (met name Glossostigma elatinoides) het wel zo goed doen met korter licht.

Ik ben ook pas een week of 3 met EI en een week of 6 met bio co2 bezig. Kijk het dus nog even aan, maar anders ga ik het proberen met korter licht.

Schitterende bak hoor!

dat heb je best goed gedaan jong! 😉

Welkom! Gave bak man! Ziet er heel goed uit.

Hoe gaat de combinatie P. labiatus en vissen/garnalen? Die zal er wel een keer naar happen, toch? Heeft ie ook een droog plekje of blijft hij altijd in het water?

Jeppo zei:

Hoe gaat de combinatie P. labiatus en vissen/garnalen? Die zal er wel een keer naar happen, toch? Heeft ie ook een droog plekje of blijft hij altijd in het water?

Ik heb de P. labiatus nu 14 jaar. In het begin heb ik er eens guppen bij gedaan, binnen een week waren ze op. Dus jaren alleen de salamander gehouden. Denk ongeveer twee jaar geleden had iemand een guppen overschot. Die mochten er dus wel bij mij in aangezien ik er van uit ging dat ze wel weer opgegeten zouden worden. Niet dus. Blijkbaar is de salamander zo gewend geraakt aan wormen dat ze niets anders meer eet. Dus guppen weg gedaan (maanvissen van een vriend waren erg blij) en omgebouwd tot wat het nu is.
De garnalen zitten er pas 2 weken in. Had wel angst dat ze daar misschien naar zou happen maar heb nog niets gezien en heb ook niet het idee dat het minder garnalen worden.
Ze eet zo ie zo niet zo goed meer, denk dat ze aan het einde levensduur zit.

Heb geen recente foto (laat zich lastig fotograferen) dus maar een fotootje uit de oude doos:

matthijs_salamander_20150303.jpg

Mooie bak en wat een gaaf beest 😉

Jeppo zei:

Zie dat ik het land gedeelte vergeten was te beantwoorden. Vroeger wel een stuk kurk schors er in gehad. Zat ze echt nooit op. Na wat meer info gezocht te hebben bleek deze soort nooit uit het water te komen tenzij er iets mis is (meestal territorium gevechten met soortgenoten).

Mocht er iets mis zijn kan ze op het bakje van de bio c02 gaan zitten 😉

Gaaf bakje hoor! Leuk om te zien wat
anderen maken van een bakje met dat formaat...

heel mooi bakje! leuk zeg, salamanders zie je niet zo vaak. mooi dier!

Tijd voor een update.

De planten zijn flink gegroeid. Ik probeer NO3 rond de 25, PO4 rond de 2 en Fe rond de 0.25 te houden en de CO2 indicator in het groen (met bio co2) en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Heb wel her en der last van groene alg maar dat vind ik nog niet zo erg.

Wel heb ik inmiddels een slakken explosie dus ga van de week eens kijken of ik een slakken val kan kopen.

Verder hebben de Vietnamese Danio's en Vuurgaarnalen ook niet stil gezeten. De visjes zijn denk ik met zijn 20e wat toch een beetje veel begint te worden. Eind van het jaar wil ik naar een grotere bak toen dus dan krijgen ze de ruimte.

Ook heb ik de salamander uit de bak gehaald en in een andere bak gedaan. Ze begon steeds slechter te eten. Denk dat het met waterwaarden te maken heeft. Heb ook een tijdje easy carbo toegevoegd tegen de alg, kan het ook zijn. Ze zit nu op kraan water en eet weer gewoon goed regenwormen.

Eerst een overzicht:
matthijs_603030_20150429_01.jpg

Danio:
matthijs_603030_20150429_02.jpg

Garnalen:
matthijs_603030_20150429_03.jpg

matthijs_603030_20150429_04.jpg

Leuke foto's van een mooie bak.

Andere hoek en andere camera geeft een totaal ander beeld 🙂

matthijs_603030_20150429_05.jpg

Mooie bak hoor,alleen vind ik de visjes wat saai maar smaken verschillen! 😉

Bedankt voor de reacties.

Mooie bak hoor,alleen vind ik de visjes wat saai maar smaken verschillen!
Qua kleur zijn ze niet heel speciaal nee. Maar in gedrag zijn ze erg leuk. Scholen leuk nu ze met wat meer zijn en als de mannetjes gaan baltsen (wat regelmatig voor komt) is erg leuk om te zien.

Wauw wat een mooie, groene bak.
Erg mooi hoor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan