Wat is er nieuw

Mbuna Malawi Paradise van Jase (120cm Trofis Colisa)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jase
  • Startdatum Startdatum
J

jase

Guest
Hallo,

Even mijn nieuw project voorstellen, mijn andere bak (dubai 100) en vissen is verkocht. Ik was al langer gefascineerd door de kleuren van Malawi cichliden, ook mijn vrouw zag graag een zee aquarium en dit leunt er dicht tegen aan!

Heb mij dus een nieuwe bak gekocht in promo met ineens een mooie achterwand er bij. Het is een Trofis Colisa 120 x 65 x 45 geworden, en heeft zo'n 300l inhoud (mss ietsje minder).

Heb de bak nog maar net en gisteren de achterwand al klaargemaakt om vast te kitten. Morgen komen ze mijn oude bak ophalen en kan ik starten met de nieuwe in te draaien :thumbs:

Er komt een filterzandbodem in en ardenner breuksteen, da's al... Zal ook minder werk worden wekelijks, geen snoeiwerk meer 😛

De vissen ben ik nog aan het uitzoeken en zal nog niet simpel worden...

Nu eerst enkele foto's:

119165jase_0_82_trofis_winkel.jpg

833749jase_0_82_trofis_in_karton.jpg

629887jase_0_82_trofis_glasstrip.jpg

153366jase_0_82_heater.jpg

698791jase_0_82_achterwand_1.jpg

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden 🙂

Mooi aquarium in elk geval en mooie achterwand 🙂

Ben erg benieuwd. Weet je al welke vissen en hoeveel steen je wilt gebruiken?

De vissen ben ik nog aan het uitzoeken en zal nog niet simpel worden. Dat is zo.
Maar 1 keuze heb je al gemaakt.
Ardenner breuksteen.

Bij M.Buna,s heb je een en steenwand, Nu doe je Ardenner ham.dus vrijzwemmers.

Bertus zei:

Die zin moet je mij nog eens eventjes verder uitleggen 😀 , bedoel je dat mbuna's niet samengaan met ardenner breuksteen of is uw zin niet volledig af? :book:

Ik had gedacht aan zowieso al cynotilapia afra jalo reef te zetten en een labidochromis soort...

Hoeveel steen er in komt moet ik nog bekijken hoe dit lukt met enkel een achterwand, dus ik moet oppassen voor de zijkanten (glas)...

Ben benieuwd!

PS. Je weet dat je de ''Voorbehouden voor foto's'' berichten niet meer kan bewerken? Dus dan moet je (m.b.v. een repot post
reportpost.gif
) een Moderator of aan een lid van het Beheer vragen of een van die mensen de foto's erin wil zetten 😉

nilo1804 zei:
Ben benieuwd!

PS. Je weet dat je de ''Voorbehouden voor foto's'' berichten niet meer kan bewerken? Dus dan moet je (m.b.v. een repot post
reportpost.gif
) een Moderator of aan een lid van het Beheer vragen of een van die mensen de foto's erin wil zetten 😉

Dammn... was ik even vergeten :stom: Is al een hele tijd geleden dat ik hier nog bezig was, meeste forums gaat dit wel, tja dan doen we het anders en post ik gewoon verder. als ik dan mooie totaaltjes heb binnen enkele weken/maanden kan ik die alsnog bovenaan laten zetten :thumbs:

Wandje zit er in:

831929_0_82_1465319_755499964465158_1615544252_n.jpg

178477_0_82_1454653_755499911131830_406838436_n.jpg

499329_0_82_8814_755500004465154_1448928090_n.jpg

594926_0_82_1455015_755500057798482_1325621432_n.jpg

621823_0_82_1463767_755500031131818_970845301_n.jpg

jase zei:
als ik dan mooie totaaltjes heb binnen enkele weken/maanden kan ik die alsnog bovenaan laten zetten :thumbs:
Niet doen zou ik zeggen. Het leuke van deze topics is om stukje bij beetje de ontwikkeling te zien 😉

Welk merk en type achterwand is het trouwens?

~ Ivo

Mooie Trofis bak! 🙂 Lekker veel ruimte voor technieken door die ruime gaten voor filterbuizen, snoeren etc.

Ben benieuwd!

leuke bakken die trofis.

alleen zit de stabilisatie strip bij mij ongeveer 5 mm te hoog waardoor de lichtbalk er op wiebeld grr.
vind de achterwand wel mooi alleen jammer dat het 2 dezelfde stukken zijn (ik weet dat het niet anders kan).
het eerste wat ik gedaan heb toen ik de bak kreeg was het stickertje van trofis eraf halen zit nu aan de achter kant.

T'is geen slechte bak die trofis maar je ziet dat die van een ander soort kwaliteit is dan mijn ferplast dubai. Vooral aan de bovenkap zie je dit wel... Het glas zelf is niets mis mee (10mm) en de bak is recht en strak afgewerkt, net wat ik graag zie.
Ook zit er idd een glazen trekstrip in het midden, is volgens mij wel beter dan die plastiek rommel van andere merken. Mijn vorruit zal in ieder geval niet snel bol komen te staan denk ik, wat sommige juwel bakken wel hebben? Wel raar dat uw lichtbalk hier op ligt te wiebelen, is bij mij niet het geval. Afwerking zal niet altijd top zijn bij die bakken, maar ja voor de prijs mag je niet te kritisch zijn zeker?

Achterwand is merkloos en komt uit de lfs, ik denk dat zij deze zelf hadden laten maken, oftewel de invoerder van trofis aquariums, die was er ook en was er zeer lovend over, vooral omdat de wandjes ook 60cm hoog zijn en perfect fit voor de trofis bakken. Heb niet echt gevraagd van waar ze kwamen maar ik denk dus van trofis, waren wel niet goedkoop, 50� per stuk, maar had kortingsbonnen en kwam goed uit. Was niet van plan om een dure wand te kopen maar deze beviel me enorm, en belangrijk was dat hij niet de dik is.
Vind hem redelijk realistisch en heeft een beetje 3d effect wel.

Straks tempex plaat erin, zand en hopelijk stenen!

Ps: tempex zo erin? Ik weet dat dit na lange tijd water opzuigt wat niet erg is, maar rot dit na lange tijd?

volgens mij doen veel mensen dat er gewoon in, zonder het te behandelen, maar dat weet ik niet zeker.

S-Cliff 60x60 mod gray

Dat staat op de achterkant van het wandje. Je had ook nog een iets bruinere versie...

Ziet er al goed uit ben benieuwd.
Tempex gaat niet rotten maar kan na verloop van tijd wel gaan afbrokkelen maar is alleen als je het aanraakt.
Je zou ook nog over het tempex een stuk vijverfolie kunnen doen waar zand opgeplakt zit want als er dan vissen graven zie je het tempex niet.
Dat verkopen ze bij de meeste tuintentra's.

Je zou ook nog over het tempex een stuk vijverfolie kunnen doen waar zand opgeplakt zit want als er dan vissen graven zie je het tempex niet.
Dat kan ook, maar hoeft niet altijd.
je kan over de hele bodem piepschuim leggen en als je je wand erin hebt zitten kan je het overtollig piepschuim weg snijden,

Ik heb vandaag tempex op rol van 4mm gaan halen, zo kan ik de dikte beperkt houden. Een plaat van 2cm vond ik te dik, dus nu ga ik 3 lagen van 4mm in trapjes opeen kitten. Nadien ga ik de bovenkant met aqua kit besmeren met een vod of spons en er wat filterzand over heen strooien, zo heb ik ineens een natuurlijk matje!

jase zei:
Bertus zei:

Die zin moet je mij nog eens eventjes verder uitleggen 😀 , bedoel je dat mbuna's niet samengaan met ardenner breuksteen of is uw zin niet volledig af? :book:

Ik had gedacht aan zowieso al cynotilapia afra jalo reef te zetten en een labidochromis soort...

Hoeveel steen er in komt moet ik nog bekijken hoe dit lukt met enkel een achterwand, dus ik moet oppassen voor de zijkanten (glas)...
Ik heb ook M.Buna,s, die in een stenenwand vertoeven.
Bij gevaar,duiken die daar allemaal in.(maansteen).
Zal geen foto plaatsen.
Verstoort jouw topic.

Ook leuk zo'n bak met maansteen! Ik ga zowieso zorgen voor genoeg holletjes en schuilplaatsen tussen de ardenner breuksteen. Morgenvroeg ga ik wat stenen uitzoeken bij het plaatselijke tuincenter. Ook heb ik nog een zakje filterzand nodig maar blijkbaar is dit een pak duurder geworden, 25euro voor een zakje van 25kg :stom: Ik heb enkele jaren geleden nog zakjes gekocht aan 7,5euro...

Net de tempex bodem erin gekit en valt best mee, morgen foto's!

Hieronder de beloofde foto's. Heb ook nog wat steen en filterzand gehaald, bleek een goede deal te zijn, stenen 25ct per kg en werd geschat op 25kg, en had zeker 100kg bij denk ik :thumbs: Ook het filterzand was goedkoper dan ik dacht, 50kg filterzand 0.4-0.4mm en 100kg breuksteen voor 35 euro 😀

Heb gisteren tempex erin gekit en het resultaat is niet volledig zoals ik had gehoopt maar valt best mee, als ze nu tot op tempex graven zit er toch iets natuurlijks in...

Ook eventjes een testje gedaan samen met wat zand en steen om te kijken hoe het er ongeveer zal uitzien, achterwand en ardenner breuksteen is in ieder geval een perfect match, ben ik heel blij mee.

Straks de bak op dressoir zetten en dan stenen stapelen!
Ik heb ook voor de zekerheid mijn vol teaken dressoir ietsje verstevigd, vorige bak was geen probleem maar deze toch weeral een maatje groter en al die steen dan... Beter zeker dan dat er 300l water en een kapotte bak op de vloer ligt! :koud:

916933_0_82_iso1.jpg

544684_0_82_iso2.jpg

273839_0_82_iso_zand_erop.jpg

666869_0_82_iso_zand_erop2.jpg

742448_0_82_iso_zand_erop_3.jpg

575337_0_82_koffer_stenen_en_zand.jpg

495674_0_82_ardenner_tryout1.jpg

447379_0_82_ardenner_tryout2.jpg

754687_0_82_ardenner_tryout3.jpg

De bak staat op de kast en meteen wat stenen gesorteerd en beginnen stapelen... Paar keer verlegd maar vind het al redelijk zo, zal waarschijnlijk nog meermaals veranderen 😀
Ook heb ik de indruk dat het net iets te weinig steen is?

Verlichting ook ineens getest en ga ik moeten aanpassen want geeft redelijk wat licht...

Rest van de techniek al geinstalleerd ook, een Fluval E300 verwarmingselement, ziet er high tech uit, ben eens benieuwd... En ook een Hydor koralia stromingspompje.

651346_0_82_bak_op_kast1.jpg

921252_0_82_bak_op_kast2.jpg

165964_0_82_steen_sorteren.jpg

539912_0_82_bak_met_steen1.jpg

192725_0_82_bak_met_steen2.jpg

355475_0_82_bak_met_steen3.jpg

Morgen water!

Zit er ONDERop ACHTER het kastje ook goed steun?

Daar zakte die van mij door,omdat er gen plintstuk zat.
Gaat achter de bodem in het midden zakken.

Idd Bertus de kast had langs achter geen plint, dit is nu verstevigd met balkjes van 7cm dik, ook het midden van de kast en vooraan. En heb er dan nog een plaat tegenaan gevezen tegen de achterwand 🙂
De binnenkant ga ik voor de zekerheid ook nog verstevigen.

Het bestand ben ik nog niet uit. Ik dacht hieraan:

- cynotilapia afra jalo reef 1m / 3v
- pseudotropheus demasoni 1m / 3v
- labidochromis caerulus yellow 1m / 3v
Of allen met 4 vrouwtjes...

- en dan mss nog iets rood / bruin van kleur maar daar ben ik nog niet uit...

Ziet er al mooi uit! Ik wil ook zoiets maken, maar dan tanganyika en in 80cm 😉

Schitterend hoor! E�n van de soorten bakken die ik ook nog eens wil proberen thuis.

Zorg je dat de stenen stabiel gestapeld liggen? Op mijn werk heb ik een Malawi-bak en daar tikte ik tijdens onderhoud een keer een steen aan, begon de hele stapel te schuiven..

Bedankt voor de leuke reacties!
De grote stenen liggen allemaal stabiel, als ik de juiste setup vind ga ik de kleinere ook een klein dotje kit geven zodat die ook niet wegkunnen!

Grtjs

En hoppa water erin! 😎

Nu kunnen de watertesten beginnen, heb mijn testbox weer bovengehaald, zo meteen al direct mijn kraantjeswater een keer testen :thumbs:

Waterwaarden zijn geloof ik:

ph 7,5-8 liefst zelf hoger tot 8,5 indien mogelijk
kh en gh tussen 7-14, liefst zo hoog mogelijk?
nitriet no2 onder 0.1mg/l en nitraat no3 onder 15mg/l zoals gewoonlijk ongeveer...

Er zit ook een deel aquariumwater van de vorige bak in, en gebruikt filtermateriaal.

Nu is het dus wachten op de piek en hopelijk tegen oudjaar mss vis wie weet... 😀

356947_0_82_water_vullen_1.jpg

874668_0_82_water_vullen_2.jpg

566448_0_82_water_vullen_3.jpg

Mooie opstelling.
Ik denk dat ik de achterwand een andere kleur gemaakt had (of een andere soort steen) zodat er wat kleurverschil was ontstaan (is mijn idee).

Waarom spreken ze in belgie toch altijd over kraantjeswater, Zijn de kranen echt zo klein in belgie?

Vind de linkse bovenste,toch wel link liggen.
Zou ik naar het midden leggen.
Er wat meer stenen erin.
En waarom de kleine kitten?
Mocht je er een keer achter moeten,zit alles vast.

Haha kraantjeswater,tja... Hier werken ze nogal makkelijk verkleinwoordjes.

Ja er is idd weinig contrast met de achterwand maar dit is nu net wat ik wou bereiken, oogt in mijn ogen net iets natuurlijker dan...

@Bertus die linkse steen midden is groter dan je ziet vanachter, en ligt vrij vast hoor. Ook het kitten ga ik laten voor wat het is, vooral om de reden die je aanhaald als je ergens achter moet zijn.

En kan goed zijn dat ik nog steen bijhaal, want had zelf zo al het gevoel dat het net iets te weinig was 🙄

Ben nu wat aan het experimenteren met de verlichting, er zit 2x tl in die enkel samen bediend worden, ga ik voor zorgen dat ze apart geschakeld kunnen worden om zonsopgang en ondergang te simuleren. Ook zal er in de toekomst een Led strip in komen die het nog geleidelijker kan simuleren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan