maximale afmeting voor Betta?


G

Guppie82

Guest
Nu mijn gourami's verhuist zijn mis ik wel een pronkstukje in mn bak. Wil eens rond gaan kijken voor een mooie Betta man. Maar nu hoorde ik dat 120 liter te veel is voor een Betta?! Klopt dat??
 
Te veel? Dit is natuurlijk onzin. Ik heb je bak bekeken en mis vooral drijfplanten. Betta's hebben een karakter, sommigen hebben last van te drukke medebewoners maar dit lijkt me nogal mee te vallen. Je moet ook eens bekijken of je filter niet voor te veel stroming zorgt . Daar houden ze niet van, zeker niet aan het oppervlak.
Voor een gezelschapsbak zou ik gaan voor eentje met niet te overontwikkelde vinnen.
 
Ja ik vond het ook zo raar klinken, dus dacht vraag het even na ;)
Ze zouden zichzelf dood zwemmen in een grote bak omdat ze hun territorium willen beschermen. Of oververmoeid worden door hun grote vinnen was het verhaal.

Stroming heb ik maar een pietsie (alleen een mini filtertje boven in om het oppervlakte in beweging te houden) mijn grote filter zit onderin de bak.

Ik heb niet echt drukke vissen, op een zo nu en dan zenuwachtige corydoras sterbai na dan...
 
Ben benieuwd waar je dat hebt gehoord. Als dat zo zou zijn dan zouden ze zich in de vrije natuur uitermate ongelukkig voelen

m4kol158ECMJfHkR-2Xwk1NpS00yzJBZ.jpeg
 
aquavisie, wat jij laat zien daar leven de wildvormen, deze hebben ook korte staarten ;)
een crowntail of halfmoon zal het er denk ik niet naar zijn zin hebben.....

guppie, 120 liter is goed hoor ;)
maar als je een halfmoon neemt wel oppassen, want er is ook een vorm met extra lange vinnen en die kunnen zelfs in 30 liter moeilijk zwemmen naar de oppervlakte!
 
Bedankt voor de info, dan ga ik op mn gemakje eens opzoek naar een mooie betta :)
 
nick_vis zei:
aquavisie, wat jij laat zien daar leven de wildvormen, deze hebben ook korte staarten ;)
een crowntail of halfmoon zal het er denk ik niet naar zijn zin hebben.....

guppie, 120 liter is goed hoor ;)
maar als je een halfmoon neemt wel oppassen, want er is ook een vorm met extra lange vinnen en die kunnen zelfs in 30 liter moeilijk zwemmen naar de oppervlakte!

Ja , �n ?? Wie heeft het er hier over de soorten die jij noemt ?? Een vis kan geen aquarium hebben dat te groot is, wel een dat te klein is
 
AquaVISie zei:
Ja , �n ?? Wie heeft het er hier over de soorten die jij noemt ?? Een vis kan geen aquarium hebben dat te groot is, wel een dat te klein is
Wie zegt dat het niet om die soorten gaat? Ja, er zijn ook kortvinnige Betta's, maar de meesten die een 'mooie Betta man' willen doelen daarmee op een crowntail, veiltail of halfmoon. Zo gek is de opmerking van Nick dus niet. Je kunt hem hoogstens kwalijk nemen dat hij misschien iets te snel aanneemt dat het om een van deze soorten gaat.
Of heb jij nog nooit een halfmoon Betta met aan stukken gereten vinnen gezien omdat hij 'zijn' hele territorium - de meterbak van 50 hoog - moest (instinct) beschermen? Wij helaas in ieder geval wel.

~ Ivo
 
Inderdaad nog nooit gezien...

Dat zal met name liggen aan de inrichting en medebewoners, niet aan de grootte van de bak.
 
Ik wil inderdaad wel een langvinnige, wat voor soort maakt me niet zo veel uit. Moet er net 1 tegen komen die me aanspreekt. :)
 
niet elke Betta wil perse heel de bak voor zich ,ik heb over de jaren maar ��n gehad die zo gek was in mijn 110cm. En dan nog waren zijn vinnen niet stuk bij gebrek aan aan 'weerwerk' van de andere vissen. Vaak kan je zo eentje op andere gedachten brengen door te schuiven met beplanting en hout. In 80 cm zal wellicht alles geclaimd worden. Als je in een LFS koopt die zijn mannen een per een in een bakje met andere vissen plaatst dan moet je die vis nemen die vrolijk vooraan zwemt en zich geen lor aantrekt van de medebewoners. Aggressieve kerels die voortdurend achter andere vissen aanzitten of van die dutsen die wat dobberen in een hoekje laat je best zitten , zelfs als ze op zich mooier zijn.
 
Bedankt voorde tip!
 
Ik zou persoonlijk ook de kortvinnige betta doen. Ook heel mooi. En om niemand aan te vallen en weet ook niet helemaal zeker of het waar is hoor, maar ik heb ook gelezen dat langvinnige betta's zo zijn gekweekt en dat ze daardoor ook minder goed kunnen zwemmen/ vermoeiender is (en als dat zo is zou ik dat zielig vinden).
 
Kijk, heb ik toch wat nuttigs losgeweekt met mijn opmerking! Zo is in ieder geval duidelijk dat de ene Betta de andere niet is. Allen een eigen karakter.

Zoals Jones terecht opmerkt: inrichting en medebewoners zijn belangrijk. Kies beiden met zorg.
Zoals Lucas terecht opmerkt: de ene Betta is de andere niet en schuiven met wat inrichting kan ze op (deels) andere idee�n brengen. Ik weet alleen bijna zeker dat het zo makkelijk is dat je bij de winkel al het gehele karakter van de vis gaat zien en met grote zekerheid kan voorspellen hoe hij zich in het aquarium zal gedragen. Zo'n duts die maar wat in een hoekje dobbert kan zomaar verkeerd zijn gecombineerd met andere vissen. Datzelfde geldt voor die agressieveling. Misschien reageren beiden wel 180 graden tegengesteld op dezelfde drukke medebewoner bijvoorbeeld, terwijl goed gecombineerd de een opbloeit en de ander zijn agressie grotendeels kwijt is en ze ineens op elkaar gaan lijken.

Ik zie in die rijstvelden meer een reden om Betta's niet in van die achterlijk kleine bakjes te houden (10 liter 'Betta cube') dan om te stellen dat het maar niet groot genoeg kan. Zeker niet voor de langvinnige soorten, die ik nog nooit zo soepel heb zien zwemmen als de kortvinnige soorten. Reden overigens waarom wij nooit meer een langvinnige willen: je wilt ze een bakmaat geven die hun mooiste gedrag naar voren brengt, maar de kortvinnige doen het daar naar onze mening veel beter in.

~ Ivo
 
Klopt natuurlijk helemaal, er is geen garantie op succes. Wat die vinnen betreft: ik had altijd wat medelijden met mijn laatste man (gewone sluiervorm) die zelden of nooit een vuurgarnaaltje te pakken kreeg terwijl zijn drie vrouwtjes er spelenderwijs eentje konden meepikken...
 
AquaVISie zei:
Ben benieuwd waar je dat hebt gehoord. Als dat zo zou zijn dan zouden ze zich in de vrije natuur uitermate ongelukkig voelen

3KJH2FTxNc4flSdX5DZbNSxIDTF42R_Y.jpeg

Weliswaar een wat oudere post, maar de foto is prachtig en lijkt wel op het uitzicht vanuit ons huis aldaar. Heel mooi.
 

Terug
Bovenaan