Wat is er nieuw

Medicatie over datum

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
49
Is medicatie (Costapur) dat over de datum is nog bruikbaar? Op de verpakking staat dat de datum 02-2025.

Is medicatie (Costapur) dat over de datum is nog bruikbaar? Op de verpakking staat dat de datum 02-2025.
Persoonlijk zou ik voor die paar euro dat het kost het risico niet nemen

Als het nou een maandje was zou ik het wel doen, maar dit is 9 maanden. Zou inderdaad het risico niet nemen.

Als het nog onaangebroken is kun je het nog wel gebruiken, ff goed schudden.
Maar goed voor rond de 7 euro heb je nieuw.

Is al aangebroken, dus verdwijnt in de kliko. Dank voor jullie advies.

In het algemeen geldt voor medicatie (uitzonderingen daargelaten) dat het houdbaar is tot een halfjaar na opening. Als het dan ook nog over de datum is, wordt de werkzaamheid wel behoorlijk teruggeschroefd.

In het algemeen geldt voor medicatie (uitzonderingen daargelaten) dat het houdbaar is tot een halfjaar na opening. Als het dan ook nog over de datum is, wordt de werkzaamheid wel behoorlijk teruggeschroefd.
Gevaarlijk advies. Zou je zelf ook medicatie innemen die over de datum is ?

Dan interpreteer je mijn advies dus precies anders dan ik het bedoeld heb. Ik zeg dus juist dat er 2 redenen zijn om het niet meer te gebruiken: én over de datum én langer dan een half jaar open.

Waarschijnlijk iets te snel gelezen maar goed dat je het nog even toelicht dat je met medicatie geen risico moet nemen 👌🏼

Er zijn mogelijk meer redenen om met medicijnen goed te letten behalve de THT datum en geopende, aangesproken medicijn.
In de praktijk heb ik medicijnen gehad voor de dieren in de stal met daarop de aanduiding uda (diergeneesmiddel op voorschrift van de dierenarts). Er mag ook rekening worden gehouden met extra toevoegingen voor bijvoorbeeld de oplosbaarheid in water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan