Wat is er nieuw

Mbuna Malawi Paradise van Jase (120cm Trofis Colisa)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jase
  • Startdatum Startdatum
Stilletjes aan komt het water op temperatuur, bijna 24u later en net 24 graden, vanmorgen was het nog maar 17 graden... Die fluval heater is wel iets speciaals, heeft een beetje stroming nodig en idd zonder de stromingspomp geeft hij soms 'LF' van low flow... Dit had ik op internet al meermaals gelezen, maar met de juiste richting uitstroom van de filter geen probleem!

En nu ga ik me wat amuseren met waterwaardes, had gisteren geen tijd meer 🙂

De verlichting ga ik toch nog moeten aanpassen, nu zit er een 10000k en een 'red light' lamp in van anubias (standaard bij de trofis), dat rood staat me niet echt aan... Ook zal het ietsje donkerder moeten worden.

Bak staat er nu zo bij:

235134_0_82_bak_gevuld_na_1_dag.jpg

Toch maar net effe de witte lamp achteraan en rode vooraan en is al beter zo!

346412_0_82_bak_gevuld_na_1_dag_rode_lamp_vooraan.jpg

Mooi!
Gave combinatie, deze achterwand met breuksteen. Past perfect bij elkaar.

- cynotilapia afra jalo reef 1m / 3v
Prachtige soort!

Het bestand gaat waarschijnlijk dit worden:

-Labidochromis Caeruleus Yellow 1m/3v (geel met zwarte rand op vin)

-Cynotilapia Afra "Jalo Reef" 1m/3v (wit/lichtblauw met zwarte strepen en gele vin)

-Pseudotropheus Demasoni 1m/3v (zwart met blauwe strepen)

-Iodotropheus Sprengerae 1m/3v (roestkleurig met blauw)

En als ik er dan mss nog ��n soort bij doe is het een van deze 2:

-Pseudotropheus Acei "yellow tail" (is een licht blauwe met gele staart)
of
-Pseudotropheus Acei "ngara white tail" (grijs, bijna zwarte vis met witte staart)

Dan heb ik zowaar een hele diversiteit aan kleurschakeringen 😀

grtjs

Waterwaarden zijn momenteel:

Ph: 7
Kh: 7
Gh: 11
No2: 0,0
No3: 0,0

Ph en kh mag dus omhoog... Zal eens een zakje gemalen schelpjes in de filter doen, gaat de kh mss wat omhoog en automatisch ph ook. Water uit mijn kraan is dus redelijk zacht...

Het water wordt al mooi helder!

Waterwaardes gisteren:

Ph: 7,5
Kh: 7
Gh: 12
No2: 0,0
No3: 0,0

Woensdag eens op zoek naar andere lampen, ik kan de gewone tl maten hebben dus lekker goedkope philips lampen nemen 😀

Ik ga de 840 en 864 kleur kopen en eens uittesten samen met de witte 10.000k lamp die er standaard bij zat. Die andere paarse/rode lamp gaat weg van trekt op niets 🙄

Ook het visbestand ben ik volop aan het opzoeken, heb een aquariumwinkel gevonden die alle soorten heeft zitten die ik overweeg, mss eens een bezoekje brengen!

828263_0_82_16_december_indraaien.jpg

Let je wel op dat de lampen erin passen?
Sommige merken hebben speciale lampmaten.

Ziet er mooi uit, PH mag nog wel wat hoger.

Ja die tl afmetingen weet ik, dit is nu net een merk waar een standaardmaat tl in past, wat geweldig is! 🙂 met de vorige bak (dubai 100) had ik niet veel keus en soms lampen van 30eur per stuk... Ph zal idd nog wat hoger moeten, ik wacht een weekje af om te zien wat het doet en dan ga ik een oplossing zoeken...

Heb vandaag nog wat steen bijgehaald, vond het net iets te weinig dus beetje aangevuld...

Ook bleef de KH/PH iets te laag en heb besloten om eens een additief toe te voegen. Uiteraard ben ik iemand die geen overpriced aquaria winkel spul koopt maar ben bij de betere vijverhandel geweest en daar iets meegebracht om de KH te verhogen (PH automatisch mee omhoog).
Heb voor 9euro 1liter poeder KH+ meegebracht goed voor 6000l water :juggle: (aquariumwinkel 12euro voor 100ml...)

Ben dus benieuwd, ben begonnen met dosering om KH met 3a4 punten omhoog te brengen, PH zou volgens hen dan ongeveer 0,5 tot 1 verhogen...

Straks ga ik al eens meten, zit er nu 10u in en misschien al effect??
als dit goed werkt valt de kostprijs nogal mee gezien de vele waterverversingen voor Malawi :koud:

Heb nog enkele foto's getrokken vanmiddag toen er een mooie lichtinval op het aquarium zat, en ook met extra steen daarnet:

388222_0_82_lichtinval_zon_1.jpg

937787_0_82_lichtinval_zon_2.jpg

373789_0_82_lichtinval_zon_3.jpg

496397_0_82_extra_steen.jpg

Ik ben zelf niet zo'n heel grote fan van dat soort middeltjes, voor (nakweek) riftmeer cichliden, omdat ik denk dat ze niet vaak nodig zijn. Ik heb vroeger als arme student een emmer natriumbicarbonaat gekregen en daarmee heb ik toen de kh omhoog en de ph naar 8 punt nogwat gekregen (ik had trouwens o.a. wildvang Tanganyika toen).
Ik neem aan dat je geen wildvang mbuna's gaat aanschaffen? Nakweek kan over het algemeen prima overweg met normaal/hard nederlands kraanwater gelukkig. Je zou ook een kalkhoudende steen kunnen gebruiken ergens in je bak (beetje megmoffelen indien nodig) dat helpt ook en hoef je niet iedere week te herhalen.
De laatste 20 jaar houdt ik het bij gewoon kraanwater, is hier hard zat en de vissen doen het er niet minder om. Ik heb dan wel geen 'moeilijkere' vissen zoal Tropheus of wildvang. Had ik die wel dan zou ik eerder natriumbicarbonaat gebruiken dan kh+, omdat dat een heel stuk goedkoper is, het water niet troebel maakt en ook veilig is voor menselijke consumptie.
Het is maar een tip 😉

Ga ik onthouden, ben momenteel wat aan het uittesten en zou idd ook liever gewoon kraantjeswater gebruiken...
Dus voor nakweek Malawi is een ph van 7-7,5 en een kh van 7 wel ok? Zal ik uiteraard wel ondervinden wanneer er vis in zit, dit zou dan ook het gemakkelijkst zijn...

Die steen heb ik ook aan gedacht om eventueel een stuk marmer erin te leggen, maar dit is mss dan weer nadelig ivm magnesium en calcium?
Zowieso ga ik ook wat gebroken schelpjes proberen toe te voegen aan het filtermedia!

Waterwaarden momenteel:

Ph: 8
Kh: 9
Gh:12
No2: 0
No3: 0

Het kh+ poeder heeft dus duidelijk iets veranderd... Nu nog wachten op de nitrietpiek, ik hoop dat deze zo snel mogelijk komt 🙂 heb wel mijn oude filter er op staan sinds begin die na afbraak oude aquarium altijd gedraaid heeft. Ik vermoed dat dit deels wel zal helpen in de opstart van deze nieuwe bak...

Eergisteren een klein piekje gehad van nitriet, ik vermoed dat het hierbij gaat blijven. Momenteel weer geen nitriet te meten...

Ph: 8
Kh: 9
Gh: 12
No2: 0,0 (eergisteren beetje zichtbaar op druppeltest)
N03: heel klein beetje zichtbaar, 5mg ofzo, is niet echt duidelijk...

Ik ga nog enkele dagen afwachten en dan komen de vissen! Waarschijnlijk heeft het ingedraaid filter en aquariumwater van vorige bak wel geholpen.
Heb ook een andere lamp erin gehangen, een 840 (4000k). Is iets geliger dan de rode lamp die er bij zat. Maar ik ga toch nog op zoek naar een 15000k lamp zodat ik die kan combineren met de 10000k lamp. Dan ga ik experimenteren om 1 van de lampen te dimmen...
Er begint nu ook al bruine aanslag op de breuksteen te verschijnen, we gaan dit proberen te wijzigen naar groene alg 🙂

Foto Update volgt nog 🙂

Fish on! 😀

Er zit dus vis in de bak, waardes bleven stabiel en dus besloten om al een deel vis uit te zetten, enkel 1 soort was er dus niet de Cynotilapia afra "jalo reef", maar het wordt een "cobue" versie die besteld is...

Nu al in de bak:

- Labidochromis Caeruleus "Yellow" 1m/3v
- Pseudotropheus Demasoni 1m/3v
- Pseudotropheus Acei "yellow tail" 1m/3v

En deze moet er nog bijkomen:

- Cynotilapia Afra "Cobue" 1m/3v

en heel mss nog:

- Iodotropheus Sprengerae 1m/2v (om een beetje bruin/rood in de bak te hebben)

Vissen zijn heel levendig hoor, leuk om te zien hoe ze door de spleten en holen van de stenen door crossen! 😉

Morgen maar meteen een kleine waterwissel doen.

Enkele foto's:

652137_0_82_demasoni_1.jpg

125159_0_82_demasoni_3.jpg

467855_0_82_demasoni_6.jpg

251511_0_82_vis11.jpg

452137_0_82_demasoni_yellow_2.jpg

986678_0_82_acei_1.jpg

415223_0_82_vis2.jpg

663926_0_82_vis8.jpg

319587_0_82_vis9.jpg

724436_0_82_yellow_female.jpg

878577_0_82_yellow_man.jpg

139593_0_82_totaal_klein.jpg

En nog een totaaltje:

253356_0_82_trofis_totaal_met_vis.jpg

Mooi aan t worden en je stenen in t midden 'kleuren' snel bij.
Zou persoonlijk niet te veel rommelen met die toevoegingen, er zijn stenen die wat kalkhoudend zijn en de KH wat verhogen die kun je gewoon uit t zicht onder de sierstenen leggen.
En bijv s nachts een luchtpompje aanzetten, ze hebben graag zuurstof rijk water.

Heb niets meer toegevoegd im Kh te verhogen, ik ga het eerst zo uitproberen. En mss die tip van een kalkhoudende steen volgen ;-)

Zou mooi zijn als die bruinalg in het midden veranderd naar een mooi groen tapijtje. Blijkbaar ontstaat de alg dieper in het water, ben eens benieuwd of de bovenste steen ook alg zal krijgen, al zou ik het zo mooier vinden als het meer beneden blijft. Lijkt iets natuurlijker dan 🙂

Vissen doen het goed, net eerste keer 30% waterverversing gedaan. Ik voeder nu spirulina vlokken en heel klein beetje osi tiny bits. Morgen ga ik op zoek naar iets anders nog, mss kleine pellets op groenbasis? Iemand voorstellen?

Grtjs jase

groen worden is een kwestie van geduld en wat meer licht (=minder geduld)(dwz lichtduur of Wattage)

komkommer, spruitjes, mosselen, wortel, eendenkroos ze vinden t allemaal heerlijk......
maar ook vlokken, droge kleine zinkende pellets, vriesvoer,......etc. T zijn dankbare kostgangers maar let op met te vet of te veel "vlees" achtig. Kan wel maar dan heel af en toe en heel erg weinig, afwisseling is altijd goed.

Zorg dat ze vooral lekker van en uit de zandbodem kunnen eten, dat doen ze graag, voorkomt verveling en dus geklier in de bak.
Ik stop zelf wel eens van die tablets die je tegen de ruit plakt (eten ze ook graag overigens) onder t zand, dat valt uit elkaar en ze vinden t dan vanzelf.

Nog even een update:

Heb nog wat mini granules op basis van spirulina gehaald en ook wat cichlide mini sticks, zo kan ik beetje afwisselen :thumbs:
Die tip van de komkommer moet ik nog uitproberen, ga ik morgen alvast doen!

Ondertussen heb ik een pakje dat onderweg is met 2 nieuwe tl lampen, een 15000k reef white en een reef blue, kga hier eens mee experimenteren, die blue gaat mss te blauw zijn maar voor de prijs kon ik het ni laten om deze mee te bestellen. hoogstwaarschijnlijk zal de setup de 10000k + 15000k lamp worden hoor...

Ook het vissen bestand is compleet nu, paar dagen geleden de Cynotilapia Afra "Cobue" opgehaald, moet nog op kleur komen maar zo te zien gaat dat wel inorde komen 😀

Momenteel ook overal een dun bruinalg laagje, ben eens benieuwd als ik wat klooi met de verlichting of er iets veranderd... Maar zoals al gezegd hierboven is dit wss meer een kwestie van geduld en een beetje geluk 🙄

Het bestand nu:

- Labidochromis Caeruleus "Yellow" 1m/3v
- Pseudotropheus Demasoni 1m/3v
- Pseudotropheus Acei "yellow tail" 1m/3v
- Iodotropheus Sprengerae 1m/2v
- Cynotilapia Afra "Cobue" 1m/2v

18 stuks dus...

Foto's:

265811_0_82_sprengerae_en_demasoni.jpg

699266_0_82_sprengerae_en_yellow.jpg

396249_0_82_tellow_lab_close_up.jpg

643577_0_82_acei_spelen.jpg

123848_0_82_cobue_vin.jpg

776283_0_82_cobue.jpg

438387_0_82_sideview.jpg

929457_0_82_mini_totaal_7_januari_2014.jpg

447588_0_82_totaal_7_januari_2014_crop.jpg

Hier ook nog een filmpje van de Cynotilapia Afra "Cobue". Het mannetje was hier even zijn kunstjes aan het tonen 😀

Foto's en video's van deze update zijn wel met een Iphone genomen dus niet de beste kwaliteit, als ik wat meer tijd heb zal ik met de goede camera plaatjes en filmpjes maken :foto:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=DBLweSV8JLY[/video]

Mooie visjes die malawitjes. Prachtige kleuren mijn vriendin zat hier ook te miepen ik wil een zee aquarium haha.

Er is een pakje aangekomen 😀 Straks een keertje testen met verschillende setups.

Heb nu keuze uit 4 lampen:

- philips 840 4000k lamp
- rode 'anubias' lamp die bij de bak zat denk een 3000k lamp??
- 10000k lamp die bij de bak zat
- aqua medic reef white 15000k
- aqua medic reef blue

En maar plaats voor 2... 🙄

922721_0_82_pakje_lampen.jpg

Rein-van-der-Wal zei:
Mooie visjes die malawitjes. Prachtige kleuren mijn vriendin zat hier ook te miepen ik wil een zee aquarium haha.

Dankjewel! En ja mijn vriendin zaagt ook al jaren om een zee aquarium... Ooit komt het er nog wel van 😀

Prachtig Jase, zowel de inrichting als de vissen!
Zou je eens een filmpje van o.a. het totaal (en verder de vissen zelf 😛 ) willen maken? Ik ben heel benieuwd hoe het eruit ziet namelijk met de bewegende vissen. Alle Malawi bakken die ik in het echt heb gezien waren altijd gigantisch druk, op het eind van je filmpje leek het echter heel mooi vredig 🙂

Zal ik zeker proberen hoor, mss straks nog, hangt er beetje vanaf. Drukte valt idd nog best mee, een deel zit soms tussen de stenen. Uiteraard zijn het nog allemaal relatief kleine malawi's, als ze wat groter zijn gaat dit mss anders lijken.
En idd veel malawi bakken zijn heel druk, om agressie te vermijden smijten ze daar soms teveel in vind ik... Ik kreeg in een aquawinkel als advies om in mijn bak tussen 25 a 30 vissen te plaatsen??? Dit vond ik toch wel wat veel. Nu met z'n 18 al meer dan genoeg denk ik.
Als het later te druk wordt zal het harempje ps. Acei mss weg gaan...

Grtjs Jase

Net even filmpje gemaakt met de nieuwe 15000k lamp erin. Had eerst de blauwe er ook in hangen maar is me net wat te blauw dan... Foto's hiervan volgen nog. Nu dus de 10000k en 15000k, dit lijkt mij een mooie combo, heeft een beetje blauwe tint.
Heb ook net gemerkt dat er hier en daar groene stipjes verschijnen op de stenen... Goed teken voor groene alg! 🙂

[video]http://youtu.be/T2Ao25L99Ac[/video]

Mooi!
Wel lekker rustig dus zo te zien 🙂

Mmm die youtube link moet dus echt van een webbrowser komen blijkbaar, lukt me niet met de iphone, link kopieren van app werkt niet... Zal het morgen op desktop aanpassen dan maar 😛

Die blauwe schijn op de stenen!!!!

super :thumbs:

Schitterend.

Hetzelfde filmpje maar dan embedded nu, kon mijn post hierboven niet meer aanpassen blijkbaar...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=T2Ao25L99Ac[/video]

jase zei:
Zal ik zeker proberen hoor, mss straks nog, hangt er beetje vanaf. Drukte valt idd nog best mee, een deel zit soms tussen de stenen. Uiteraard zijn het nog allemaal relatief kleine malawi's, als ze wat groter zijn gaat dit mss anders lijken.
En idd veel malawi bakken zijn heel druk, om agressie te vermijden smijten ze daar soms teveel in vind ik... Ik kreeg in een aquawinkel als advies om in mijn bak tussen 25 a 30 vissen te plaatsen??? Dit vond ik toch wel wat veel. Nu met z'n 18 al meer dan genoeg denk ik.
Als het later te druk wordt zal het harempje ps. Acei mss weg gaan...

Grtjs Jase

De aquawinkel heeft wel gelijk in dit geval. Bij mbuna bakken doe je de bak namelijk beter mutjevol om agressie gericht op 1 vis te voorkomen. Bij een bak vol vis wordt de aandacht van een dominant mannetje steeds verdeeld en krijg je geen schade aan je vissen. heb je te weinig vis in je bak dan kan het zijn dat je vissen stuk voor stuk achterna gezeten worden soms met doden tot gevolg. Vandaar dat mbuna bakken voor je gevoel te vol zitten maar dat heeft dus een (belangrijke) reden.

De oplossing voor agressie in een malawibak kan dus zijn, meer vissen erbij, niet eruit! 18 vissen is niet zo veel voor jouw bak, dat kan ook best in een meterbak. Let er wel op dat *als* je vissen bijzet je wel de hele bak opnieuw inricht en alle vissen er tegelijk weer in, anders krijgt je nieuwe vis geen territorium en ga je daar weer problemen mee krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan