Mechanisch filteren dmv Fleece filter


Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2013
Berichten
1,339
Locatie
Apeldoorn
Om de boel toch weer wat te verbeteren / makkelijker te maken hebben we het gedeelte mechanisch filteren maar eens aangepakt.
De laatste jaren bestond mijn voorfilter uit een laag watten op een geperforeerde plaat die ik wekelijks moest vervangen.
Voorheen werkte ik met filtersocks (gafzakken) wat ook goed werkte maar toch ook wel nadelen had waaronder het snel verstopt raken.
Vervolgens moest je ze weer uitwassen dus was ook best wat werk.

De laatste jaren zijn de fleecefilters in opkomst gekomen en vele merken hebben er eentje.

Heb het een tijdje gevolgd op YouTube wat op de markt kwam en reviews gelezen op Facebook en forums.
Ze doen eigenlijk allemaal hetzelfde dus welke je dan moet kiezen is best lastig.

Mijn keus is gevallen op de smart roller van reef factory omdat,

-De invoer gelijk is aan mijn overlooppijp 40mm.
-Ze een model hebben voor grotere bakken s-m-l.
- het ontwerp wat redelijk gebruiksvriendelijk oogt / vervangen van de rol.
-ik de app van hun al heb voor mijn thermometer en onlangs gekochte voederautomaat.

Hopelijk ben ik over dit apparaat net zo tevreden als over de rest wat ik van reef factory heb.
Erg benieuwd ook hoe lang de rol mee zou gaan voordat deze vervangen moet worden.





IMG_3026.png
 
Hoe past zo’n ding op je bioloog/sump en onder de kast? Kan je een foto maken?
 
Mijn sump is 150cm dus die past er makkelijk in.
Het aansluiten moet ik nog even bekijken maar verwacht dat dat gaat met flexibele slang.

Kan nu nog geen foto’s maken want hij is nog niet in huis.
Zodra hij er is komen er nog wat foto’s aan.
 
Ik ga eens wat filmpjes kijken..duidelijk geen idee hoe t werkt :D
 
Ik ga eens wat filmpjes kijken..duidelijk geen idee hoe t werkt :D
Het water komt in het apparaat en verlaat het weer door het vlies. Als het vlies vuil word stijgt de waterhoogte en zet een vlotter in werking welke de rol een stukje laat opdraaien.
 
Zover ik weet had lid Tuinkabouter ook altijd zoiets en ik denk dat in zijn fotoalbum daar wel iets over te vinden is.
 
Zover ik weet had lid Tuinkabouter ook altijd zoiets en ik denk dat in zijn fotoalbum daar wel iets over te vinden is.
Ja klopt. Die heb ik er ook wel eens over gehoord.
Voor zoetwater word het volgens mij nog niet heel veel gebruikt. Bij zeewater steeds meer.
 
Mooi apparaat en die kun jij prima kwijt in de sump.
 
Ben benieuws wat het doet voor jou systeem. Maar idd je ziet ze steeds meer.
 
Heel mooi stuk techniek.

Alleen wel precies het tegenovergestelde wat ik juist van plan ben.

Wat ik over filtratie heb gelezen is het juist zo dat je mechanische filtering helemaal niet nodig hebt, als je biologische filtering maar ruim genoeg is.
Dus ik ben op het moment juist de mechanische filtering aan het verwijderen. Zodat het biologische deel alles gaat doen.
En je de filters dus ook met rust kunt laten. Juist het mechanische deel zorgt ervoor dat een filter onderhoud nodig heeft.
 
Heel mooi stuk techniek.

Alleen wel precies het tegenovergestelde wat ik juist van plan ben.

Wat ik over filtratie heb gelezen is het juist zo dat je mechanische filtering helemaal niet nodig hebt, als je biologische filtering maar ruim genoeg is.
Dus ik ben op het moment juist de mechanische filtering aan het verwijderen. Zodat het biologische deel alles gaat doen.
En je de filters dus ook met rust kunt laten. Juist het mechanische deel zorgt ervoor dat een filter onderhoud nodig heeft.
Zonder te ver van het topic af te wijken: met welke materialen filter jij biologisch?
 
Zonder te ver van het topic af te wijken: met welke materialen filter jij biologisch?
Ik heb op dit moment alles stampvol met K1.
Dat zou net zo goed zijn (biologisch gezien) als sponzen. Alleen een blok spons is erg lastig uit te spoelen mocht dat nodig zijn.
Maar goed, ik kan er nog weinig over zeggen.
Het aquarium is compleet leeg gestart. Met alles nieuw.
En op dit moment probeer ik de algen nog onder controle te krijgen.
Waterwaardes en helderheid is goed.
 
Heel mooi stuk techniek.

Alleen wel precies het tegenovergestelde wat ik juist van plan ben.

Wat ik over filtratie heb gelezen is het juist zo dat je mechanische filtering helemaal niet nodig hebt, als je biologische filtering maar ruim genoeg is.
Dus ik ben op het moment juist de mechanische filtering aan het verwijderen. Zodat het biologische deel alles gaat doen.
En je de filters dus ook met rust kunt laten. Juist het mechanische deel zorgt ervoor dat een filter onderhoud nodig heeft.
Nice, dat is ook de manier waarop ik het doe. Het zijn denk ik twee verschillende aanvliegroutes (extra mechanisch vs extra biologisch) en met beide kun je een mooi aquarium draaien.
 
Ik heb op dit moment alles stampvol met K1.
Dat zou net zo goed zijn (biologisch gezien) als sponzen. Alleen een blok spons is erg lastig uit te spoelen mocht dat nodig zijn.
Maar goed, ik kan er nog weinig over zeggen.
Het aquarium is compleet leeg gestart. Met alles nieuw.
En op dit moment probeer ik de algen nog onder controle te krijgen.
Waterwaardes en helderheid is goed.
heb je die k1 in zo'n bewegend bed, of gewoon je filter / bioloog vol gepropt met media?

Ik heb vanuit de start van mn bioloog wat matten er in en verder 2 vakken met siporax (variant van een ander merk), maar wil dit graag wijzigen naar een beter alternatief, Mijn overweging is tot nu toe de 2 vakken met siporax leeg te trekken en hier ook matten in te doen.. ik heb namelijk aardig wt zweefvuil.
 
Heel mooi stuk techniek.

Alleen wel precies het tegenovergestelde wat ik juist van plan ben.

Wat ik over filtratie heb gelezen is het juist zo dat je mechanische filtering helemaal niet nodig hebt, als je biologische filtering maar ruim genoeg is.
Dus ik ben op het moment juist de mechanische filtering aan het verwijderen. Zodat het biologische deel alles gaat doen.
En je de filters dus ook met rust kunt laten. Juist het mechanische deel zorgt ervoor dat een filter onderhoud nodig heeft.
Ik denk dat het wel een verschil is met zoet en zeewater.
Bij zeewater heb je zoveel stroming dat het vuil eigenlijk geen kans krijgt om te bezinken.
Het vuil blijft dus in beweging en gaat via de overloop de sump in.
Het vuil werd daar normaal opgevangen door een gafzak of door filtwrwatten.

Dit systeem vervangt dus de huidige mechanische filtratie.
Wat me zelf erg aanspreekt aan dit systeem is dat de vuile rol “oprolt” en het niet meer in aanraking is met het water.

Filtersocks (gafzak) raken snel vol en moet je vaak vervangen dus daar was ik al vanaf gestapt door het makkelijker te maken met filterwatten op een geperforeerde plaat. Dit werkt goed maar het blijft in aanraking met het water.
Dit systeem zal dat verbeteren en ik zal er minder omkijken naar hebben.
 
Ben benieuws wat het doet voor jou systeem. Maar idd je ziet ze steeds meer.
Ik verwacht dat het niet meer doet als wat ik nu heb maar dat het me wat werk uit handen neemt.
 
Nice, dat is ook de manier waarop ik het doe. Het zijn denk ik twee verschillende aanvliegroutes (extra mechanisch vs extra biologisch) en met beide kun je een mooi aquarium draaien.
Biologisch bij zoetwater gaat wat anders dan bij zeewater. Het biologische gedeelte bij zeewater is het levend steen in de bak zelf. De sump/bioloog is vaak geheel leeg en niet voorzien van filtermateriaal.
 
Oh joh, ik wist niet dat het hier over een zeewaterbak ging. :cool: Mensen gebruiken die fleecerollen ook steeds meer voor zoet.
 
Oh joh, ik wist niet dat het hier over een zeewaterbak ging. :cool: Mensen gebruiken die fleecerollen ook steeds meer voor zoet.
Ja dat klopt en volgens mij in de koi wereld al veel langer.
 
heb je die k1 in zo'n bewegend bed, of gewoon je filter / bioloog vol gepropt met media?

Ik heb vanuit de start van mn bioloog wat matten er in en verder 2 vakken met siporax (variant van een ander merk), maar wil dit graag wijzigen naar een beter alternatief, Mijn overweging is tot nu toe de 2 vakken met siporax leeg te trekken en hier ook matten in te doen.. ik heb namelijk aardig wt zweefvuil.
Wel eens gedacht aan een gafzak onder je pijp in de bioloog om het zweefvuil op te vangen ?
 
heb je die k1 in zo'n bewegend bed, of gewoon je filter / bioloog vol gepropt met media?

Ik heb vanuit de start van mn bioloog wat matten er in en verder 2 vakken met siporax (variant van een ander merk), maar wil dit graag wijzigen naar een beter alternatief, Mijn overweging is tot nu toe de 2 vakken met siporax leeg te trekken en hier ook matten in te doen.. ik heb namelijk aardig wt zweefvuil.
Volgens wat ik heb gelezen zijn bepaalde sponzen en K1(statisch) 10x beter biologisch dan al het poreuze keramische dat er te krijgen is.
Als je K1 bewegend kunt krijgen, dan is het zelfs 100x beter.

Dus als je de vakken vol stopt met spons of K1 ben je al 10x beter af.

Ik heb de K1 statisch in 2 potfilters. Ik had ook 20 ppi spons kunnen nemen. Maar ik vind een spons moeilijk schoon te krijgen (als deze dus vol zit)
Die K1 kun je in een emmer spoelen. En de biofilm in de K1 zou dan intact blijven.

Maar goed, ik probeer nog steeds de balans te vinden. Ik heb nog last van bruine wollige alg. En daar wordt ik gek van.

Reply graag in mijn FA.
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi stuk techniek.

Alleen wel precies het tegenovergestelde wat ik juist van plan ben.

Wat ik over filtratie heb gelezen is het juist zo dat je mechanische filtering helemaal niet nodig hebt, als je biologische filtering maar ruim genoeg is.
Dus ik ben op het moment juist de mechanische filtering aan het verwijderen. Zodat het biologische deel alles gaat doen.
En je de filters dus ook met rust kunt laten. Juist het mechanische deel zorgt ervoor dat een filter onderhoud nodig heeft.
Ridder me this:
Waarom zijn mijn no3 en po4 dan meer dan gehalveerd sinds ik werk met fleecerollers?
 
Mooi ding, zit die motor alleen niet gigantisch in de weg?
Zou niet weten waarom ? Je zet het apparaat in de sump en verder hoef je er niet te wezen.
Heb dan wel een erg ruime sump 150x70
 
Zou niet weten waarom ? Je zet het apparaat in de sump en verder hoef je er niet te wezen.
Heb dan wel een erg ruime sump 150x70
Ja klopt, je hoeft er ook niet super vaak te wezen maar toch vaker dan je denkt xD
En ik heb een iets kleinere sump waarbij compactheid een grotere rol speelt.
 
Ja klopt, je hoeft er ook niet super vaak te wezen maar toch vaker dan je denkt xD
En ik heb een iets kleinere sump waarbij compactheid een grotere rol speelt.
het zal ook ongetwijfeld aan je sump liggen hoe ruimer hoe makkelijker.
je koopt natuurlijk een bepaald model welke goed in je sump past en makkelijk aan te sluiten is.
Daarom zijn er ook vele fleecefilters in verschillende afmetingen.

Ik kan hem zo plaatsen in de lengte in het eerste vak. Dit vak is leeg en hier komen de beide buizen in uit.
 

Ridder me this:
Waarom zijn mijn no3 en po4 dan meer dan gehalveerd sinds ik werk met fleecerollers?
Het een sluit het ander niet uit, je kunt natuurlijk én biologisch veel filteren én zo'n mechanische rol gebruiken. Met het mechanische deel haal je dan een deel van de stoffen eruit die anders biologisch gemaakt/verwerkt zouden worden. Zoals inderdaad nitraat en fosfaat. Het scheelt je waterwissels. Maar in volgorde van prioriteit lijkt mechanisch me secundair. Je kunt goed zonder mechanisch, maar zonder bio wordt het bij een beetje visbestand een lastig verhaal.
 


Het een sluit het ander niet uit, je kunt natuurlijk én biologisch veel filteren én zo'n mechanische rol gebruiken. Met het mechanische deel haal je dan een deel van de stoffen eruit die anders biologisch gemaakt/verwerkt zouden worden. Zoals inderdaad nitraat en fosfaat. Het scheelt je waterwissels. Maar in volgorde van prioriteit lijkt mechanisch me secundair. Je kunt goed zonder mechanisch, maar zonder bio wordt het bij een beetje visbestand een lastig verhaal.
In mijn geval word dit filter op een zeewaterbak gebruikt.
Bij zoetwater lijkt het me in elk geval ook super. Het komt volgens mij ook uit de wereld van de koi karpers ?
Ook als je veel last heb van zweefvuil zou dit een mooie toevoeging kunnen zijn.

Elke bak is weer anders dus of het voor iedereen een toevoeging is hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
in mijn geval heb ik altijd een voorfilter gehad (mechanische filtering) dus dit is gewoon een vervanging welke mij minder tijd kost.
 
Ridder me this:
Waarom zijn mijn no3 en po4 dan meer dan gehalveerd sinds ik werk met fleecerollers?
Dat is toch exact wat ik zeg!

Het biologisch deel gaat alles doen, en de eindproducten daarvan zijn nitraat en fosfaat.

Nitraat en fosfaat aan zich zijn niet belastend. Het organische spul (DOC) wel.

Dat organische spul kun je dus biologisch omzetten, of mechanisch verwijderen.

Ga je het mechanisch verwijderen, dan zal je dus veel meer onderhoud aan je filter moeten doen. Of zo’n rollermat.

Ik wil dus nu eigenlijk proberen om al het organische biologisch om te zetten.
Dus een lage DOC bereiken puur biologisch.

Daarnaast hoef je dus als jou verhaal klopt geen nitraat en fosfaat toe te voegen.

Maar goed, dit alles is voor mij nog gebaseerd op de theorie. En ik ga nu zien of het ook zo werkt.

Bron van dit alles. https://aquariumscience.org/index.php/6-filtration/
 
Of het past in dit topic dat weet ik niet, maar tijdens mijn aquariumhobby even geleden zat de inlaat van het jbl filter ongeveer 20 cm.Boven de bodem. lang geleden al eens gereageerd met de opmerking dat inlaat van een pompfilter niet vlak boven de bodem moet hangen omdat dan de filterkorf snel dichtslibt.
Verder kan ik vermelden zelden na een bepaalde periode bodemvuil gezien te hebben, eigenlijk niets.Maar dat had ook een relatie met de wekelijkse verversingen.En de bak was bevolkt met discusvissen, dus ja zeker wel belastend.

Een pompfilter gebruiken we om het water door het filter te trekken, en niet om het eventuele bodemvuil af te zuigen.Ook redelijk voor het oog schoon en helder water heeft zo zijn vervuiling en die cyclus gaat dus door de pomp heen en daar vormt zich ook een biologische film.

Deze reactie heeft dus eigenlijk niets of weinig te maken met kritiek of met de vorige antwoorden in dit topic gegeven en opmerkingen, want daar zitten voornamelijk reacties bij van doorgewinterde aquarianen, maar wou het gewoon even kwijt.
 

Terug
Bovenaan