Mechanisch filteren dmv Fleece filter


Fleecefilter vandaag uit de doos gehaald.
Voor het grootste gedeelte zat die al in elkaar maar er moesten nog wat kleine dingetjes gemonteerd worden.

Had me wel vergist in de maat van mijn overlooppijp. Deze is 50mm en niet 40mm zoals ik dacht.
Deze week dus een verloop bestellen en nog wat pvc stukjes en dan kunnen we hem aansluiten.

Zoals op de foto te zien is past die prima in mijn sump en zal daar weinig last van hebben.
IMG_3054.jpeg
 
Ruimte genoeg en wat heb jij grote bellen in de afschuimer want ik heb veel fijnere belletjes.
 
Fleecefilter eindelijk aangesloten en in werking gesteld .
Het was even puzzelen wat het makkelijkst was om hem aan te sluiten maar het is gelukt.
Erg benieuwd hoe lang de rol mee gaat.
IMG_3187.jpeg
 
Ook de app geeft weer hoeveel rol er gebruikt word per dag en wat het aantal resterende dagen zijn.
Een rol zou 40 meter Fleece bevatten maar 128 dagen lijkt me wat te optimistisch.
IMG_3188.png
 
Dan zou het ongeveer 3 dagen met een meter doen, verwacht je dat het korter meegaat? Ik ben wel benieuwd, ook naar het verschil in helderheid van het water.
 
Dan zou het ongeveer 3 dagen met een meter doen, verwacht je dat het korter meegaat? Ik ben wel benieuwd, ook naar het verschil in helderheid van het water.
Vaak geven ze het mooier aan dan dat het is maar als ik er een maand geen omkijken naar zou hebben zou ik ook al tevreden zijn.

Of het water helderder zou worden betwijfel ik want het was met de watten ook altijd al helder.
Wel verwacht ik dat er meer vuil uitgehaald word en dan vooral de kleine deeltjes.
Het zou ook zo kunnen zijn dat de eerste rol korter mee gaat omdat er nu misschien te veel vuil in de bak zit wat eruit gehaald word.

Mijn opvoerpomp draait momenteel op 55% dus we kunnen er nog voor kiezen om flink meer water door het fleecefilter te laten gaan.
of dat voordelen oplevert betwijfel ik.
wel staat vast dat de rol dan sneller op is en dat de opvoerpomp flink meer stroom verbruikt

Voorlopig laten we hem op deze manier draaien en ga ik het eens aankijken.
Al met al blijft het een mooi stukje techniek als het doet wat het belooft.
 
Niet echt bijzonderheden te melden over het filter. Het doet zijn eigen ding dus dat is prima.
Ook nog geen storingen of iets.
Volgens de app is de de tijd dat de rol mee gaat wel iets verkort maar dat was te verwachten.
de floatsensor zou misschien nog een stukje omhoog kunnen zodat de rol wat langer mee gaat.

Ook zoals mini Fred al aangaf in zijn topic word er veel geëxperimenteerd met andere rollen wat misschien ook wel interessant is voor de toekomst.
Dit zou schelen in prijs maar wat misschien nog wel interessanter is dat je keuze hebt in de dichtheid van het materiaal.
Volgens mijn zijn de rollen van reef factory 50 micron.
Heb nog een extra rol in huis dus wanneer die op is zullen we eens kijken of het beter / anders kan.
IMG_3225.png
 
Ook als je veel last heb van zweefvuil zou dit een mooie toevoeging kunnen zijn.
Vervelend zweefvuil is de indicatie dat het biologisch niet in orde is in de bak .
 
Vervelend zweefvuil is de indicatie dat het biologisch niet in orde is in de bak .
Maar dan wil je alsnog het vuil eruit halen. Dan wel met gewone watten , filtersocks of een andere manier.
Ik ben er erg blij mee want het neemt mij veel werk uit handen.

Bijna geen één zeeaquarium is dan in orde volgens jou?
Bijna iedereen met een zeeaquarium filtert mechanisch🤷‍♂️
 
Maar dan wil je alsnog het vuil eruit halen. Dan wel met gewone watten , filtersocks of een andere manier.
Ik ben er erg blij mee want het neemt mij veel werk uit handen.
Ik weet inmiddels dat jij dat wil 😊, ik haal er zo weinig mogelijk uit en zoek ook de filtering van reductie op (enkel in dit filterproces worden nuttige dingen aangemaakt)
 
Iedereen filtert 🤷‍♂️ snap je punt daarom totaal ook niet.
Het is het zelfde als je dit apparaat aansluit en de watten weg laat uit je buitenfilter.
Gewoon een vervanger niet meer en niet minder.
 
Iedereen filtert 🤷‍♂️ snap je punt daarom totaal ook niet.
Het is het zelfde als je dit apparaat aansluit en de watten weg laat uit je buitenfilter.
Gewoon een vervanger niet meer en niet minder.
Hoe kun je iets dat IN het water blijft vergelijken met iets dat via een rol UIT het water gehaald wordt .
Dat zijn toch 2 verschillende zaken op gebied van mechanische filtering .
 
Hoe kun je iets dat IN het water blijft vergelijken met iets dat via een rol UIT het water gehaald wordt .
Dat zijn toch 2 verschillende zaken op gebied van mechanische filtering .
Ik weet niet waar je heen wil. Maar begrijp je nou niet waarom ik het filter gebruik of wat ?
 
Tuurlijk snap ik waarom je dat gebruikt .

Ik wijs andere lezers er enkel op dat mechanisch filteren over watten een heel ander effect op je aquarium zal hebben dan je een fleecefilter installeert .
En deze niet mag/kan gelijkstellen .
 
Tuurlijk snap ik waarom je dat gebruikt .

Ik wijs andere lezers er enkel op dat mechanisch filteren over watten een heel ander effect op je aquarium zal hebben dan je een fleecefilter installeert .
En deze niet mag/kan gelijkstellen .
Ik denk dat het in mijn geval hetzelfde blijft. Maar dat ligt natuurlijk aan je eigen set up. Dit apparaat doet iets automatisch wat ik anders met de hand moest doen.
 
Tuurlijk snap ik waarom je dat gebruikt .

Ik wijs andere lezers er enkel op dat mechanisch filteren over watten een heel ander effect op je aquarium zal hebben dan je een fleecefilter installeert .
En deze niet mag/kan gelijkstellen .
Omdat er in de watten een bacteriecultuur ontstaat en in een fleecerol niet? Of ligt het anders?
 
Omdat er in de watten een bacteriecultuur ontstaat en in een fleecerol niet? Of ligt het anders?
Ik heb ook geen idee hoe ik dat moet zien. Hiervoor was het een zoetwaterbak en dokterde ik over die watten. Deze watten moest ik toen ook vaak verwijderen dus dat bleef ook niet in het water voor langere tijd.
Maar omdat iedereen anders filtert kan er verwarring ontstaan denk ik.
 
Omdat er in de watten een bacteriecultuur ontstaat en in een fleecerol niet? Of ligt het anders?
Nee , dat is zeker de belangrijkste , watten herbergen een massa ervan .
In de tijd dat hier vuil in verblijft zal een flink deel worden omgezet .
Uit watten komt altijd een van de mooiste bruine smurries (en uit fijne blauwe spons ook)
 
Uit watten komt altijd een van de mooiste bruine smurries (en uit fijne blauwe spons ook)
Klopt dat daar makkelijk bacteriën in komen, maar je hebt toch ook de rest van het filter nog? :) @Ice78 haalt door zijn setup een stukje onderhoud weg en dat is best wel slim vind ik.

Maar ik snap jou ook wel, met jouw manier van aanvliegen. En als jij het filteren op een manier weet te doen die jou geen koppijn bezorgt (dat de boel niet steeds maar dichtslibt etc) is dat helemaal top.

Ik gebruik zelf geen mechanische filtering, maar de hoeveelheid biologisch materiaal compenseert dat. Zwevende deeltjes en verstopping zijn niet echt een issue. Het enige nadeel is dat je zonder mechanische filtering wat meer nitraat (en fosfaat, etc) in je bak opbouwt. Wat dat betreft is zo'n fleecerol best handig.
 

Terug
Bovenaan